کدخبر :279957 پرینت
11 اردیبهشت 1402 - 10:40

چت‌جی‌پی‌تی مانند پزشک به پرسش‌ بیماران پاسخ می‌دهد

طبق یافته‌های یک مطالعه، ربات نرم‌افزاری «چت‌جی‌پی‌تی» که مبتنی بر هوش مصنوعی است، در ارائه توصیه‌های پرکیفیت و همدلانه به پرسش‌های بیماران، می‌تواند گوی سبقت را از پزشکان برباید.

متن خبر

به گزارش سیتنا، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا پاسخ‌های مکتوب پزشکان و چت‌جی‌پی‌تی به پرسش‌های واقعی بهداشتی مقایسه کردند. هیئتی از متخصصان دارای گواهی حوزه مراقبت‌های سلامت، ۷۹ درصد اوقات پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی را ترجیح دادند و آن‌ها را همدلانه‌تر و دارای کیفیت بالاتر رتبه‌بندی کردند.

دکتر جان دبلیو آیرز از موسسه کوالکوم دانشگاه کالیفرنیا در سن دیه‌گو و سرپرست این مطالعه، گفت: «فرصت‌های عظیمی برای بهبود مراقبت‌های بهداشتی با اتکا به هوش مصنوعی وجود دارد.»

او افزود: «آینده پزشکی، از آن مراقبت‌های بهداشتی تقویت‌شده با هوش مصنوعی است.»

این مطالعه، نشان‌دهنده قابلیت‌های گنجاندن هوش‌مصنوعی در جایگاه دستیار در نظام پزشکی به منظور بهبود پاسخ‌های پزشکان به پرسش‌های بیماران است، اما محققان تاکید کردند که دستیاران مبتنی بر هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌پی‌تی، قرار نیست جانشین پزشک شوند.

به باور این محققان، پزشکان با همکاری فناوری‌هایی مانند چت‌جی‌پی‌تی می‌توانند انقلابی در پزشکی پدید آورند.

این گروه برای دست یافتن به نمونه‌های متنوع و فراوان پرسش‌های مربوط به مراقبت بهداشتی و پاسخ‌های پزشکان به آن‌ها که حاوی اطلاعات شخصی شناسایی‌شدنی نباشد، به سراغ شبکه رسانه اجتماعی «ردیت» رفتند که در آن، پزشکان به پرسش‌های پزشکی میلیون‌ها بیمار پاسخ داده‌اند.

بخش پاسخ پزشکی شبکه ردیت دارای ۴۵۲ هزار عضو است که پرسش‌های پزشکی خود را در آن مطرح می‌کنند و از متخصصان دارای تاییدیه مراقبت‌های بهداشتی، پاسخ می‌گیرند.

برخی ابراز تردید کرده‌اند که تبادل پرسش و پاسخ در رسانه‌ای اجتماعی آزمون مناسبی باشد، اما این محققان خاطرنشان کرده‌اند که این پرسش و پاسخ‌ها با تجربه‌های بالینی خودشان همخوانی دارد.

این گروه به صورت تصادفی ۱۹۵ پرسش و پاسخ بخش پرسش‌های پزشکی شبکه ردیت را انتخاب کردند. در این بخش، پزشک‌های دارای تاییدیه به پرسش‌های عمومی پاسخ می‌دهند.

آنان سپس همان پرسش‌ها را به چت‌جی‌پی‌تی دادند تا به آن‌ها پاسخ مکتوب بدهد.

هیئتی شامل سه متخصص دارای تاییدیه حوزه مراقبت‌های بهداشتی نیز یکایک این پرسش‌ها و پاسخ‌ها را ارزیابی کردند و نمی‌دانستند کدام پاسخ را چت‌جی‌پی‌تی، و کدام را پزشک داده است.

این هیئت مرکب از ارزیابان متخصص حوزه مراقبت‌های بهداشتی، در ۷۹ درصد موارد، پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی را به پاسخ‌های پزشک ترجیح دادند.

رتبه پاسخ‌های چت‌جی‌پی‌تی از لحاظ کیفیت و همدلانه‌تر بودن نیز برتری چشمگیری داشت.

دکتر آرون گودمن، دانشیار طب پزشکی بالینی مدرسه عالی پزشکی دانشگاه کالیفرنیای سن دیه‌گو و از نویسندگان این مطالعه، گفت: « بدم نمی‌آید با توصیه‌های چت‌جی‌پی‌تی به نامه‌های دریافتی پاسخ بدهم.»

او افزود: «این ابزار می‌تواند در روش پشتیبانی خودم از بیمارانم تحولی ایجاد کند.»

این مطالعه نشانگر وضعیت نویدبخش هوش‌مصنوعی در دستیاری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است، اما این محققان تاکید می‌کنند که گنجاندن دستیارهای مبتنی بر هوش‌مصنوعی در نظام پیام‌رسانی حوزه مراقبت‌های بهداشتی، باید در بستر آزمون‌هایی تصادفی و کنترل‌شده صورت گیرد تا بتوان میزان و چگونگی تاثیر و نتایج استفاده از آن‌ها را بر بیماران و پزشکان، داوری کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.