کدخبر :260449 پرینت
02 شهریور 1400 - 16:34

ادامه خروج کاربران ایرانی از صرافی بایننس پس از اعمال قانون احراز هویت اجباری

پس از انتشار اطلاعیه ۳۰ مردادماه صرافی بایننس و اعلام آنکه در راستای تطبیق با مقررات جهانی، تمام کاربران باید با ارائه مدارک تا سطح «متوسط» احراز هویت شوند و از آنجا که این نوع احراز هویت نیازمند ارسال مدارک شناسایی است که با توجه به تحریم‌ها، این امکان برای کاربران ایرانی وجود ندارد، لذا بخشی از کاربران ایرانی ترجیح داده‌اند که با خروج از این صرافی، بستر دیگری را برای ادامه معاملات خود انتخاب کنند.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، صرافی بایننس طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که در راستای تطبیق با مقررات جهانی، تمام کاربران باید با ارائه مدارک تا سطح «متوسط» احراز هویت شوند. این نوع احراز هویت نیازمند ارسال مدارک شناسایی است که با توجه به تحریم ایران، این امکان از کاربران که اکثر آن‌ها احراز هویت نشده‌اند، گرفته خواهد شد و ناچار خواهند بود بستر دیگری را برای ادامه معاملات خود انتخاب کنند.

گفتنی است؛ در سال‌های اخیر محبوبیت و کاربرد ارزهای دیجیتال در حال افزایش است و از همین رو سرویس‌های صرافی‌ آنلاین متعددی به‌منظور خریدوفروش آن‌ها راه‌اندازی شده‌اند. در این بین، امنیت سکوی ارائه‌دهنده اهمیت زیادی دارد؛ در نتیجه فعالان حوزه رمزارز باید در انتخاب صرافی و کیف پول مجازی خود دقتی دوچندان به خرج دهند. تا به امروز بخشی از افراد فعال در حوزه رمزارز، از صرافی بایننس به دلیل تنوع ارزهای موجود، امنیت و فراهم آوردن دو سطح فعالیت برای کاربران مبتدی (BASIC) و حرفه‌ای (ADVANCE) استفاده می‌کردند.

صرافی بایننس برای تامین امنیت کاربران از استاندارد «سی‌سی‌اس‌اس» (CCSS) برای محافظت از حساب‌ها بهره می‌برد. همچنین برای ارتقای امنیت بعد از ثبت‌نام، از کاربران درخواست می‌کند احراز هویت دومرحله‌ای (FA2) را برای حساب خود فعال کنند. احراز هویت دومرحله‌ای یک لایه امنیتی قوی برای محافظت از حساب‌های کاربری است که هنگام ورود به حساب، برداشت یا انتقال ارز، کاربر علاوه بر رمز عبور، به وارد کردن رمز یک‌بار مصرف ارسال شده به شماره موبایل یا ایمیل ملزم است.

با آنکه تا به امروز استفاده از بایننس به دلیل وجود تحریم‌های آمریکا، برای کاربران ایرانی ممنوع بوده است و این صرافی از مدتی قبل نام ایران را در لیست تحریمی خود در میان کشورهایی چون کره شمالی، سوریه، عراق، کوبا، نپال، بنگلادش، پاکستان، اکوادور، بولیوی و لوکزامبورگ قرار داده بود، کاربران با روش‌هایی از قبیل استفاده از وی‌پی‌ان و وی‌پی‌اس (سرور مجازی خصوصی) برای افشا نشدن هویت واقعی خود از این سرویس استفاده می‌کردند که بایننس در صورت تشخیص ایرانی بودن کاربر، حساب و دارایی وی را مسدود می‌کرد و کاربران از طریق ارتباط با بخش پشتیبانی، تماس تلفنی و ارائه تصویری از پاسپورت، در نهایت مجوز یک بار برداشت دارایی و خروج از سرویس را دریافت می‌کردند.

در خرداد ۱۴۰۰، شرکت Cipher Trace با تحلیل داده و راهکارهای مبتنی بر پردازش آن اعلام کرد بیش از ۷۲ هزار آدرس آ‌ی‌پی منحصربه فرد در ایران به بیش از ۴.۵ میلیون آدرس کیف پول بیت کوین متصل است و بیشتر این آدرس‌ها در مبادلاتی بزرگ نقش داشته‌اند که این به معنی نقض تحریم‌های وضع شده است.

در هفته اول مردادماه ۱۴۰۰، بایننس اعلام کرد که برای تشویق کاربران به احراز هویت مشتری (KYC)، در حال کاهش سقف برداشت روزانه از دو بیت کوین به شش صدم بیت کوین است. این محدودیت برای حساب‌های کاربری پیش از این اطلاعیه است که مراحل اولیه تایید هویت (تایید ایمیل و شماره تلفن) را به پایان رسانده‌اند و مدارک هویتی خود را ارائه نکرده‌اند. اما کاربران جدید ملزم به احراز هویت‌اند و تایید هویت اولیه فقط با ایمیل و شماره تلفن ممکن نخواهد بود.

نظر به آنکه بایننس در ماه‌های گذشته با هشدارهایی از کشورهای مختلف از جمله بریتانیا و ژاپن روبه‌رو شد که نگران پولشویی با استفاده از رمزارزها بودند، صرافی رمزارز بایننس اعلام کرد در جهت مقابله با پولشویی، تمام کاربران باید تا تاریخ ۲۸ آبان ۱۴۰۰ احراز هویت شوند. این فشارها باعث شد که قوانین بایننس تغییر کند تا بر کاربران نظارت بیشتری داشته باشد و بتواند رابطه خود با رگولاتورها در کشورهای مختلف را حفظ کند.

در نهایت با توجه به محدودیت جدید اعمال شده توسط بایننس و هشدارهای متناوب این صرافی، احتمال دارد حساب کاربران ایران در این صرافی هر لحظه با محدیودیت جدیدی مواجه شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.