کد مطلب: 

256273

مثبت بودن شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

بازار سرمایه در جریان معاملات امروز در واکنش به خبرهایی همچون تزریق نقدینگی و افزایش نرخ دلار، تحرکات مثبتی ثبت کرد و شاخص بازار ۱/۵ درصد رشد کرد.
مثبت بودن شاخص بورس تا کی ادامه دارد؟

به گزارش ایران پژواک، بازار سهام در جریان معاملات امروز (۲۴ فروردین) با روند مثبت همراه شد و تعداد زیادی از نمادهای شاخص‌ساز افزایش قیمت داشتند. با وجود اینکه تعداد زیادی از نمادها (حدود ۲۱۰ نماد) در صف فروش قفل بودند اما به دلیل وجود دامنه نوسان نامتقارن، تاثیر زیادی در روند شاخص نداشتند و شاخص حدود ۱۸ هزار واحد رشد کرد.

تزریق نقدینگی از سوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش نسبی قیمت دلار عواملی بود تا برخی از تحرکات بورس در روز گذشته را گسترش دهد و در جریان معاملات امروز روند شاخص مثبت شود.

برخی از کارشناسان ادامه‌دار بودن این روند حمایتی از بازار را بسته به شرایط خاصی می‌دانند و معتقدند اگر تزریق پول ادامه داشته باشد و خرید و فروش حقوقی‌ها به تعادل برسد، بازار به سمت تعادلی شدن پیش می‌رود.

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه درباره آینده حرکت شاخص اظهار کرد: با توجه به تصمیمی که در خصوص تزریق نقدینگی از سوی شرکت‌ها صورت گرفته است، به نوعی این تزریق نقدینگی به اجبار است. با توجه به آنکه در سرمایه‌گذاری اجباری وجود ندارد، این اجباری که در این فرآیند وجود دارد، چه برای شخص و چه برای شرکت‌های بزرگ، جذابیت زیادی ندارد و برای بازار شاید در یک مقطع کوتاه مفید و موثر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با توجه به اجباری که در این کار وجود دارد، تداوم زیادی در بازار ندارد و تنها باعث ایجاد یک حرکت نوسانی در شاخص می‌شود تا زمانی که این حمایت از بین برود و دوباره نمادها با یک حرکت نوسانی همراه می‌شوند.

داداش‌زاده درباره ابهاماتی که در بازار وجود دارد، توضیح داد: با توجه به ابهاماتی که در نتایج برجام وجود دارد و اعتماد کم سهامدارن به بازار سرمایه، اگر روند صعودی و حمایت ادامه نداشته باشد، دوباره حقوقی‌ها و حقیقی‌ها به سمت صف‌های فروش می‌روند. بنابراین این روند مثبت در بازار یک تسکین‌دهنده است و با توجه به شرایط موجود، برای بازار جذابیت زیادی ندارد.

او در رابطه با نتایج برجام در بازار سرمایه توضیح داد: در صورتی که نتایج برجام به درستی مشخص شود و در کنار آن نرخ دلار به ثبات برسد، بازار در یک شرایط متعادل‌تری قرار می‌گیرد.

مهشید داداش‌زاده از مفید بودن دامنه نوسان برای شرایط بازار گفت و تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در بازار و حجم عرضه‌ای که در بازار وجود دارد، دامنه نوسان منفی دو، در نهایت به نفع بازار است. اگرچه این دامنه نوسان موجب روند فرسایشی در بازار شده است. اما افزایش یا حذف دامنه، آخرین مرحله برای اصلاح شرایط بازار است.

او در پایان گفت: آینده بازار با توجه به شرایط، در یک حالت تعادلی-صعودی قرار دارد. با توجه به تحرکات مثبت در معاملات امروز، احتمالا شاخص همچنان روند صعودی را حداقل برای فردا ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 4
2021-04-13 23:38

افزودن دیدگاه جدید