فرهنگ سازی کانالهای هواداری فوتبال با "لنگ" و "کیسه" !
این روزها شرایط در رسانههای هواداری تیمهای فوتبال ایران به خصوص برای پرسپولیس و استقلال نامناسب است و هیچ مسئولی هم توان برخورد با ادمینهای آنها را ندارد؛ کانالهایی که فرهنگ فوتبال ایران را به پایینترین حد خود رساندهاند و با استفاده از الفاظ غیراخلاقی همه چیز را زیرسوال میبرند.
به گزارش خبرانلاین، در سال های اخیر و همچنین زمانی که هنوز ویروس کرونا تماشاگران را خانه نشین نکرده بود، فضای ورزشگاه های ایران 18+ بود و شاید کمتر کسی بود که دوست داشت فرزند خود را به این فضای مسموم ببرد. فحاشی های تاسف بار که گاهی سبب می شد در پخش زنده صدا قطع شود تا مخاطبان تلویزیونی آن ها را نشوند یک مشکل بزرگ فرهنگی برای فوتبال ایران به حساب می آمد.
کمیته انضباطی و هر مسئولی که خود را موظف به برقراری اخلاق در ورزشگاه ها می دانست از برنامه هایش برای سالم کردن این فضا صحبت می کرد و تمام دغدغه خود را رفع این بی اخلاقی ها می دانست،اما نتیجه چه شد؟ تقریبا هیچ!
نه تنها فضای ورزشگاه ها سالم نشد بلکه این رفتارها به فضای مجازی نیز تسری یافت و حالا آن جا چنان آلوده شده است که ورزشگاه رفتن شده آرزوی خیلی ها!
حدود دو سه سالی می شود که کانال های هواداری به خصوص در تلگرام نقش پررنگی در ایجاد حواشی برای تیم های مختلف ایفا می کنند و در بسیاری از دیدارها صحبت های مطرح شده قبل از بازی در چنین کانال هایی، حواشی بزرگی را رقم زده است. استفاده از الفاظ زشت و دادن القاب ناشایست نظیر لُنگ و کیسه به تیم های رقیب که مایه تاسف فرهنگ فوتبالی ایران است؛ در این کانال ها گسترش یافته و در کمال تعجب تمامی این کلمات به فرهنگ ورزشی ما رسوخ کرده است.
این کانال ها که بیش از 90 درصد آن ها توسط ادمین هایی به غیر از مسئولان فرهنگی یا نمایندگانی از جانب باشگاه ها اداره می شوند بدون در نظر گرفتن محدودیت های خاصی اقدام به انتشار هرخبری با هر لفظی می کنند و نگران هیچ چیز نیستند و فقط به یک چیز فکر می کنند،افزایش اعضای خود.
فارغ از اینکه هر حاشیه ای از این گروه ها آغاز می شود ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که ادمین بعضی از کانال ها به خصوص استقلال و پرسپولیس یک نفر است و این برای همه اثبات شده است!
نکته اینجاست که مسئولان مربوطه هم تاکنون هیچ برخوردی با گردانندگان این کانال ها نداشته اند؛ کانال هایی که مدیرانشان به واسطه دریافت تبلیغات درآمد بالایی دارند و همین مهم ترین انگیزه برای راه اندازی این کانال هاست.مدیرانی که البته حدس زده می شود خیلی های شان در ایران حضور ندارند.
تقریبا می توان گفت تمام تیم های لیگ برتری کانال هواداری دارند که بیش از نیمی از مطالبش غیراخلاقی است. اتهام به داوران، فدراسیون، مسئولان و کادرفنی رقبا، ایجاد حاشیه نادرست ضد تیم مقابل، محق جلوه دادن تیم خودی در تمام موارد از جمله عملکردهای این کانال های به اصطلاح هواداری است. کانال هایی که غیراخلاقی عمل می کنند؛ پول به جیب می زنند و کسی هم کاری به کار آن ها ندارند.
در این میان البته بعضی ها تصور می کنند که در صورت واگذاری این کانال ها به مسئولان فرهنگی و رسمی تیم ها مشکل حل خواهد شد اما باید گفت بسیاری از حواشی که این کانال ها ایجاد می کنند کدهایی هستند که از دل باشگاه ها به بیرون درز پیدا می کنند.
در روزهای اخیر نیز در صفحات اینستاگرامی مسئولان باشگاه ها اعم از مدیررسانه ای، عضو هیات مدیره و ... مطالب عجیب و غریب بی اساس منتشر شده و به نظر می رسد این کانال ها مسیر همین مسئولان را ادامه می دهند و رفتارهای آن ها را تکرار می کنند.
وقتی مسئولان تیم ها بعد از فحاشی خود هیچ چیزی را برگردن نمی گیرند و طوری رفتار می کنند که گویا هیچ اتفاقی رخ نداده و کمیته انضباطی هم سعی در برخورد حداقلی با آن ها دارد چطور می توان انتظار داشت چنین کانال هایی رفتار درست را به کار بگیرند؟ تا زمانی که مسئولان تیم ها چه سرمربی چه مدیرعامل و چه بازیکن نداند رفتار حرفه ای کدام است و هر اظهار نظری را در رسانه ها یا صفحات مجازی خود بیان کنند نمی توان انتظار رفتار درست از کانال هایی داشت که نه هوادار تیمی هستند و نه دلشان برای کسی می سوزد و فقط به فکر پُر کردن جیب خود هستند.این رویه ادامه خواهد داشت و ادامه خواهد داشت و با این شرایط هیچ امیدی هم به اصلاح آن نیست.
انتهای
افزودن دیدگاه جدید