تحقیر نامهایی مثل «نقی» از کجا شروع شد؟
اهانت بیسابقه و انزجارآمیز یک خواننده رپ به ساحت مقدس امام علی النقی (ع) و واکنشهای قابل انتظار جامعه متدین و مذهبی به این اقدام این روزها فضای مجازی و رسانههای غیررسمی فارسی زبان را در بر گرفته است.
به گزارش سیتنا به نقل از پارسینه، میل به جلب توجه با استفاده از غیراخلاقیترین و بدویترین راههای ممکن -اهانت به مقدسات مذهبی- چیزی نیست که مختص به این خواننده منحرف باشد و همواره سرنوشت ترحم انگیزی در انتظار مرتکبین این اقدامات بوده است.
اما اگر از فاعل این عمل شیطانی بگذریم، سؤالی که در پس این گرد و غبارها مطرح میشود این است که چرا نامهای مذهبی و رایج و معمولی چون «جواد»، «تقی»، «نقی» مورد استفاده این افراد واقع میشود؟ مثلا به اسامی دیگر اسلامی و عربی نمیپردازند؟ چون صرف کینه و دشمنی این افراد با مذهب و مقدسات نمیتواند باعث تولید محتوای این چنینی و تحقیر و تخفیف چند نام خاص و مشخص شود.
به بیان دیگر، تحقیر و تخفیف نامهای چون جواد و نقی از کجا کلید خورد؟ عدم رعایت کدام ظرافتها و تدابیر رسانهای و جامعهشناسی باعث شد زمینه اقدامات موهن فوق الذکر بیشتر فراهم شود.
بسیاری از ما به خاطر میآوریم که اولین بار در سریال آئینه عبرت بود که نام «تقی» به یک شخصیت منفی- معتاد و تنبل و بیکاره- اطلاق شد و در یک برنامه عروسکی در دهه هفتاد، نام یک عروسک «نقی» انتخاب شد و...
از سوی دیگر، مدتی بعد، فضایی دوقطبی در صداوسیما شکل گرفت، به این معنی که همه شخصیتهای منفی یک سریال نامهای ایرانی و فارسی داشتند و تمام شخصیتهای مثبت سریالها و فیلمهای تلویزیونی، اسم اسلامی و عربی!
این افراط و تفریطها بود که «یکی از زمینههای لازم» برای تولید محتواهای شیطانی و ضد مذهبی را در بین خوانندگان زیرزمینی فراهم کرد، هرچند که قطعا سازنندگان آن برنامهها نیت بدی نداشتند ولی آن اشتباهات اولیه و سپس نوعی سیاست غلط رسانهای بهانه را برای این حرکتهای شیطانی بیشتر فراهم کرد.
انتهای پیام
دیدگاهها
افزودن دیدگاه جدید