قائم مقام ایرنا: موضوعات دینی باید با زبان ساده در رسانه مطرح شود
متن خبر
قائم مقام خبرگزاری ایرنا با بیان اینکه برخی رسانه ها در حوزه دین، ماموریت خود را به خوبی انجام نمی دهند، با یادآوری اینکه در جهت دهی به تولیدات مذهبی باید به قشر جوان و علایق این نسل توجه شود، گفت که مسایل دینی و مذهبی باید با زبان ساده و قابل فهم برای مخاطب عام و قابل استفاده برای مخاطب متخصص بیان شود.
به گزارش سیتنا، غلام حسین اسلامی فرد در گفت و گو با شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) درباره میزان تولیدات مذهبی در رسانه ها با بیان اینکه رسانهها بسته به ماموریت و مخاطبانی که دارند، تولیدات خود را تهیه و ارائه میکنند، اظهار کرد: برخلاف آن چه که باید باشد متأسفانه برخی از رسانهها ماموریت خود را به خوبی انجام نمیدهند و برخی اوقات مشاهده میشود که پردازش آن ها به مسایل سیاسی به مراتب پر رنگ تر از سایر حوزه هاست.
او با اشاره به اینکه تولیدات مذهبی در رسانه ها با توجه به اکثریت مخاطبان مسلمان باید بیش از این باشد، افزود: اگر علاوه بر رسانه های تخصصی که در حوزه دین فعالند، سایر رسانهها نیز بخش قابل توجهی را به این مهم اختصاص دهند و با متخصصان، حوزویان و استادان دانشگاه درباره موضوعات دینی به گفتوگو بپردازند، شرایط کمی و کیفی این تولیدات شکل مناسب تری به خود می گیرد.
او توجه به قشر جوان و علایق این نسل را در جهت دهی به تولیدات مذهبی مهم خواند و بیان کرد: باید بپذیریم قشر جوان و دانشجو توجه بیشتری به رسانهها دارند و مشتاقند که مسایل و موضوعات مذهبی را دقیقتر، مستندتر و بهتر دریابند. به عبارتی آن ها در پی آنند که اطلاعات خود را در این زمینه به روز کنند، از همین رو باید مطالب دینی و مذهبی مطابق با فهم و سلیقه نسل امروز از سوی رسانه ها ارائه شود.
اسلامی فرد مخاطبان اخبار و گزارشهای مذهبی را به دو گروه مخاطبان متخصص و مخاطبان عام دسته بندی کرد و گفت: مخاطب متخصص به راحتی پیام و موضوع را متوجه میشود و اگر ابهامی هم وجود داشته باشد، راههای بررسی بیشتر را برای پیگیری آن مد نظر دارد و مخاطبان عام به موضوعات توجه میکنند بنابراین باید هم تولیدات، تولیدات قابل دفاعی باشند به شکلی که وقتی متخصصان این حوزه آن را مطالعه میکنند، درست، منطقی و بدون ایراد باشد و همزمان نیز آن تولیدات باید تولیداتی قابل فهم و درک برای عموم مردم باشند.
او با اشاره به اینکه اگر تولیدات، خیلی فنی، علمی و تخصصی باشد، ممکن است برای بسیاری از افراد مورد استفاده قرار نگیرد، افزود: در تولیدات تخصصی مذهبی در عین مورد توجه قرار دادن متخصصان، این را نیز باید در نظر بگیریم که برای عموم مخاطبان نیز قابل درک و استفاده باشد.
او بیان کرد: اگر رسانهها بتوانند ارتباطی دو جانبه با مخاطبانشان برقرار کنند تا بازخورد تولیدات خود را ببینند، یک امکان خوبی برای آنها به شمار می رود تا بتوانند تولیدات خود را با نظر و ذائقه مخاطب پیش ببرند و در جریان نظرات، مباحث و ابهامات مخاطبان قرار گیرند. حال، اینکه تا چه اندازه این مهم صورت میگیرد، نیازمند تحقیق و بررسی علمی است.
قائم مقام خبرگزاری ایرنا تاکید کرد: آن دسته از رسانههایی که یک امکانی ایجاد کردند تا در همان سایتشان، نظرات مخاطبان را اخذ کنند، به طور حتم میتوانند جهتگیری، نوع و شکل تولیدات و مطالبشان را به ذائقه و علائق مخاطب نزدیکتر کنند اما به نظر می رسد هنوز بسیاری از رسانههای موجود، در این زمینه آنچنان کار جدی صورت ندادهاند.
اسلامی فرد، مهمترین اولویت های تولیدات مذهبی رسانه ها را ارتباط مستقیم، جدی و مطلوب آن ها با حوزههای علمیه، مراکز علمی، استادان و مراکز فقهی که منبع و مرجع تولیدات مذهبی هستند، دانست و تاکید کرد: رسانهها باید بدانند که فراتر از نگاههای سیاسی و حزبی به موضوعات مذهبی نگاه کنند و مسایل را دقیق و مستند به مخاطب ارائه دهند.
او افزود: رسانهها باید امکانی ایجاد کنند تا مفسران، علمای بزرگ، ائمه جماعت و استادان حوزه بتوانند از طریق همان رسانه با عموم مردم ارتباط برقرار کنند. به عنوان نمونه، یک رسانه تخصصی دینی می تواند با دعوت از میهمانان و کارشناسان دینی به شکل هفتگی یا ایجاد ستونی خاص درمورد دین و مذهب، شرایطی را ایجاد کند تا سوالات عموم مخاطبان به راحتی و بدون واسطه در اختیار علما، مراجع یا استادانی برای پاسخگویی قرار گیرد.
قائم مقام خبرگزاری ایرنا یادآور شد: رسانههای ما اگر در یک فضای رقابتی قرار گیرند، به لحاظ کیفی و کمی در پیشبرد تولیدات مذهبی، میتوانند بهتر و موفقتر عمل کنند.
اسلامی فرد در پایان نوع و شکل تولیدات و زمان و سبک ارائه تولیدات را از عناصری برشمرد که هر کدام از آن ها می توانند برای مخاطب جاذبه ای داشته باشند و افزود: باید با زبان ساده مسایل دینی را ارائه دهیم و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دنیای مجازی، میتوانیم به نوعی از فایلهای صوتی و حتی تصویری نیز برای جذب مخاطب و ارتقای جذابیت های یک رسانه دینی استفاده کنیم؛ البته این نوع ارائه نیز باید زنده و به گونهای باشد که مخاطب فکر نکند مطالب آرشیوی است؛ چرا که به روز بودن مطالب در جذب مخاطب تأثیر بسزایی دارد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید