کدخبر :224529 پرینت
07 بهمن 1397 - 11:56

امامی: باید اهداف ادغام مراکز رسانه ای را شناسایی کنیم

ادغام دو اداره یا معاونت در هر سازمانی می تواند پیامدهایی را با خود به دنبال داشته باشد که انسجام و کوچک سازی از مهم ترین پیامدهای آن است حال این طرح درباره حوزه های رسانه ای چون «مرکزفناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال» و «معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی» که از زیر مجموعه های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند،مطرح شده است. با این حال با توجه به تغییر فضای رسانه ای از مطبوعات به سمت رسانه های بر خط و آنلاین و گرایش بیشتر مخاطبان به سمت رسانه های دیجیتال و نیز همپوشانی وظایفشان، آیا می توان از ادغام این دو مرکز به سمت رسانه های دیجیتال صحبت کرد؟ این امر نیازمند در نظر گرفتن چه اصول و ظرفیت

متن خبر

حسین امامی کارشناس و پژوهشگر رسانه های نوین در این باره به شفقنا رسانه  می گوید : وقتی صحبت از ادغام مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی می شود لازم است، نگاهی به اهداف این ادغام داشته باشیم و اینکه با چه هدفی قرار است صورت بگیرد .شخصا ادغام را در این صورت درست می بینم که مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال جزئی از ادارات زیر مجموعه معاونت مطبوعاتی بشود.در واقع برای اداره ای که می خواهد درباره فضای رسانه های دیجیتال تصمیم گیری کند ،می تواند یک اداره مجزا بشود .

او ادامه می دهد: مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال فقط بحث های اطلاع رسانی را در اهداف خود دنبال نمی کند و تنها متولی رسانه های خبری نیست .این مرکز  اهداف بیشتری را دنبال می کند و بخش عمده ای از کار آنها ،فرهنگ سازی یک سری فعالیت آموزشی در قالب رسانه های دیجیتال است .از طرفی دیگر ،ابعاد وظایف معاونت مطبوعاتی بسیار وسیع است و نمی توان به همین راحتی از ادغام این معاونت با مراکز دیگر گفت ولی مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال می تواند به زیر مجموعه این معاونت به صورت مجزا بیاید چرا که سیاست گذاری ها و اثر گذاری  تقریبا در هر دو مجموعه یکسان است.

امامی با پیشنهاد تغییر نام برای «معاونت مطبوعاتی » توضیح می دهد : به نظر می رسد در حال حاضر بخشی از وظایف مرکز فناوری اطلاعات و رسانه دیجیتال دوره اش گذشته باشد به همین خاطر  باید یک سری از وظایف آن غربالگری بشود و آن وظایفی که احتیاج به سیاست گذاری و متولی گری دارد ،احصا بشود و در شکل جدید و ذیل معاونت مطبوعاتی ظاهر شود.

این پژوهشگر بیان می کند: پیشنهادم این است که معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی ،نام خود را به «معاونت امور رسانه ها» تغییر دهد یعنی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما یک معاونت وزارتی در کل امور رسانه  ها داشته باشیم که شامل رسانه های آنلاین و مکتوب خواهد شد .دکتر سلطانی فر  زمانیکه می خواستند به معاونت بیایند یکی از خواسته هایشان این بود که با توجه به فراگیری رسانه های نوین ،نام معاونت امور مطبوعاتی به عنوان «امور رسانه ای» تغییر پیدا کند و متولی رسانه آنلاین و …این معاونت باشد.

او توضیح می دهد: به نظرم این صحبت کاملا ریشه علمی دارد و هم یک الزام است . در گذشته نام قدیمی «وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات» پست ،تلگراف و تلفن بود که بعد از بیان ضرورت ها و اجباری که تکنولوژی آورد ،مجبور شدند نام این وزارت خانه را عوض کنند .به همین خاطر، تکنولوژی های نوین در حوزه رسانه ها این الزام را از چند سال پیش برای ما ایجاد کردند که حتما این معاونت نامش را تغییر دهد و حیطه فعالیت خود را به روز رسانی کند. چرا که  نمی توان برای ابزار های  جدید ،نگاه  و رویکرد قدیمی را اعمال کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.