بهترین شیوهی اعمال تخفیف برای محصولات بازاریابی شبکهای
این روز ها از جلوی هر فروشگاه و سوپر مارکتی عبور می کنیم، انبوهی از برگه های تبلیغاتی که تخفیف قیمت کالاهای مختلف را مطرح کرده است، مشاهده می کنیم. دایره این تخفیفات در فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها حتی به ارسال پیامک های انبوه تبدیل شده است که روزانه چندین کالا را با تخفیف های ریز و درشت به مردم معرفی می کنند.
به گزارش سیتنا، ایران هشدار نوشت: این روز ها از جلوی هر فروشگاه و سوپر مارکتی عبور می کنیم، انبوهی از برگه های تبلیغاتی که تخفیف قیمت کالاهای مختلف را مطرح کرده است، مشاهده می کنیم. دایره این تخفیفات در فروشگاه های زنجیره ای و هایپر مارکت ها حتی به ارسال پیامک های انبوه تبدیل شده است که روزانه چندین کالا را با تخفیف های ریز و درشت به مردم معرفی می کنند. در زمانی که با رشد روزانه قیمت ها مواجه هستیم، ارائه تخفیف و کاهش داوطلبانه قیمت از سوی تولید کنندگان به نوعی حمایت از مصرف کنندگان به حساب می آید. ارائه این تخفیف ها نه تنها منجر به افزایش میزان فروش و کسب درآمد تولیدکنندگان است؛ بلکه رضایت مصرف کنندگان را نیز با خود به همراه دارد.
به نظر می رسد شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز به عنوان واسطه های توزیع کالا علاقه مند به استفاده از مزایای این روش افزایش تقاضا شده اند و در فصول مختلف با برگزاری جشنواره ها اقدام به ارائه تخفیف بر روی برخی از محصولات خود می نمایند. تخفیف ارائه شده توسط این شرکت ها کمی متفاوت از تخفیف ارائه شده توسط تولیدکنندگان و فروشگاه های زنجیره ای است. در اکثر فروشگاه های زنجیره ای تخفیف بر روی محصوات پر مصرف و با تقاضای بالا ارائه شده است، این امر به راحتی هدف افزایش فروش و حمایت از مصرف کنندگان را محقق می کند، اما در شرکت های بازاریابی شبکه ای مشاهده شده که عموماً تخفیفات عرضه شده بر روی کالاهای کم فروش و یا کالاهایی بوده است که ضریب محاسبه پورسانت آن ها پایین بوده و یا به صورت پک مجموعه ای ارائه می شوند.
در سیستم بازاریابی شبکه ای تأکید بر فروش واقعی محصول و ثبت خرید بر اساس نیاز واقعی به مصرف و یا وجود مصرف کننده نهایی است تا از این طریق بتوانند مانع انباشته شدن کالا در نزد بازاریابان شوند، اما ارائه تخفیفات به صورت مطرح شده منجر می شود بازاریابان اقدام به ثبت خرید غیر واقعی در جهت افزایش پورسانت خود نمایند که این عمل آنان را با انباری از کالاهایی که امکان فروش آن در زمان منطقی وجود ندارد، مواجه می نماید که همان تخلف پیش انباشته سازی قلمداد می شود. اگر شرکت های بازاریابی شبکه ای به روشی درست تخفیف خود را بر روی اقلام پر فروش کالا با ضریب پورسانت بالا و محصولات عرضه شده به صورت تکی و خرد قرار دهند، می توانند از مزیت های این روش به خوبی استفاده کرده و علاوه بر حمایت از حقوق بازاریابان و مصرف کنندگانشان، رضایت آنان را جلب نمایند. لازم به ذکر است که اقدام به قرار دادن تخفیف بر روی کالا ها بایستی بر اساس ضوابط تعیین شده و اعلام قبلی به مراجع صادر کننده مجوز صورت گیرد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید