لزوم بهرهبرداری صحیح شرکتهای داخلی از فرصت تعاملات بینالمللی
نظر به برگزاری نشست جامعه اطلاعاتی ژنو در اردیبهشت ماه سال جاری و برنامه ریزی کشورها برای حضور در نمایشگاه تلکام ITU در بانکوک تایلند که در آبان ماه پیش رو برپا میشود، غنیمت دانستم تا در این مجال، در خصوص لزوم بهره گیری فعالان، صاحبان ایده و شرکتهای داخلی از چنین فرصت های بین المللی در حوزه ICT چند نکته را یادآور شوم.
به گزارش سیتنا، "مسعود فاتح" در سرمقاله نهمین شماره ماهنامه نسل چهارم نوشت: در دهه اخیر همزمان با رونق صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورمان شاهد تلاش فعالان این حوزه برای حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی هستیم. شاید حضور دوره ای شرکتهای داخلی در نمایشگاههایی همانند جیتکس و سبیت و حتی نمایشگاه موبایل بارسلون در سال های اخیر هم در همین راستا صورت گرفته است، اما باید بررسی کرد که حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های اینچنینی چه فرصتی برای عرضه اندام بین المللی آنها فراهم کرده و صرف این هزینه های بالا برای حضور در چنین نمایشگاه هایی چه دستاوردی برای آنان به همراه داشته است؟
به نظر می رسد نفس حضور فعالان ایرانی حوزه ICT و حتی مدیران و تصمیم گیران این حوزه در داخل کشور در این نمایشگاهها به عنوان بازدیدکننده خالی از اشکال است و حتی این بازدیدها با هدف الگوبرداری از آنچه پیشروهای این حوزه در دنیا انجام داده اند، بسیار مفید فایده و راهگشا خواهد بود، ولی صرف هزینه بالا برای حضور نمایشگاهی شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های فوق الذکر دستاورد اقتصادی ملموسی برای آنان به همراه نداشته است.
آنچه در سال های اخیر صاحبان ایده، فعالان و شرکتهای ایرانی جویای بازار بین المللی از آن غفلت کرده اند حضور در مجامع نمایشگاهی تحت نظارت ITU است. شاید حضور ایران در نشست ها، اجلاس ها و نمایشگاه های این اتحادیه به حضور بخش دولتی و برخی شرکت های نیمه دولتی و حتی نمایندگان دانشگاهی خلاصه شده و کمتر شرکت خصوصی و یا صاحب ایده ای در کشور ما برای حضور و بهره برداری از این مجامع و نمایشگاه ها برنامه ریزی کرده است.
بخش دولتی در یک دهه و اندی سال اخیر با حضور در اجلاس های ITU و ارائه گزارش به کشورهای عضو، همچنین تعامل با سایر مسوولان دولتی حوزه ارتباطات در سایر کشورهای دنیا، زمینه را برای حرکت ایران در ریل توسعه جهانی ارتباطات فراهم کرده است، اما آنچه در همه این سال ها مغفول مانده راهبری بخش خصوصی برای استفاده از زمینه تعاملات بین المللی بوده که توسط بخش دولتی فراهم شده است، آنچه مورد نظر است حضور بخش خصوصی توانمند ایرانی در بازار بیـــن المللی و استفاده از فرصت هایی است که توسط بخش دولتی در تعاملات بین المللی فراهم شده است.
اگرچه در برخی سال ها شاهد حضور و ارائه گزارش توسط تشکل ها، سندیکاها و برخی شرکت های نیمه دولتی و دانشگاهی در مجامع ITU نیز بوده ایم، ولی این حضور نیز در نهایت به دریافت یک لوح تقدیر و یا یک جایزه منتهی شده و به آنچه مورد نظر نگارنده برای نقش آفرینی شرکتهای ایرانی در بازار بین المللی حوزه ICT است منتج نشده است.در نهایت به نظر می رسد شرکت های داخلی فعال در حوزه ارتباطات که خود را آماده نقش آفرینی در حوزه بین الملل می بینند، نخست با تحقیق و بررسی مناسب و موشکافانه، نمایشگاه ها و اجلاس های بین المللی را درجه بندی کنند، سپس با درک جایگاه خود، فرصتها و حتی تهدیدهای حضور در نمایشگاه های بین المللی را نیز مورد ارزیابی قرار دهند و در همین حال دریابند که با حضور در هر نمایشگاه به دنبال استفاده از چه زمینه ای هستند و میخواهند در چه سطحی از لایه های بازارهای هدف در حوزه بین الملل ورود کنند.
طبیعتا حضور برنامه ریزی شده در اجلاس ها و نمایشگاههای سالیانه ITU از یک سو امکان تعامل با عالی ترین مقامات حوزه ICT از سایر کشورهای دنیا و مجامع بین المللی این حوزه را فراهم میکند و از سوی دیگر امکان پیوند شرکت های ایرانی با سرمایه گذاران بین المللی را میسر می سازد تا در نهایت شرکتهای توانمند، اجرای پروژه های مورد نظر ITU و سایر سرمایه گذاران در کشورهای هدف را عهده دار شوند.
در پایان می توان گفت نمایشگاه تلکام تایلند فرصت مغتنمی برای ورود شرکت های ایرانی در بازار بین المللی و استفاده از فرصت های مسکوت این حوزه به شمــار می رود که با درک صحیح، هم امکان حضور هر چه موثرتر شرکت های ما در سطح بین الملل فراهم شود و هم این تعاملات بتواند ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید