کدخبر :176853 پرینت
19 اردیبهشت 1394 - 17:53

رسانه‌های آنلاین یا بلای جان رسانه‌های چاپی؟

اکثر رسانه‌های چاپی غیرتخصصی به‌ویژه روزنامه‌ها در بد مخمصه‌ای گرفتار شده‌اند؛ هم در درون سازمانشان و هم در مناسبات بیرونی و البته این دو بر هم تأثیرگذارند. بخش عمده‌ای از مشکلات ایجاد شده بر سر راه رسانه‌های چاپی ناشی از توسعه و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ایجاد رسانه‌های آنلاین است...

متن خبر

به گزارش سیتنا، "امیرعباس تقی‌پور" مدیرمسؤول ماهنامه مدیریت ارتباطات در سرمقاله شماره جدید این ماهنامه نوشت: اکثر رسانه‌های چاپی غیرتخصصی به‌ویژه روزنامه‌ها در بد مخمصه‌ای گرفتار شده‌اند؛ هم در درون سازمانشان و هم در مناسبات بیرونی و البته این دو بر هم تأثیرگذارند. بخش عمده‌ای از مشکلات ایجاد شده بر سر راه رسانه‌های چاپی ناشی از توسعه و پیشرفت روزافزون تکنولوژی و ایجاد رسانه‌های آنلاین است و البته بخش مهم دیگر در اثر پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های مدیریت اقتصادی بر رسانه در کشور ماست. سایت‌های خبری هر لحظه جدیدترین اخبار را منتشر می‌کنند، دسترسی به آنها محدودیت زمانی و مکانی ندارد، محدود به تیراژ نیستند و هزینه دسترسی به آنها حداقل است. نیاز به توزیع دستی از طریق پیک موتوری یا مأمور پست هم ندارند که دیر رسیدن و نرسیدنش باعث کهنگی مطالب شود و....

اما رقابت بین رسانه‌های چاپی و رسانه‌های آنلاین، فقط منحصر به بخش‌های محتوایی نیست بلکه آگهی‌ها به عنوان مهم‌ترین منبع تأمین مالی نشریات و روزنامه‌ها نیز مورد توجه رسانه‌های آنلاین قرار گرفته و رفته‌رفته سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند. در رقابت بین جذب آگهی از روابط‌عمومی سازمان‌ها آنچه مسلم است، کاهش سهم نشریات است و این یعنی کاهش درآمد رسانه‎های چاپی و ایجاد مشکلات بیشتر. مشکلات اقتصادی برای نشریات و به‌ویژه روزنامه‌ها باعث کاهش ریسک مدیران مسؤول در توسعه فعالیت‌ها و اکتفا به حفظ شرایط موجود شده است. برای مثال اکثر روزنامه‌ها که انتظار می‌رود هر روز در کنار انتشار اخبار مهم با یادداشت، تحلیل، گفت‌وگو، میزگرد، مقاله و حتی پاورقی (که متأسفانه به‌طور کامل فراموش شده است) به واکاوی واقعیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پرداخته و از این طریق به جذب مخاطب و افزایش تیراژ برسند، با کاستن از اعضای خبره تحریریه و روی آوردن به مطالب کپی-پیست، تمام تلاش خود را معطوف کاهش هزینه‌ها و ایجاد تعادل در منابع و مصارفشان کرده‌اند. شرایط حاکم بر رسانه‌های چاپی موجب شده است علی‌رغم افزایش عناوین نشریات، مجموع تیراژ آنها به قول مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها از چهار تا پنج میلیون نسخه در سال‌های اخیر به حدود یک میلیون نسخه کاهش یابد (سخنان دکتر محمد سلطانی‌فر در جمع اصحاب مطبوعات و روابط‌عمومی‌های استان اردبیل در 2 خردادماه 93). رسانه‌های چاپی غیرتخصصی و مخصوصاً روزنامه‌ها که سال‌هایی نه چندان دور جریان‌سازترین رسانه‌ها بوده‌اند، در حال تبدیل شدن به خنثی‌ترین(!) هستند. چه باید کرد؟ آیا قدرت کاغذ و جادوی مرکب، توان جریان‌سازی دوباره را به رسانه‌های چاپی خواهد داد یا باید پذیرفت که رسانه‌های آنلاین بلای جان آنها شده‌اند؟

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.