برنامه اپراتورها برای کاهش قیمتها در جهت جلب نظر وزیر ارتباطات
گرانی نرخ مکالمات تلفن موضوعی است که از یک سال پیش و با رویکارآمدن دولت یازدهم بارها از سوی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شده است و این عضو کابینه دولت تدبیر و امید، در اولین اقدام خود در مرداد سال گذشته جلوی اجرای مصوبهای درباره افزایش نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه را گرفت.
به گزارش سیتنا، روزنامه شهر آرا (روزنامه مردم مشهد) در گزارشی نوشت: محمود واعظی اگرچه بارها بر عادلانهشدن نرخ مکالمات تأکید کرد، اما اسفند٩٢ به عنوان رئیس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مصوبهای را امضا کرد که براساس آن به مخابرات اجازه داده شد تا نرخ مکالمات موبایل را افزایش دهد، هزینه جابهجایی را حذف کند و نرخ مکالمات تلفن ثابت را نیز با حذف کد بین شهری محاسبه کند.
با گذشت نزدیک به سه ماه از اجرای این مصوبه، بار دیگر وزیر ارتباطات از نرخهایی که خودش آنها را مصوب کرده بود و حدود ٢٠درصد افزایش قبوض مشترکان را بههمراه داشت گلایه کرد و از اپراتور همراه اول خواست نرخها را کاهش دهد.
نظر وزیر ارتباطات را جلب میکنیم
داوود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات ایران در گفتگو با مهر تأکید کرد که مخابرات در حوزه تلفن همراه قصد کاهش تعرفههای مصوب را ندارد، اما با تعریف بستههای تعرفهای و سبد مکالمات، نظر وزیر ارتباطات را درباره کاهش تعرفه جلب میکند.
وی با بیان اینکه با تعریف چند سبد مکالمه، قصد داریم هزینهای معقول و منطقی برای مشترکانمان تعریف کنیم ادامه داد: این بستههای تعرفهای بهنفع مشترکانی خواهد بود که مکالمات بیشتری دارند؛ برای مثال ممکن است سبد مکالمات شامل مکالمات نامحدود درونشبکهای و GPRS نامحدود و پیامک محدود باشد که مشترک با فعالسازی این طرح، یک مبلغ مشخص پرداخت خواهد کرد که از نظر اقتصادی بهنفعش خواهد بود.
زارعیان با تأکید بر اینکه تعرفه مکالمات همراه اول منطقی و مطابق مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است تصریح کرد: کاهش تعرفه کاری منطقی نیست و اپراتورهایی تعرفههای خود را کاهش میدهند که میخواهند درمقابل رقیب دوام بیاورند.
راهکارهای مخابرات برای کاهش نرخ مکالمات
سخنگوی شرکت مخابرات ایران از تعریف هشت سبد تعرفهای برای تلفن همراه و ثابت بهعنوان راهکاری برای تأمین نظر وزیر خبر داد و گفت: این سبد مکالمات، بهعنوان طرحهای تشویقی در مرحله کارشناسی قرار دارد و بهزودی به مشترکان ارائه خواهد شد.
وی با بیان اینکه بهطور قطع نظر شخص وزیر ارتباطات، کاهش تعرفه مطلق نبوده است افزود: موضوع این است که مشترکان بتوانند هزینه معقول و منطقی بپردازند.
معاون شرکت مخابرات ایران تأکید کرد: اپراتوری که برای مردم شناخته شده است و اطمینان مشترکانش را بهدست آورده، با افزایش تعرفه، مشتریان خود را از دست نمیدهد.
زارعیان از طرح باندلینگ تلفن ثابت و اینترنت ADSL نیز خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، بهزودی خریداران تلفن ثابت میتوانند با خرید اینترنت ADSL مخابرات، از پیامک و مکالمه رایگان روی تلفن ثابت خود نیز بهرهمند شوند.
رایتل و ایرانسل بهدنبال جلب نظر وزیر
درپی تذکر شفاهی وزیر ارتباطات به اپراتور همراه اول برای کاهش نرخ مکالمات، دو اپراتور ایرانسل و رایتل نیز درصدد جلب نظر محمود واعظی برآمدند و نرخ مکالمات خود را کاهش دادند.
با تغییر نرخهای ایرانسل، تمام مشترکان قدیمی سیمکارتهای دائمی این اپراتور و مشترکانی که تا ٣١شهریور به جمع مشترکان دائمی بپیوندند از اول تیر، برای تمامی تماسهای داخل و خارج شبکه خود در سراسر کشور و حتی تماس با تلفن ثابت، دقیقهای ۴٩٩ریال برحسب تعرفه پایه ثانیهای میپردازند.
تعرفه تماس خارجشبکه سیمکارتهای دائمی ایرانسل پیشازاین ۶٢۵ریال بوده است که با اعمال تعرفه جدید به ۴٩٩ریال بهازای هر دقیقه مکالمه کاهش پیدا کرد که این تعرفه از نرخ تماس بین خطوط تلفن ثابت و همراه نیز ارزانتر خواهد بود.
همچنین در تعرفه جدید، از اول تیر مکالمات با سیمکارت رایتل تماس داخلشبکه ١٠درصد و تماس خارجشبکه حداکثر ۵درصد کاهش یافت.
بر این اساس برای مشترکان دائمی رایتل تعرفه مکالمه درونشبکه از ۵۵۵ریال به ۴٩٩ریال کاهش یافته و مکالمه برونشبکه ۶٢۵ریال ثابت ماند. برای مشترکان اعتباری این اپراتور نیز مکالمه درونشبکه از دقیقهای ۶٩۵ریال به ۶٢٠ریال و مکالمه برونشبکه از ٨٩۵ریال به ٨۵٢ریال کاهش یافت. استفاده مشترکان رایتل از سرویس اینترنت فقط در مناطق رومینگ ملی، با تعرفه آزاد و با قیمت ٣۵/٠ ریال بهازای هر کیلوبایت امکانپذیر شد که پیشازاین، تعرفه اینترنت رایتل ۵/٠ریال بهازای هر کیلوبایت بود و با تعرفه جدید ٣٠درصد کاهش یافته است.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید