کدخبر :11046 پرینت
07 آذر 1392 - 20:28

رصد رفتار جنسی افراطیون سلفی در سایت های پورنوگرافی

متن خبر

موارد پیشین افشاگری های اسنودن، عمدتا از رصد مکالمات عمومی خبر می‌دادند و این گزارش تازه از نظارت بر رفتار جنسی افراط‌گرایان خبر می‌دهد.

 

به گزارش سرویس وبگردی سیتنا، جام نیوز خبر داد: تازه‌ترین بخش از اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند پیمانکاری پیشین در سازمان امنیت ملی آمریکا، افشا کرده و در هافینگتون‌پست منتشر شده است، نشان می‌دهد که ساز‌وکار رصد و جاسوسی ارتباطاتی آمریکا گروهی از افراطیون سلفی را با رصد سایت‌های پورنوگرافی که به آن سر می‌زدند، زیر نظر داشته است.

 

البته این روش از رصد ارتباطاتی نخستین بار نیست که انجام می‌شود و در مورد دیگرانی خارج از دایره این گروه ها نیز انجام شده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید سازمان‌های امنیتی آمریکا در دهه‌های گذشته از این روش برای زیر نظر گرفتن برخی فعالان حقوق مدنی مانند مارتین لوتر کینگ یا فعالان ضدجنگ استفاده کرده‌اند.

 

به گفته این خبرگزاری به نظر می‌رسد هدف از این نوع رصد ارتباطاتی، زیر سوال بردن شخصیت افراد بانفوذ با نشان دادن عادت‌های جنسی آنهاست.

 

گزارش تازه به‌طور خاص به شش نفر از کسانی پرداخته است که کار آنها خطابه‌خوانی و سخنرانی‌هایی بوده است که مسلمانان را به افراطی‌گری دعوت می‌کرده است.

 

به نام این افراد اشاره‌ای نشده است و به‌ نظر می‌رسد به جز احتمالا یکی از آنها مابقی خارج از آمریکا زندگی می‌کردند.

 

در سندی که منتشر شده آمده است تفاوتی که در زندگی خصوصی دعوت‌کنندگان به افراط‌گرایی و از سوی دیگر زندگی عمومی آنها وجود دارد، می‌تواند مقام و منزلت آن‌ها را زیر سوال ببرد و سرسپردگی به آنها را با چالش روبه‌رو کند.

 

نمونه‌ای که می‌توانست برای رسیدن به چنین هدفی استفاده شود، انتشار مدرکی بود که چنین افرادی را در حال تماشای تصاویر سکسی یا گفت‌وگو با زبانی که دختری بی‌تجربه را به انجام رفتاری جنسی قانع می‌کرد، نشان می‌داد.

 

مدارکی که هافینگتون‌پست از اسناد ادوارد اسنودن منتشر کرده است، نشان نمی‌دهد که موارد به دست آمده استفاده شده‌اند یا نه و یا احتمالا چگونه یا چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

سازمان امنیت ملی آمریکا نیز آنها را رد نکرده و تردیدی هم در مورد واقعی بودن آنها مطرح نکرده است.

 

خبرگزاری فرانسه از قول یکی از سخنگویان مدیر ان‌اس‌ای، سازمان امنیت ملی آمریکا، می‌گوید: «بدون بحث درباره جزئیات این موضوع، نباید شگفت‌آور باشد که دولت آمریکا تمام امکانات قانونی خود را به کار می‌گیرد تا جلوی تلاش‌های کسانی که می‌خواهند به شهروندان صدمه بزنند یا دیگران را به افراط‌گرایی فرا می‌خوانند، بگیرد.»

 

اما فعالان حقوق شهروندی نگاه دیگری را مطرح می‌کنند؛ رئیس اتحادیه آزادی‌های مدنی در آمریکا، از انتشار این گزارش جدید انتقاد کرده و می‌گوید چنین چیزی بار دیگر به یاد می‌آورد، دادن مجوز به یک سازمان جاسوسی برای دسترسی به حساس‌ترین اطلاعات شخصی افراد، چه معنایی می‌دهد.

 

تازه‌ترین گزارش‌هایی که طی هفته‌های گذشته بر پایه اسناد ادوارد اسنودن منتشر شده، از رصد گسترده ارتباطات مجازی و مکالمات شهروندان به ویژه در کشورهای اروپایی خبر می‌دهد. این اسناد در عین حال فاش می‌کنند که رهبران جهان نیز زیر نظر بوده‌اند؛ در این مورد نام آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، رئیس‌جمهوری مکزیک و برزیل به میان آمده است.

 

ایالات متحده در عمده موارد به‌طور مشخص چیزی را رد یا تائید نکرده است، اما دولت آن کشور از انجام نظارت بیشتر بر رصد ارتباطات و اطلاعات گفته است.

 

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ماه گذشته تایید کرد که در عملیات شنود آمریکا زیاده‌روی شده است و اطمینان داد که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، مصمم به جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده در زمینه گردآوری اطلاعات است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.