کدخبر :309431 پرینت
01 آبان 1403 - 20:04

واعظی: فیلترینگ غیر هدفمند دارای ضرر چند وجهی است؛ سریع‌تر در شورای عالی فضای مجازی تصمیم‌گیری شود

وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: فیلترینگ شبکه های اجتماعی پرکاربر موجب شده تا از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شکل چند وجهی متضرر شویم، لذا در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور که مستقیما با حفظ و بسط پایگاه اجتماعی نظام مرتبط است، هرچه سریعتر، رفع فیلترینگ در شورای عالی فضای مجازی بررسی و تصمیم گیری شود.

متن خبر

دکتر محمود واعظی، وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا در خصوص تحقق وعده رفع فیلترینگ در دولت چهاردهم، گفت: رفع فیلترینگ از موضوعاتی بود که دکتر مسعود پزشکیان در ایام رقابت‌های انتخاباتی به مردم قول دادند، فلذا اهتمام مجدانه دولت چهاردهم در راستای رفع فیلترینگ غیر ضرور به جهت محقق نمودن بخشی از شعارهای انتخاباتی و متعاقبا حفظ و افزایش پایگاه اجتماعی امری حائز اهمیت است.

وی افزود: در بسیاری از کشورها، اعمال محدودیت و سیاست های دسترسی، به جهت استفاده قاعده‌مند از شبکه جهانی اینترنت بالاخص برای سنین مختلف وضع می شود و این مهم امری طبیعی تلقی می شود.

واعظی، اظهار کرد: در کشور ما نیز اعمال فیلترینگ بر سایت های منتشر کننده محتوای مجرمانه و غیراخلاقی امری شرعی، قانونی و مستحسن (پسندیده) بوده و از ابتدا نیز اعمال گردیده است، اما در سال های اخیر دامنه فیلترینگ به شبکه های مجازی که بخش اعظمی از پهنای باند کشور را به خود اختصاص داده توسعه یافته است.

وزیر اسبق ارتباطات، خاطرنشان کرد: این توسعه دامنه فیلترینگ، علی رغم اینکه در کاهش وابستگی نرم افزاری افراد به پلتفرم های خارجی فیلتر شده نظیر واتس اپ، تلگرام، یوتیوب، ایکس و سایرین موفق نبود، بلکه موجب شده به واسطه استفاده از فیلترشکن ها، افزایش بار ترافیک مصرفی اینترنت، تحمیل هزینه های اضافی به اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت و از همه مهمتر، افت سرعت و کاهش کیفیت صورت گیرد.

قائم مقام حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: فیلترینگ شبکه های اجتماعی پرکاربر موجب شده تا از منظر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به شکل چند وجهی متضرر شویم.

وی، افزود: وقتی از ابزار VPN استفاده می شود، این به ضرر کاربران است و هزینه استفاده از اینترنت را بالا می برد. از سوی دیگر استفاده از VPNهای پولی به افزایش هزینه های خانوار به شکلی غیر ضرور انجامیده و از دیگر سو، همه گیری استفاده از فیلترشکن های رایگان ناامن درز اطلاعات کاربران و ایجاد فضای سوء استفاده را فراهم آورده است، فلذا استفاده از ابزارهای VPN نامطمئن پولی و فیلترشکن های رایگان ناامن در این حجم از لحاظ امنیتی و اقتصادی به نفع اپراتورهای توزیع کننده و مردم مصرف کننده اینترنت نمی باشد.

واعظی، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر باتوجه به اینکه درصد بالایی از مردم به استفاده از فیلترشکن ها روی آورده اند، خرید آن به بخشی از مخارج سبد هزینه خانواده ها تبدیل شده است؛ بطوریکه مافیای نامرئی فروش فیلترشکن با گردش مالی حدود پنج همت در سال به وجود آمده است.

وزیر ارتباطات دولت یازدهم به سیتنا اضافه کرد: شبکه جهانی اینترنت یکی از اصلی ترین ابزارهای توسعه در عصر حاضر و در امور علمی، پیشرفت های تکنولوژیک و بالا بردن سطح دانش و آگاهی جوامع نقش بسیار نافعی را ایفا می نماید. در مبحث بازرگانی نیز تجارت از راه دور و کسب و کارهای خرد و کلان موثر، نتیجه گسترش اینترنت بوده است.

واعظی اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در جلسه با هیات دولت چهاردهم تاکید فرمودند، فضای مجازی باید قانونمند شود، نه اینکه به کلی تعطیل شود. همانطور که در فضای آزاد و غیرقانونمند شبکه اینترنت، مخاطرات و سوءاستفاده های مختلف توسط افراد و گروه ها محتمل است، در مقابل، فضای قانونمند آن نیز می تواند منشا خیر و انواع پیشرفت باشد، فلذا محدودیت و فیلترینگ غیر ضرور با در نظر گرفتن اصل هزینه فایده مانع توسعه در برخی از بخش های کشور می باشد.

وی، افزود: یکی از اصلی ترین دلایل بالا بودن قیمت تمام شده اینترنت در کشور، هزینه بالای نگهداری و توسعه ابزار فنی و باکس های فیلترینگ است و کاهش دامنه فیلترینگ می تواند به کاهش قیمت تمام شده، افزایش سرعت و رشد کیفیت اینترنت کشور کمک شایانی نماید.

رییس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در پایان متذکر شد: در مجموع ضروری است تا رییس جمهور و سایر مسئولین دولتی ذیربط در مبارزه با اقدام غیر قانونی فیلترشکن فروشی و حفظ امنیت کاربران، در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی که مستقیما با حفظ و بسط پایگاه اجتماعی نظام مرتبط است، هرچه سریعتر رفع فیلترینگ در شورای عالی فضای مجازی بررسی و تصمیم گیری نمایند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.