افشای راز اپل در فروش آیفون
بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار موبایلهای هوشمند انتظار داشتند و پیشبینی میکردند که ورود آیفون ارزان قیمت اپل به بازار میتواند انقلاب بزرگی در این بازار ایجاد کند. همه این پیشبینیها و شایعات اما با معرفی و رونمایی آیفون 5C از بین رفت. در واقع این اتفاقی است که حتی خود مدیران اپل هم پیشبینی آن را نمیکردند.
به گزارش سیتنا، در حالی که اپل قبلا اعلام کرده بود که در سه روز اول پس از معرفی آیفونهای جدید حدود 9 میلیون دستگاه از دو مدل 5S و 5C را به فروش رسانده است، اما این شرکت انگار ترجیح داد جزئیات دقیقتری درباره میزان فروش هر یک از مدلهای ارزان و گران قیمت آیفون جدیدش را ارائه نکند. حالا شرکت تحقیقاتی و تحلیلی بازار موبایل Localytics با ارائه آمار و نمودارهایی به بررسی میزان فروش آیفونهای جدید شرکت اپل پرداخته است تا بتواند رازی را که اپل سعی دارد آن را پنهان کند، افشا کند.
در حالی که مدتهااست بسیاری منتظر عرضه یک آیفون ارزان قیمت در بازار هستند، در هفته اول بعد از ارائه دو موبایل هوشمند جدید اپل، نسخه گرانتر یعنی آیفون 5S تقریبا 3.7برابر بیشتر از آیفون 5C در سرتاسر جهان فروش داشته است. این آمار و ارقام توسط شرکت معتبر تحلیل بازار موبایل و اپلیکیشن Localytics ارائه شده است.
اپل به طور دقیق و مجزا میزان فروش آیفون 5S و 5C را منتشر نکرده و فقط به اعلام فروش 9 میلیون آیفون در هفته اول اکتفا کرده است. Localytics اما بر مبنای کدهای وارد شده از موبایل کاربران -که شامل اطلاعات مربوط به مدل گوشی هم هست- در اپلیکیشنهای مورد استفادهشان این آمار را بهدست آورده است که از طریق آن میتوان اطلاعات مربوط به میزان فروش گوشیها را به روشی غیرمستقیم اما نسبتا دقیق محاسبه کرد.
ممکن است تصور کنید که دلیل این میزان فروش 5S نسبت به 5C بازار وسیع ایالات متحده است که در آن مصرف کنندگان توانایی مالی بیشتری داشته و از آنجا که تفاوت قیمت دو مدل آیفون با قرارداد دوساله سرویسدهندگان مخابراتی تنها 100 دلار است، ترجیح میدهند مدل گرانقیمتتر را بخرند. در حقیقت ایالات متحده آمریکا بزرگترین و مهمترین بازار برای موبایلهای هوشمند آیفون شرکت اپل به حساب میآید. با این همه اما در واقع نسبت فروش 5S به 5C در ایالات متحده 3.4 برابر بوده و در نهایت از میزان فروش متوسط جهانی کمتر بوده است.
Localytics اعداد و ارقام دقیق از میزان فروش دو مدل آیفون را منتشر نکرده است، اما به جای آن به سهم کلی آیفون از بازار موبایل پرداخته است. همانطور که انتظار میرفت، سهم آیفون (شامل 5S و 5C) در ایالات متحده نسبت به دیگر کشورهای جهان به طور قابل ملاحظهای بیشتر بوده است. همچنین در این نمودارها مشاهده میشود که شبکه مخابراتی AT&T بیشترین سهم در فروش آیفونهای جدید در ایالات متحده آمریکا را در اختیار دارد.
با این اوصاف است که همچنان نمیتوان به تحول بازار موبایلهای هوشمند ارزان قیمت در جهان امیدوار بود، چرا که آیفون 5C نقطه امید مهمی برای کارشناسان و فعالان این بازار به حساب میآمد و حالا این گوشی نتوانسته است موفقیتی را که انتظار میرفت در بازار بهدست بیاورد.
منبع: دنیای اقتصاد
افزودن دیدگاه جدید