کدخبر :950 پرینت
21 آذر 1390 - 07:34

واکنش مخابرات ایران به خبر توقف فعالیت هواوی در ایران

متن خبر

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران پیرو انتشار اخباری مبنی بر این‌که شرکت چینی هواوی (Huawei) در سایتش اعلام کرده که از این پس هیچ قرارداد جدیدی با شرکت‌های ایرانی منعقد نخواهد کرد و کارش را در بازار ایران گسترش نخواهد داد، گفت: تا زمان دریافت نامه‌ی رسمی نمی‌توانم به‌طور قطعی اظهار نظر کنم.

 

به گزارش سیتنا، صابر فیضی - مدیر عامل شرکت مخابرات ایران - در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ما بحث خاصی با هواوی (تولید کننده تجهیزات مخابراتی و ارتباطی) نداشتیم اما هفته‌ی گذشته جلساتی برای پیگیری کارهای مشترکمان با آن‌ها برگزار کردیم و منتظریم که نتایج این جلسات مشخص شود.

 

فیضی ادامه داد: شرکت هواوی تاکنون بحثی مبنی بر این‌که نمی‌خواهد با مخابرات ایران ادامه همکاری داشته باشد را به صورت رسمی به ما اعلام نکرده است.

 

او افزود: تا زمانی که نامه‌ی رسمی از طرف شرکت هواوی برای شرکت مخابرات ایران ارسال نشده، نمی‌توانم در این باره اظهار نظری داشته باشیم.

 

به گفته‌ی کارشناسان صنعت ارتباطات، بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان سرویس تلفن همراه چین در حال تبدیل شدن به قطب‌های جهانی هستند و هواوی در صدر فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های چینی به چشم می‌خورد.

 

هواوی در کل جهان به عنوان یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات اپراتورها بوده و تقریبا در تمام کشورهای خاورمیانه تجهیزات وجود دارد و از بزرگ‌ترین تامین‌کنندگان تجهیزات مخابراتی نسل سوم در سطح جهانی به شمار می‌رود.

 

شرکت هواوی با ‌چندین شرکت از ‌ اپراتورهای شبکه در سراسر جهان قرارداد بسته است و در ‌ده‌ها کشور منطقه‌ی آسیا - اقیانوسیه دفتر دارد و محصولات خود را به صورت مستقیم حداقل در ‌20 کشور به فروش می‌رساند.

 

نکته قابل توجه اینجاست که قانونگذاران آمریکا درباره مبارزه با رشد آن‌چه که جاسوسی سایبری نامیده می‌شود، اخیرا اعلام کردند تحقیق و بررسی شرکت‌های مخابراتی چینی را آغاز کرده‌اند.

 

کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که این تحقیق به بررسی این موضوع می‌پردازد که آیا گسترش این شرکت‌ها در آمریکا یک تهدید امنیتی را موجب شده است؟

 

این کمیته در ابتدای تحقیق از Huawei و ZTE به‌عنوان دو شرکتی که در حال بررسی آن‌هاست، نام برده است.

 

در هر حال حدود چهار سال پیش معاون منطقه‌ی خاورمیانه‌ی شرکت هواوی در ایران و در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه‌ی آموزشی میان شرکت مخابرات ایران و هواوی اعلام کرده بود که همواره بازار ایران برای شرکت ما اهمیت و ارزش خاص خود را دارد و توجه ویژه‌ای برای داشتن متخصصان زبردست در دفتر ایران داریم و برای انتقال تکنولوژی نیز اقداماتی صورت گرفته و از طرفی شرکت ما بیش‌ترین توجه را برای پشتیبانی در ایران و انتقال تکنولوژی دارد.

 

وانگ بر رشد صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به واسطه ادامه این نوع همکاری‌ها تاکید و تصریح کرده بود: هواوی چند درصد تجهیزات مخابرات ایران را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.