کدخبر :94 پرینت
20 مرداد 1390 - 11:18

/پیشگامان اینترنت/ تیم برنرزلی؛ خالق وب

متن خبر

از 20 سال پیش که وب اختراع شد تا امروز شاهد تغییر و تحولات گسترده‌ در اینترنت و پدیده‌های مرتبط با آن بوده ایم. برنرزلی دانشمند بریتانیایی علوم کامپیوتر، استاد دانشگاه‌ ام آی تی، استاد و پژوهشگر دانشگاه ساوتهمپتون و ریاست کنسرسیوم وب جهان‌شمول است و تکامل وب را تحت نظر دارد. 

به گزارش سازمان خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (سیتنا)، برنرزلیTim Berners-Lee در ۸ جون ۱۹۵۵در لندن انگلستان به دنیا آمد. پدر و مادر او وقتی مشغول ساخت اولین کامپیوتری بودند که قرار بود به صورت تجاری آماده فروش شود با یکدیگر آشنا شدند و به همین دلیل طبیعی است که او بر اثر تشویق آنها و محیطی که در آن رشد میکرد به سمت کامپیوتر کشیده شود. او در لندن پرورش یافت و در سال ۱۹۷۶از کالج کوئین دانشگاه آکسفورد در رشته فیزیک فارغ‌التحصیل شد.

علاقه "تیم" و تشویق خانواده سبب شد تا او در سال ۱۹۷۶اولین کامپیوتر خود را با استفاده از پردازشگر ام ۸۶۰۰و با چند ابزار ابتدایی مانند جوش و لحیم بسازد. علاقه شدید او به فراگیری کامپیوتر زمان را از یاد او میبرد.

اولین شغل او ساخت دستگاه رله پیام در شرکت تولیدکننده وسایل مخابراتیPoole بود. تیم برنرزلی پس از دو سال همکاری خود را با شرکتFerndown که در فکر تهیه پرینتر و سیستم عامل چند منظوره بود شروع کرد. ماجراهای تیم برنرزلی در راه کشف اینترنت از کوههای آلپ شروع شد. او در سال ۱۹۸۰جهت ادامه تحصیل و طی یک دوره ۶ماهه در رشته مهندسی نرم‌افزار به سوئیس رفت و در ژنو درCERN لابراتوار اروپایی فیزیک هسته‌ای به تحصیل پرداخت. در این زمان بود که طرح زبان برنامه نویسی جدیدی که بعدها به عنوان زبان اصلی و رسمی اینترنت پذیرفته شد را به نگارش درآورد. این زبان اچ تی ام الHypertext Markup Language نام دارد و شبکه جهانی بر آن استوار است. هدف تیم برنرزلی نگارش برنامه‌ای بود تا نیازهای شخصی او مانند فهرست و حفظ اطلاعات را برطرف کند. او نرم‌افزار خود راEnquire انکوایر نام نهاد. این برنامه هیچگاه به دست مردم نرسید اما شبکه جهانی بر اساس آن پایه ریزی شد.

در فاصله سالهای ۱۹۸۱تا ۱۹۸۴در یک شرکت گرافیک با عنوان طراح فنی کار کرد و پس از آن مجدداً به لابراتوار اروپا برگشت و در رشته کنترل سیستم و تجزیه و تحلیل علمی و جمع آوری اطلاعات به تحصیل ادامه داد و سپس در سال ۱۹۸۹پروژه جهانی نگارش در اینترنت را بر اساس نرم‌افزار انکوایر ارائه کرد. انکوایر برنامه‌ای بود که اجازه میداد چندین نفر همزمان و مشترکا اطلاعات خود را به همدیگر انتقال دهند.

او اولین سرویس دهنده جهانی خود راhttp و اولین مشترکان خود راWorldWideWeb نامگذاری کرد. شبکه جهانی ابتدا در اکتبر ۱۹۹۰و سپس در ماه دسامبر همان سال درCERN لابراتوار اروپا مورد بهره برداری واقع شد. فعالیت گسترده اینترنت آنگونه که تیم برنرزلی در نظر داشت به صورت آزمایشی از تابستان ۱۹۹۱در سطح وسیع توسط مردم استفاده شد. او در سالهای ۱۹۹۱تا ۱۹۹۴به طراحی اینترنت ادامه داد و با استفاده از نظرات کسانی که به اینترنت وصل بودند دو اصل کلی اینترنتHTTP وHTML را بهبود بخشید.

تیم برنرزلی در سال ۱۹۹۴کنسرسیوم شبکه جهانی را در آزمایشگاه علوم کامپیوتر انستیتوی تکنولوژی ماساچوستMIT بنیان نهاد و از همان سال تاکنون همچنان هماهنگ کننده اعضای کنسرسیوم باقی مانده است. اعضا و شرکای کنسرسیوم علاوه بر آمریکا شاملINRIA در فرانسه و دانشگاهKeio در ژاپن میشوند. تیم برنرزلی از سال ۱۹۹۹به مدیریت لابراتوار علوم کامپیوتر و هوش مصنوعیComputer Science and Artificial Intelligence CSAIL وابسته بهMIT انتخاب شد و نشریه تایم او را در لیست ۱۰۰متفکر و دانشمند بزرگ قرن قرار داد. او علاوه بر دریافت ۸لیسانس و دکترای افتخاری از دانشگاهها و مراکز علمی گوناگون جهان، در ۱۴آپریل ۲۰۰۴جایزه تکنولوژی هزاره به ارزش یک میلیون دلار از طرف بنیاد تکنولوژی فنلاند را از آن خود کرد. از آخرین افتخارات تیم برنرزلی دریافت لقب شوالیه امپراتوری بریتانیاKnighthood of the British Empire KBE از ملکه انگلستان در ۱۶جولای ۲۰۰۴به خاطر خدمات ارزنده او در تولید و بهبود و توسعه شبکه جهان و اینترنت است.

تیم برنرزلی نویسنده کتاب بافت شبکه Weaving the Web است و در آن گذشته، حال و آینده اینترنت و شبکه جهانی را بررسی و نظرات خود را اعلام کرده است.

انتهای پیام

http://citna.ir/

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.