کدخبر :888 پرینت
11 آذر 1390 - 14:26

وضعیت حقوقی نام دامنه‌های اینترنتی در ایران و جهان

متن خبر

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به بررسی وضعیت حقوقی نام دامنه های اینترنتی در ایران و جهان پرداخت.

 

به گزارش سیتنا از روابط عمومی مرکز پژوهش‌ها، دفتر مطالعات ارتباطات و فناوری‌های نوین این مرکز اعلام کرد: قانونگذاران ملی و مقررات‌گذاران جهانی با استفاده از حقوق تجارت الکرونیکی و حقوق "شبکه وندی" سعی دارند تا رفتار بازار خدمات ثبت دامنه را تنظیم و حسن روابط متصدیان ثبت‌نام دامنه را تضمین کنند.

 

این درحالی است که هنوز مجموعه‌ای تحت عنوان حقوق، قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های نام دامنه‌های اینترنتی در جمهوری اسلامی ایران تدوین و تصویب نشده است و درست به‌همین علت هیچ نهادی در کشور هنوز دارای ابزارهای لازم برای مقرراتگذاری بازار خدمات ثبت دامنه‌های عمومی و دامنه سطح بالای کدکشوری، در همه سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیست.

 

بنابراین گزارش، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پس از ایجاد "ایکسترانت" و "اینترانتی بسته و مجزا از اینترنت جهانی" توسط دولت، حقوق نام دامنه‌های آن را با کمک مراجع صلاحیتدار، تشریح و تبیین کند.

 

همچنین پیشنهاد می‌شود آیین‌نامه صدور پروانه کسب و کار و مجوز فعالیت برای کارگزاران ثبت دامنه مربوط به آن "ایکسترانت" یا "اینترانت مجزا از اینترنت جهانی" را به‌منظور برداشتن بار روزافزون طرح دعاوی نام دامنه از ذوش شورای حل اختلاف جرایم رایانه‌ای و اینترنتی دادگستری، تهیه و تدوین کند.

 

این گزارش در خصوص دعاوی با دامنه سطح بالای کد ایران: ir، یا دامنه‌های کد کشورهای دیگر، ایرانی و طرف دیگر خارجی باشد، می‌افزاید: چون دیگر مرجع ملی نمی‌تواند به حل و فصل دعاوی بین‌المللی بپردازد، لذا قانونگذار باید مرجع رسیدگی معتبری را رسما تعیین، تصویب و ابلاغ کند. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.