کدخبر :8265 پرینت
31 تیر 1392 - 20:40

ممنوعیت ارسال پیامک‎های انبوه در زمینه وام، خروج سرمایه‎ها و قرعه کشی/ پیامک‎های شخصی مشمول نظارت نمی‎شوند

متن خبر

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال جزئیات آیین نامه جدید نظارت بر محتوای پیامک‎های انبوه و تبلیغاتی، تم، آهنگ های پیشواز تلفن همراه، MMS و تماس تصویری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سیتنا (citna.ir)، دکتر حسن علیزاده با بیان اینکه آیین نامه و دستورالعمل ضوابط ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی هم اکنون در نوبت بررسی کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی قرار دارد، اظهار داشت: پیش نویس اصلی این آیین نامه که توسط مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تدوین شده است تا پایان مردادماه جاری در کمیسیون ارتقای محتوا طرح و نتیجه نهایی آن ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید براینکه با اجرای این آیین نامه مشکلات در عرصه پیامک‎های تجاری و تبلیغاتی حل خواهد شد، گفت: طبق بررسی های صورت گرفته ارائه خدمات ارزش افزوده اپراتورهای تلفن همراه بر بستر خدمات ویترین با هنجارها و نرم های فرهنگی جامعه فاصله دارد که در این زمینه ضوابط ارائه این خدمت به مشترکان در آیین نامه جدید دیده شده است.

ضوابط پیامک‎های پزشکی

علیزاده با اشاره به مواردی از آیین نامه ارائه محتوای عمومی در فضای مجازی و لزوم رعایت ضوابط قبل از ارسال پیامک و ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان افزود: برای مثال ارسال کنندگان پیامک با محتوای پزشکی از این پس باید از مراجع ذیربط مجوز دریافت کنند و تکنولوژی هایی که در این زمینه تبلیغ می شود باید مورد تایید دستگاههای حاکمیتی نظام سلامت و بهداشت باشد.

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه پیامکهای تبلیغاتی نوعی اطمینان در ذهن ایجاد می کند، ادامه داد: در این راستا محتوای پیامکها باید با تایید مراجع ذیربط به کاربران ارسال شود.

ضوابط پیامک‎های تبلیغاتی در زمینه وام

وی در همین حال با اشاره به مواردی از پیامکهای تبلیغاتی در زمینه های مالی و ترغیب مشترکان به استفاده از وام به مهر گفت:  مواردی از تبلیغات پیامکی مربوط به تبلیغات برای اخذ وام های مالی است که بسیاری از آنها منجر به کلاهبرداری و تضییع حقوق کاربران می شود که براین اساس، ارسال هرگونه پیامک تبلیغاتی از این نوع ممنوع خواهد بود.

تشویق به خروج سرمایه‎ها ممنوع

علیزاده خاطرنشان کرد: محتوای پیامکهای انبوه و تبلیغاتی نباید حاوی تشویق به خروج سرمایه ها باشد؛ همچنین ارسال پیامکهایی با محتوای طالع بینی ممنوع است و باید از ویترین اپراتورهای تلفن همراه نیز حذف شود.

پیامک‎های مربوط به برنده شدن در مسابقه و قرعه کشی

وی گفت: براساس ضوابط تدوین در این آیین نامه، حقوق مادی و معنوی مولفان و صاحبان آثار در ارائه خدمات ارزش افزوده ویترین اپراتورها و آهنگ پیشواز که تاکنون توجه نمی شد باید مورد توجه قرار گیرد و باید رضایت مالکان اثر دریافت شود؛ حتی دیده شده که برخی آثار خارجی شامل بازی ها، تم ها و آهنگ ها جنبه فرهنگی نداشته و منافی ارزشهای فرهنگی است که ارائه این خدمات نیز ممنوع است. همچنین پیامکهایی که با تعابیر و ادبیات اغوا کننده و غیرواقعی، مشترکان را برای برنده شدن در مسابقات و قرعه کشی های مختلف فریب می دهد نیز ممنوع است.

تشکیل گروه رسیدگی به شکایات پیامکی

این مقام مسئول در مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه در صورت تصویب نهایی این آیین نامه، برخورد با این موارد ضمانت اجرایی خواهد داشت، تصریح کرد: در این راستا قرار است کارگروهی برای رسیدگی به شکایات در این زمینه نیز به موازات سامانه 10001314 برای ساماندهی و بررسی شکایات این بخش ایجاد شود.

علیزاده گفت: همچنین اطلاع رسانی در زمینه قیمت خدمات ارزش افزوده از سوی اپراتورها الزامی خواهد بود و اپراتورها ملزم خواهند بود اقداماتی برای فرهنگسازی استفاده از تکنولوژی و اطلاع رسانی مناسبات فرهنگی به مشترکان ارائه کنند.

وی تصریح کرد: این آیین نامه به حلقه های مختلف زنجیره خدمات ارزش افزوده کشور شامل اپراتورهای تلفن همراه، تولید کنندگان و تجمیع کنندگان محتوا می شود و نحوه اجرای آن به زودی ارائه خواهد شد.

پیامک‎های شخصی مشمول نظارت نمی‎شوند

رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال تاکید کرد: نظارت در عرصه پیامکهای انبوه هیچ ارتباطی به پیامکهای شخصی افراد نخواهد داشت و تنها پیامکهای انبوه که جنبه تجاری و تبلیغاتی را شامل می شود در برمی گیرد.

به گفته علیزاده آیین نامه نظارت بر پیامکهای انبوه با هدف سالم سازی استفاده از محتوا در فضای مجازی تدوین شده است و با این آیین نامه الزامات زیرساختی برای تمیز دادن مشترکان در دریافت هرگونه پیامک و تفاوت پیامکهای خبری و خدماتی و اطلاع رسانی و تبلیغاتی نیز وجود خواهد داشت.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.