کدخبر :7666 پرینت
24 خرداد 1392 - 20:38

چه‌کسی بر محتوای پیامک‌ها نظارت می‌کند؟

متن خبر

شاید در ایام تبلیغات شورای شهر و ریاست جمهوری شما نیز پیامک‌هایی مثل «...(نام خانوادگی کاربر تلفن همراه) عزیز، سلام؛... کاندیدای منتخب و امین ما در شورای شهر تهران می باشد. لطفا به سایر دوستان اطلاع دهید.» را دریافت کرده باشید و بار دیگر برای شما این سوال ایجاد شده باشد که بر چه اساس چنین پیامک‌هایی برای شما ارسال شده است.

به گزارش سیتنا، البته پیامک‌های تبلیغاتی و ارسال آن‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز بحث تازه‌ای نیست و مدت‌هاست این بحث مطرح می‌شود. اما به تازگی و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها برخی از کاربران تلفن‌های همراه پیامک‌هایی با مضامینی که اشاره شد را دریافت کرده‌اند که مضمون عجیب و یا مورد استفاده قرار دادن اطلاعات شخصی افراد از جمله نام خانوادگی آنها در پیامکی که معلوم نیست از سوی چه کسی به صورت انبوه ارسال شده، نه تنها تعجب کاربران را برانگیخته بلکه حتی در موارد کاربران را بابت این که اطلاعات شخصی آنها چگونه این چنین منتشر شده نگران کرد.

اکنون این که به عنوان مثال کدام نهاد در محتوای این پیامک‌ها که به طور انبوه ارسال می‌شود، نظارت کرده و یا کدام مرجع این را تایید کرده است که اطلاعات شخصی افراد تا این اندازه مورد استفاده قرار بگیرد موضوعی است که جای بحث دارد.

به گزارش ایسنا، در این زمینه محمدعلی فرقانی - معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات - به عنوان نهاد قانونگذار در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موضوع پیامک‌های انبوه و این‌که این پیامک‌ها به دست چه افرادی برسد یا نرسد موضوعی است که مستقیما به درخواست مشترکان برمی‌گردد.

وی با بیان این‌که سازمان تنظیم مقررات ارتباطات پیش از این در این زمینه مصوبه‌ای ابلاغ کرده و براساس آن اپراتورها را موظف کرده است که سازوکاری برای حل این مشکل پیدا کنند، گفت: اپراتورها اغلب راهکارهای لازم را پیش بینی کرده واز خود مشترکان پرسیده‌اند که آیا آن‌ها مایل به دریافت این پیامک‌ها هستند یا خیر.

رییس سازمان تنظیم مقررات همچنین عنوان کرد: البته ممکن است به دلیل آن‌که این سیستم حالت اتوماتیک دارد صد درصد جواب ندهد اما به هر حال اگر فردی در خواست کرده باشد که این پیامک‌ها را دریافت نکند اما همچنان پیامک‌های تبلیغاتی برای او ارسال شود ما حتما در صورت اعلام این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

فرقانی در ادامه با بیان این‌که خود او هم از جمله افرادی است که درخواست کرده پیامک‌های تبلیغاتی برایش ارسال نشود و اکنون هم در این زمینه مشکلی ندارد گفت: اگر فردی مایل به دریافت این پیامک‌ها نیست و این پیامک‌ها برای او ارسال می‌شود موضوع قابل پیگیری است اما بحث درباره محتوای پیامک‌ها موضوع دیگری است.

وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر به طور مشخص کدام نهاد بر روی محتوای پیامک‌هایی که به شکل انبوه برای کاربران ارسال می‌شوند نظارت می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ مسلما در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و وزارت ارتباطات این اتفاق نمی افتد.

معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا شما ارسال پیامک‌هایی با نام کاربر را به دلیل سوء ‌استفاده از اطلاعات افراد نمی‌دانید‌،‌ اظهار کرد: بله. اما کاربران می‌توانند انتخاب کنند که پیامک‌های تبلیغاتی را دریافت نکنند؛ در این میان اگر اطلاعات افراد به این شیوه مورد استفاده قرار گیرد خلاف قانون بوده و حتما با افرادی که اقدام به این عمل کرده‌اند برخورد خواهد شد.

اما وحید صدوقی - مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار - هم در این زمینه به ایسنا گفت: این بحث توسط پلیس فتا در حال پیگیری است و فردی که این پیامک‌ها را ارسال کرده دچار تخلف شده است.

وی همچنین اظهار کرد: قطعا اطلاعات کاربران در اختیار ارسال کننده این پیامک‌ها قرار نداشته و ارسال کننده این پیامک ممکن است این اطلاعات را از سازمان و یا محلی خاص گرفته باشد که در هر صورت این موضوع تخلف بوده و ما این تخلف را اعلام کرده و آن را پیگیری خواهیم کرد.

پیش از این مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات سیار نیز به ذکر توضیحاتی دراین زمینه پرداخته و گفته بود: طی بررسی‌های صورت گرفته در شرکت ارتباطات سیار مشخص شده است که در موارد متعدد پیامک‌ها به نام کاربر خط و نه نام مالک ارسال شده که همین موضوع گویای آن است که این اطلاعات ممکن است از مجاری مختلف در اختیار کاندیداها قرار گرفته باشد.

حمیدرضا آقاجانی در عین حال گفته بود: کاربران می توانند از طریق تماس با 9990 از طریق تلفن همراه و 09129990 از طریق تلفن ثابت مشکلات خود در این زمینه را اعلام کنند.

البته بی شک بحث پیامک‌های تبلیغاتی تنها به اپراتور اول ارتباطی مربوط نمی‌شود و اپراتورهای دیگر نیز در این زمینه نقش دارند.

اما به هر حال برخی معتقدند لازم است حداقل همان طور که افرادی که به جرایم مرتبط با اینترنت رسیدگی می کنند، در قالب کمیته‌ای مشخص و به مردم معرفی شده‌اند در حوزه پیامک‌ها نیز شاهد چنین اتفاقی باشیم تا از این پس شاید اطلاعات شخصی افراد کمتر مورد سوء‌ استفاده قرار گیرد و یا حداقل پیامک‌هایی که از نظر اخلاقی و اجتماعی ارسال آن‌ها مناسب نیست، در میان کاربران و به صورت انبوه منتشر نشود.
انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.