مدیر امور IT بانک صادرات: ارتباط بانک با مشتری با حضور باجه و خودپرداز سیار بانکی در مناطق دورافتاده تقویت میشود
ارائه خدمات بانکداری الکترونیکی در بعضی از مناطق دوردست نیاز به آموزش افراد برای استفاده از خدمات همچون اینترنت و موبایل دارد که میتواند کمی سخت باشد. به همین دلیل حضور باجه و خودپردازهای سیار بانکی در چنین مناطقی که صرفه اقتصادی برای حضور شعبه بانکی ندارد میتواند علاوه بر اینکه به مشتریان احساس خوبی را منتقل نماید، با حضور یک مسوول بانکی در باجه، مشتریان میتوانند ارتباط بهتری را با بانک و خدماتش برقرار کنند.
رضا گودرزی”مدیر امورفناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در گفتوگو با خبرنگار سیتنا (citna.ir) در خصوص اقدامات این بانک برای پیاده سازی بانکداری الکترونیک، اظهار داشت: بانکداری متمرکز الکترونیک را در قالب طرح جامع سپهر از سال 1380 آغاز کردیم و در حال حاضر همه واحدهای بانک مشتمل بر 580 باجه و 2800 شعبه مجهز به سیستم مذکور میباشد.
وی ادامه داد: با اجرای این طرح، مشتریان می توانند با مراجعه به هر یک از شعب این بانک از کلیه خدمات بانکی مورد نیاز خود به صورت برخط (Online) بهره مند شوند. درحال حاضر، بانک صادرات ایران به عنوان یکی از بزرگترین بانکها از لحاظ تعداد حسابهای سپردهای متمرکز و برخط (Online) در سطح کشور میباشد.
وی در ادامه اضافه کرد: بانک صادرات ایران با برخورداری از سامانههای بانکداری اینترنتی، همراه بانک، تلفن بانک، دستگاههای خودپرداز، پایانههای فروش، درگاه پرداخت اینترنتی (دامون)، کیوسک بانک، ساتنا، پایا، سحاب، شیبا (طرح خدمت)، باجههای الکترونیک شبانه روزی (724)، امداد مشتریان (از طریق سرشماره 09602) و انواع کارتهای بانکی در کنار سیستم جامع و متمرکز سپهر به حذف محدودیت زمانی و مکانی در ارائه خدمات به مشتریان خود اقدام کرده است.
گودرزی در خصوص برنامههای در دست اقدام بانک متبوعش در راستای توسعه بانکداری الکترونیک، گفت: این مهم را از طریق ایجاد خدمات و محصولات متعدد و متنوع در فضایی توام با امنیت با ویژگی سهولت در استفاده با بکارگیری فناوری برتر روز در دستور کار قرار دادهایم.
مدیر امورفناوری اطلاعات بانک صادرات ایران در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا که چه موانع و تنگناهایی مانع از حضور شما در برخی مناطق شده و بانکداری الکترونیک تاچه حد توانسته این عدم حضور فیزیکی را جبران کند؟ خاطرنشان کرد: راه اندازی باجه های راه دور و دستگاههای خودپرداز با توجه به امکان سنجیهای صورت پذیرفته از طریق واحدهای مرتبط و بر اساس نیاز مشتریان در بانک انجام میگیرد که در این خصوص یکی از چالشها تامین بستر مخابراتی مناسب میباشد.
وی ادامه داد: بانک صادرات ایران با ارائه خدمات از طریق پایانههای فروش، بانکداری مبتنی بر تلفن ثابت، بانکداری همراه و اینترنت بانک توانسته است پاسخگوی بخش بزرگی از نیاز مشتریان در مناطق مزبور باشد به طوری که در مجموع بخش قابل ملاحظهای از تراکنشهای بانکی، به صورت غیرحضوری و در طی شبانه روز از طریق درگاههای فوق صورت میپذیرد.
گودرزی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار سیتنا که با توجه به ارائه همه خدمات بانکی با حداقل هزینه توسط باجه و خودپرداز سایر بانکی چه برنامهای برای استفاده از این سیستم دارید؟ گفت: بانک صادرات ایران با برخورداری از تعداد 3850 دستگاه خودپرداز (ثابت و سیار) در سراسر کشور بخش بزرگی از خدمات خود را به صورت 24 ساعته به مشتریان ارائه میدهد. لازم به ذکر است تعداد تراکنشهای انجام گرفته از طریق دستگاه های خودپرداز بانک صادرات معادل حدود 50 درصد از تراکنشهای انجام شده در شعب این بانک است. هم اکنون تعداد 16 خودپرداز سیار بانکی در تهران و استان های مختلف کشور استفاده میشود تا در صورت نیاز، خدمات بانکی در مکانهای خاص ارائه شود.
وی ادامه داد: بانک صادرات از 16 دستگاه خودپرداز سیار بانکی استفاده میکند. از آنجایی که بانک صادرات دارای 2800 شعبه ، 580 باجه و 3380 واحد بانکی در سرتاسر ایران میباشد از نظر ورود به مناطق مختلف احساس نیازی به این باجههای سیار نکرده است چرا که نسبت به بانکهای دیگر ما از تعداد واحد بانکی زیادی برخوردار هستیم. هر چند که بانک حدود 16 دستگاه خودپرداز سیار بانکی را خریداری نموده است و فقط در موارد خاص همچون نمایشگاهها، بازارهای فصلی، هنگام حوادث غیرمترقبه، بلایای طبیعی و بعضی مراکز توریستی با مجوزی که از شهرداری توسط بانک اتخاذ میشود از آن ها استفاده مینماییم تا مردم در این مناطق دچار مشکل نشوند و بتوانند از سرویسهای بانکی استفاده نمایند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانک سیاستی در خصوص استفاده از باجهها و خودپردازهای سیار بانکی برای ارائه سرویس در مناطق دورافتاده ندارد و تمرکز ما بیشتر بر روی استفاده از خودپردازهای سیار بانکی است که در بین استانها پراکنده است که برای موارد و مراسم خاص که قبلا ذکر شد مورد استفاده قرار میگیرد.
گودرزی در ادامه گفت: در همین راستا برنامههایی در خصوص جاهای خاص در دست اجرا داریم. برای مثال در کنار شعبه فردوسی بانک صادرات یک کیوسک تعبیه شده است که به نوعی کار باجه و خودپرداز سیار را انجام می دهد. این کیوسک در حال حاضر به صورت سمبلیک در آن محل قرارداده شده است؛ چون شعبه ما در فردوسی به خودی خود شعبه بزرگی به حساب میآید که حدودا 20 باجه در آن شعبه آماده ارائه خدمات به مشتریان بانک می باشند. در واقع این کیوسک با هدف ایجاد فضایی مناسب برای استفاده از مناطقی که ایجاد شعبه جدید صرفه اقتصادی برای بانک ندارد طراحی شد تا بتوانیم بعد از تصمیم گیری نهایی برای ورود به مناطق مورد نظر از این باجه ها و خودپردازهای سیار بانکی استفاده کنیم. با این روش می توانیم در صورت سودزا نبودن شعبه بانک به راحتی آن را جابه جا نماییم و هزینه های احداث شعبه جدید را به حداقل برسانیم.
وی در ادامه افزود: بانک صادرات در حال حاضر در بخش ارائه خدمات الکترونیکی به دنبال ارائه برنامه های جدیدتری می باشد. ولی این را در نظر داریم که ارائه خدمات بانکی به صورت الکترونیکی در بعضی از مناطق دوردست نیاز به آموزش افراد برای استفاده از خدمات الکترونیکی همچون اینترنت و موبایل دارد که میتواند کمی سخت باشد. به همین دلیل حضور این باجه و خودپردازهای سیار بانکی در چنین مناطقی که صرفه اقتصادی برای حضور شعبه بانکی ندارد علاوه بر اینکه میتواند به مشتریان احساس خوبی را منتقل نماید، با حضور یک مسوول بانکی در باجه، مشتریان میتوانند ارتباط بهتری را با بانک و خدماتش برقرار کنند. علاوه بر آن، سود و زیان بانکی نیز یکی دیگر از مسائل مهمی است که شاید با استفاده از این باجهها و خودپردازهای سیار بانکی بتوان هزینههای بانک را تا حدی کاهش داد، که البته همه این موارد بستگی به سیاست داخلی بانک دارد.
وی در ادامه گفتوگو با خبرنگار سیتنا در خصوص تمهیدات این بانک برای ارائه خدمات مطلوب به مشتریان در ایام تعطیلات نوروز، گفت: بانک صادرات ایران در راستای تداوم خدمت رسانی بهینه و جلب رضایت مشتریان که یکی از اهداف اصلی بانک میباشد آمادگی دارد علاوه بر اختصاص شعب کشیک با استفاده از انواع کانالهای ارتباطی مشتمل بر بانکداری مبتنی بر اینترنت، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، بانکداری مبتنی تلفن ثابت، بانکداری مبتنی بر دستگاه خودپرداز، بانکداری مبتنی بر پایانه فروش (pos) و بانکداری مبتنی بر انواع کارت، خدمات گوناگونش را در ایام تعطیل همانند سایر ایام به مشتریان ارائه دهد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید