کدخبر :5930 پرینت
11 اسفند 1391 - 14:16

نتایج یک نظرسنجی جذاب از کاربران فیس بوک؛ ترک موقت فیس بوک توسط ۶۱ درصد از کاربران

متن خبر

تحقیقات اخیر مرکز تحقیقاتی «پیو» نشان می‌دهد که 61 درصد از کاربران امریکایی «فیس بوک» با میل شخصی اقدام به ترک این شبکه اجتماعی کرده‌اند.

 

به گزارش سیتنا به نقل از وبلاگ نیوز، استفاده دو سوم (۶۷درصد) کاربران بزرگسال اینترنت امریکا از «فیس بوک» این شبکه را تبدیل به پرکاربردترین شبکه اجتماعی در این کشور کرده است.

 

یافته های جدید «پروژه اینترنت و زندگی امریکایی» انجام شده توسط «مرکز تحقیقاتی پیو» حاکی از نوسانات قابل توجهی در جمعیت کاربران فیس بوک در این کشور است.

 

* ۶۱ درصد از کاربران حال حاضر فیس بوک اظهار می‌دارند که در بازه‌هایی از زمان در گذشته با میل شخصی اقدام به ترک فیس بوک برای یک دوره چند هفته‌ای یا بیش‌‎تر کرده‌اند.

* ۲۰ درصد از کاربران بزرگسال اینترنت که در حال حاضر از فیس بوک استفاده نمی‌کنند اظهار می‌کنند که در گذشته از این شبکه استفاده کرده‌اند ولی بعد از مدتی استفاده از آن را کنار گذاشته‌اند.

* ۸ درصد کاربران بزرگسال اینترنت که در حال حاضر کاربر فیس بوک نیستند، گفته‌اند علاقه دارند در آینده در این شبکه اجتماعی عضو شوند.

 

در یک نظرسنجی از ۶۱ درصد کاربران فیس بوک که اظهار کرده بودند در گذشته برای مدتی استفاده از سایت را کنار گذاشته بودند، خواستیم که دلیل این اقدام را به زبان خودشان برای ما بیان کنند و آن‌ها به دلایل گوناگونی اشاره کردند.

 

بزرگ‌ترین گروه (۲۱ درصد) این افراد اظهار داشتند که «تعطیلات فیس بوکی» آن‌ها به دلیل مشغله زیاد در امور دیگر یا نداشتن وقت کافی جهت گذراندن در این شبکه اجتماعی بوده است. دیگر دلایلی که به آن اشاره شد عبارت بودند از: جذابیت نداشتن سایت برایشان در آن برهه زمانی (۱۰درصد به شیوه‌های مختلف به این مساله اشاره داشتند)، فقدان محتوای قانع کننده و مفید(۱۰درصد)، داستان‌ها و شایعات بی اساس و بیش از اندازه میان دوستان (۹درصد) و یا نگرانی از صرف بیش از حد وقت در سایت و نیاز به توقف این روند (۸درصد).

 دلایل ترک فیس بوک 

دلایل ترک موقت فیس بوک توسط ۶۱ درصد از کاربران

 

موارد زیر نقل قول دقیق نظرات این گروه از افراد است که اقدام به ترک فیس بوک طی یک دوره زمانی نموده‌اند:

*از نظرات(کامنت‌های) احمقانه خسته شده بودم

*دوستان بیخودی داشتم، دیگر نمی‌خواستم با من در تماس باشند

*وقتی که برایم خسته کننده شد، استفاده از آن را یک مدت متوقف کردم

*من را به هیچ جایی نمی‌رساند

*فضای دراماتیک بیش از حد

*بعد از مدتی استفاده همه انرژی‌ات را می‌گیرد

* به خاطر ماه روزه‌داری آن را کنار گذاشتم

*به خاطر اینکه روزه بودم

*افراد این‌که شام چی خورده بودند را هم پست می‌کردند

*دوست نداشتم تحت نظارت باشم

*یک نفر از گذشته‌ام که من را پیدا کرده بود، برایم تهدید و مزاحمت ایجاد می‌کرد

*سیاست حریم خصوصی آن‌ها را دوست ندارم

*باعث ایجاد مشکل در روابط عاشقانه من شد

 

از هر پنج کاربر بزرگسال اینترنت یک نفر (۲۰درصد) اظهار می‌دارد که در گذشته کاربر فیس بوک بوده است، اما در حال حاضر استفاده از آن را کنار گذاشته است. از این گروه نیز خواستیم که به زبان خودشان برای ما بیان کنند که چه چیزی باعث شد آن‌ها استفاده از سایت را متوقف کنند.

 

اگرچه تعداد پاسخ دهندگان به این سوال برای ارایه یک گزارش آماری دقیق از دلایل، بسیار کم است اما پاسخ‌های این افراد بسیاری از دلایل مطرح شده توسط گروهی که به طور مقطعی فیس بوک را ترک کرده و دوباره برگشته بودند را شامل می‌شد.

 

نقل قول‌هایی از نظرات این افراد به شرح زیر است:

*فیس بوک یک وسیله شایعه پراکنی است

*دوست نداشتم بیش از حد حرف بزنم

*من اجتماعی نیستم

*کاربری (اکانت) من در معرض خطر بود

*از سرکشی در کار دیگران خسته شدم

*حریم خصوصی ناکافی

*ارتباطات بیش از حد

*وقتم را تلف می‌کند

 

یافته ها در این زمینه: تعداد کاربرانی که به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی روی می آورند در حال افزایش است

 

با وجودی که بسیاری از کاربران فیس بوک وقت خود را به دلایلی که در بالا ذکر شد، برای گذراندن در فیس بوک تنظیم و محدود کرده‌اند، با این وجود با توجه به تازه‌ترین یافته‌های ما، اکثریت قریب به اتفاق کاربران این شبکه اجتماعی -۹۲ درصد از آن‌ها- یک پروفایل خود را در فیس بوک حفظ کرده‌اند.

 

دیگر نتایج تحقیقات پیو در زمینه اینترنت نشان دهنده تداوم روز افزون اهمیت استفاده از سایت‌های شبکه اجتماعی در زندگی آنلاین است.

* در سپتامبر سال ۲۰۰۹، ۴۷ درصد از بزرگسالان آنلاین کاربر سایت‌های شبکه های اجتماعی بودند. اما امروز ۶۹ درصد از بزرگسالان آنلاین -یعنی بیش از نیمی از کل جمعیت بزرگسال در ایالات متحده– حداقل از یکی از انواع شبکه‌های اجتماعی آنلاین استفاده می‌کنند. در یک روز معمولی نزدیک به نیمی از تمام کاربران بزرگسال اینترنت، حداقل در یکی از سایت‌های شبکه اجتماعی لاگین می‌کنند.

* امروزه کاربران سایت‌های شبکه اجتماعی بیش از گذشته از این سایت‌ها استفاده می‌کنند. در یک تحقیق جداگانه انجام شده در نوامبر ۲۰۱۲، حدود ۴۱درصد از کاربران سایت‌های شبکه اجتماعی گفته‌اند که در طول روز چندین بار در این سایت‌ها آنلاین می‌شوند. این نشان دهنده افزایش قابل توجه آماری در مقایسه با ماه اوت ۲۰۱۱ است که ۳۳درصد کاربران ادعا کردند با این سطح دسترسی فراوان وارد شبکه‌های اجتماعی می شوند.

 

ارزش فیس بوک برای کاربران و زمانی که در سایت صرف می‌کنند

هنگامی که در اواسط دسامبر در یک نظرسنجی اتوبوسی از افراد در مورد «میزان زمانی که در فیس بوک صرف می‌کردند و جایگاه و ارزش فیس بوک در زندگی آن‌ها» سوال شد، اکثریت کاربران گفتند که این سایت برایشان به همان اندازه مهم است که سال قبل بوده است. حدود نیمی از این تعداد گفتند که هنوز هم به همان میزان سال گذشته از فیس بوک استفاده می‌کنند. با این حال، تعداد قابل ذکری هم اشاره به کاهش ارزش و کاهش استفاده از فیس بوک نسبت به سال گذشته نمودند.

* ۵۹درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که این شبکه اجتماعی هنوز هم به اندازه سال گذشته برای آنها مهم است و ۵۳درصد از این تعداد می‌گویند مدت زمانی که در فیس بوک می‌گذرانند نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

* ۲۸درصد از کل کاربران فیس بوک می‌گویند که این سایت برای آن‌ها نسبت به سال گذشته کم اهمیت‌تر شده است و ۳۴درصد از این تعداد می‌گویند که مقدار زمانی که در فیس بوک صرف می‌کنند، نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

* ۱۲درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که این شبکه اجتماعی برایشان از سال گذشته اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است و ۱۳درصد از این تعداد می‌گویند مقدار زمانی که در سال جاری صرف فیس بوک می‌کنند، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

گزارش‌ها نشان داده است در کاربران زن افزایش اهمیت و افزایش زمان حضور در فیس بوک نسبت به سال گذشته، بیش از کاربران مرد بوده است. در حدود ۱۶درصد از کاربران زن و ۷درصد از مردان اظهار می‌دارند که امسال فیس بوک برایشان از سال گذشته بیش‌تر اهمیت پیدا کرده است و ۱۶ درصد از کاربران زن و ۹درصد از مردان می‌گویند که زمان بیش‌تری را نسبت به سال گذشته در فیس بوک می‌گذرانند.

 

از سوی دیگر، حدود ۴۲درصد از کاربران فیس بوک در گروه سنی ۱۸-۲۹ و ۳۴ درصد از کسانی که در سنین ۳۰-۴۹ هستند می‌گویند که زمان حضور آن‌ها در فیس بوک در یک روز معمولی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. این دو مقدار هر دو به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از ۲۳درصد کاربران ۵۰ ساله و بالاتر است که گزارش داده‌اند حضورشان در فیس بوک نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

 مقایسه ارزش فیس بوک از دید زنان و مردان 

مقایسه نسبت زنان و مردانی که استفاده از فیس بوک را نسبت به سال گذشته افزایش داده‌اند

 

برنامه افراد برای استفاده آتی از فیس بوک

به گزارش سیتنا (citna.ir)، در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌ای که کاربران برای نحوه تعامل خود با فیس بوک در سال آینده دارند، اکثر کاربران فعلی فیس بوک انتظار دارند میزان استفاده آن‌ها از فیس بوک در سال آینده نیز به همین میزان فعلی باقی بماند. اما تقریبا یک نفر از هر چهار نفر می‌گویند که تصمیم دارند استفاده از فیس بوک را در سال ۲۰۱۳ کاهش دهند.

* ۳درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که می‌خواهند سال آینده وقت بیش‌تری را در این سایت بگذرانند.

* ۲۷درصد از کاربران فیس بوک می‌گویند که برنامه ریزی کرده‌اند که سال آینده وقت کمتری را در این سایت بگذرانند.

* ۶۹درصد از کاربران فیس بوک اظهار می‌کنند که تصمیم دارند سال آینده نیز به میزان سال جاری در این شبکه وقت بگذرانند.

 

مهم‌ترین گروه سنی که پیش بینی می‌کنند در سال آینده حضورشان در فیس بوک را کاهش دهند، جوانان هستند. ۳۸درصد از کاربران فیس بوک در بازه سنی ۱۸- ۲۹ انتظار دارند که زمان کمتری برای استفاده از سایت در سال ۲۰۱۳ صرف کنند. در صورتی‌که بسیاری از کاربران دیگر گروه‌های سنی پیش بینی می‌کنند که ساعات استفاده از فیس بوک‌شان در سال آینده احتمالا ثابت باقی خواهد ماند.

 فیس بوک در 2013 

مقایسه گروه‌های سنی مختلف در تصمیم جهت میزان استفاده آتی از فیس بوک

منبع: Pew Internet

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.