کدخبر :4657 پرینت
26 آبان 1391 - 18:21

نوکیا سرویس نقشه‌اش را در اختیار رقبا قرار می‌دهد

متن خبر

نوکیا از طرحی به منظور ارائه‎ی اپلیکیشن نقشه‌اش برای دستگاه‌های رقیب خود خبر داده است.

به گزارش سیتنا، اپلیکیشن هیر (Here) در ابتدا برای دستگاه‌های مجهز به سیستم عامل آی‌او‌اس منتشر خواهد شد. وسایلی همچون آیفون و آیپد، می‌توانند نقشه‌های مختلف را دانلود کنند تا امکان استفاده از آنها را به صورت آفلاین نیز داشته باشند. افراد پیاده هم می‎توانند از مسیریاب صوتی هیر استفاده کنند.

 

علاوه بر آی‌او‌اس، نوکیا در حال ساخت ابزارهای نرم افزاری لازم برای سیستم عامل اندروید است تا امکان استفاده از بانک اطلاعاتی هیر را در محیط اندروید برای سازندگان اپلیکیشن فراهم کند.

همچنین، نوکیا در حال ساخت یک نسخه از "HERE" برای سیستم عامل فایرفاکس است. موزیلا، سازنده این سیستم عامل در نظر دارد که پس از تکمیل نهایی، آن را به عنوان یک رقیب تازه به بازار موبایل و تبلت وارد کند.

حرکت اخیر نوکیا به منظور رقابت با محصول مشابه، یعنی سرویس نقشه گوگل صورت می‌پذیرد.

نوکیا، هم اکنون برای گوشی‌های ویندوز فون، تبلتهای کیندل ساخت آمازون، سرویس‌های آنلاین یاهو مثل فلیکر و دستگاه‌های مسیریاب گارمین، سرویس نقشه ارائه می‌کند.

همچنین از هر پنج خودرویی که در حال حاضر امکان نمایش نقشه را بصورت از پیش نصب شده بر روی خود دارند، چهار خودرو مجهز به سرویس نقشه نوکیا هستند.

ماه پیش نیز نوکیا دست به معامله‌ای با کمپانی نرم افزاری اوراکل زد که به سبب آن اوراکل این امکان را خواهد داشت که در محصولات نرم افزاری خود سرویس‌های نقشه و مکان یاب نوکیا را به کار بگیرد.

رقابت با گوگل

به گزارش سیتنا "citna.ir" به نقل از دویچه وله، نوکیا مدعی است که در این زمینه از تکنولوژی، بیش از ۲۰ سال تجربه دارد. این کمپانی، پس از آنکه در سال ۲۰۰۷، شرکت تخصصی نَوتک (Navteq) را به قیمت ۸.۱ میلیارد دلار خریداری کرد، توانست در زمینه ارائه سرویس نقشه و مسیریاب صاحب موفقیت شود.

با آنکه نوکیا، هیر مپز را "پیشرفته‌ترین پلتفرم مکان یابی" توصیف می کند، به این امر نیز واقف است که پروژه Ground Truth از گوگل، رقیب قدرتمندی برایش محسوب می‌شود.

گوگل در آن پروژه، برای سرویس‌دهی، ترکیبی از اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره‌ها، خودروهای مجهز به دوربینهای ویژه (Street View) و تکمیل و تصحیح اطلاعات توسط لشکری از کاربران را به کار می‌گیرد.

نوکیا، با توجه به نقش انکارناپذیر و حیاتی مصرف کنندگان در افزایش دقت سرویس‌های آنلاین نقشه و مسیریابی، در تلاش است که تنها به کاربران نسبتا کم شمار ویندوز فون محدود نماند. این شرکت با گنجاندن هرچه سریعتر هیر در پلتفرم‌های دیگر از جمله اندروید، در تلاش است تا در جایگاه بهتری برای برقراری موازنه با گوگل قرار گیرد.

دستگاه‌های مجهز به اندروید، سرویس نقشه گوگل (Google Maps) را بصورت پیش فرض بر روی خود دارند.

هرچند این خطر بالقوه برای نوکیا وجود دارد که با ارائه کلیه سرویس‌های نقشه خود به پلتفرم‌های دیگر، ویژگی‌ها و امتیازاتی را که در تبلیغات اخیر خود، اختصاصا برای گوشی‌های تازه نوکیا معرفی می‌کرد، دیگر موضوعیتی نداشته باشند.

به همین دلیل استیون الوپ، مدیر عامل نوکیا، تاکید کرده که سرویس سیتی لنز (City Lens) منحصرا متعلق به دستگاه‌های ساخت این شرکت خواهد بود.

سیتی لنز، اپلیکیشنی است که بر روی هر تصویری که از طریق دوربین موبایل دیده می‌شود، مجموعه ای از اطلاعات تکمیلی – از جمله مغازه‌ها و رستوران‌های واقع در آن محل – را به تصویر می‌افزاید.

انتهای پیام

http://www.citna.ir

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.