کدخبر :3901 پرینت
20 شهریور 1391 - 10:39

اشتباه تایپی باعث تشدید اختلاف مصر و ایران شد

متن خبر

ستون «تاریخ بی‌قراری» در روزنامه شرق در شماره روز یکشنبه به قلم "کیهانی‌زاده" روزنامه‌نگار قدیمی خاطره‌ای را نقل کرده که شاید بازخوانی آن در این روزها خالی از لطف نباشد.

به گزارش سیتنا، در این یادداشت با عنوان " تایپیست اخبار رادیو باعث تشدید اختلاف مصر و ایران و جنگ رادیویی چند ساله دو کشور شد!" آمده است:

" شاید همگان ندانند که یک اشتباه تایپی باعث تشدید جنگ سرد (جنگ رسانه‌ای- جنگ الفاظ) مصر و ایران شد که از سپتامبر 1961 (شهریور 1340) تا سپتامبر 1970 (درگذشت جمال عبدالناصر در 1349) ادامه داشت.

تیرگی روابط مصر با ایران از چند سال پیش از آن و زمانی آغاز شده بود که شاه اعلام کرده بود که به رسمیت شناخته شدن اسراییل از سوی ایران تازگی ندارد و ما از همان آغاز اسراییل را شناخته بودیم. قضیه از این قرار بود که مصر و سوریه قبلا با هم یکی شده و جمهوری متحد عرب را تشکیل داده بودند که بعدا یمن هم به آنها پیوسته بود.

سوری‌ها در سپتامبر 1961 وحدت خود با مصر را که از فوریه 1958 تحقق یافته بود لغو کردند و دولت اردن تقریبا بلافاصله استقلال جمهوری سوریه را به رسمیت شناخت. خبرگزاری پارس (ایرنا-که تا تابستان سال 1350 اخبار خود را مستقیما و بلاواسطه از رادیوی دولتی سراسری پخش می‌کرد) این خبر را از آژانس‌های خبری گرفته و پس از ادیت سردبیر وقت (این نگارنده)، آن را برای ارسال به رادیو جهت پخش به تایپیست می‌دهد تا تایپ کند. تایپیست تازه‌کار (ن. ص.) که همان هفته استخدام شده بود کلمه «اردن» را از دستخط سردبیر، «ایران» می‌خواند و «ایران» تایپ می‌کند و مصحح (مسوول مقابله متن با تایپ) هم متوجه این اشتباه تایپی نمی‌شود؛ زیرا خبر دیر واصل شده بود و به ساعت پخش اخبار فوری و کوتاه (سر هر ساعت) چیزی باقی نمانده بود. خبر به همان صورت از رادیو ایران پخش می‌شود و مانیتورینگ رادیو قاهره آن را ضبط و بی‌درنگ به عبدالناصر منعکس می کند.

دولت مصر اندکی بعد بدون این که منتظر دریافت گزارش رسمی و اظهارنظر تهران شود سریعا و شدیدا نسبت به عمل ایران (که چنین عملی صورت نگرفته بود) واکنش نشان می‌دهد و دولت ایران (که قصد شناسایی جمهوری سوریه را در روزهای بعد داشت)، با توجه به حمله شدید رادیو مصر و ناسزاگویی به شخص شاه، در برابر امر انجام شده قرار می‌گیرد و به جای اعلام واقعیت (اشاره به اشتباه تایپی)، در به رسمیت شناختن سوریه تعجیل می‌کند و روز بعد تصمیم خود را اعلام می‌دارد؛ (چنان‌که) جنگ رسانه‌ای دو کشور وارد مرحله شدید خود می‌شود و ادامه می‌یابد و این موضوع بخشی از تاریخ خاورمیانه است. "

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.