لزوم امیدآفرینی نخبگان و فعالان فرهنگی در فضای مجازی
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گفت: نخبگان و گروههای فرهنگی، رویای مثبتی از ایران آینده با مردم به اشتراک نمیگذارند، همان طور که میبینید در فضای مجازی، به جای آنکه برای ایران آینده امید آفرینی کنند، بیشتر مصائب و مشکلات را بیان میکنند.
به گزارش سیتنا، نشست بررسی تصویر ایران آینده با محوریت تصویرسازی هنرمندان از ایران آینده با حضور بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس و جمعی از دستاندرکاران عرصه هنر و فرهنگ برگزار شد.
ضرورت توجه به فرآیند تدوین اسناد چشمانداز
بابک نگاهداری، در این نشست با بیان اینکه موضوع تصویر ایران آینده یکی از دغدغههایی است که از دو سال گذشته در مرکز پژوهشهای مجلس دنبال شده، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۱۵ گزارش تخصصی درباره این موضوع و در ابعاد متخلف، تدوین و منتشر شدهاست.
وی توضیح داد: به نظر میرسد اکنون لازم است که گفتوگوی اجتماعی فراگیری ایجاد شود تا بتوانیم تصویری از ایران آینده را با استفاده از همه رویکردهای جامعه تدوین کنیم.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس بیان کرد: ما تلاش کردهایم مسیر تدوین چشمانداز ایران آینده را تغییر داده و با برگزاری نشستها و گفتگوهای متعدد با اقشار مختلف، نگاهها و نظرات مردم را جمع آوری کنیم. همچنین با برگزاری رویدادهای نوآیند در استانها، نظرات نخبگان را در سراسر کشور جمع آوری کردهایم.
وی با اشاره به اینکه نخبگان و گروههای فرهنگی، رویای مثبتی از ایران آینده با مردم به اشتراک نمیگذارند، افزود: همان طور که میبینید در فضای مجازی، به جای آنکه برای ایران آینده امید آفرینی کنند، بیشتر مصائب و مشکلات را بیان میکنند.
نگاهداری گفت: نظام اسلامی آرمان و شعاری را در ابتدای انقلاب اسلامی مطرح کرده است که باعث تفاوت نظام اسلامی با نظام غربی میشود. هدف غایی نظام غربی، رشد اقتصادی و رفاه است و در این مسیر هم بهنحو احسن حرکت میکنند. اما نظام اسلامی غایت نهایی خود را در ساخت انسانهای متعالی قرار داده است.
وی ادامهداد: نظام غربی بهدنبال ساخت کارخانه و شرکت است، اما نظام اسلامی از ابتدای انقلاب علم و معرفت را دنبال کرده و دانشگاه را مبدأ تحولات دانستهاست. نگاه انقلاب اسلامی از ابتدا تاکنون بر تعلیم و تربیت بوده است.
دورنمای تصویر ایران باید دست یافتنی و صادقانه باشد
بابک خواجه پاشا، کارگردان و نویسنده سینما نیز در بخش دیگری از این نشست، با اشاره به اینکه برخی هنرمندان در لایههای درونی خود به آنچه تولید میکنند، باور ندارند، اظهار کرد: هنرمند باید دغدغهها و باورهای خود را بسازد و در این صورت است که اثر هنری ماندگار و اثرگذار بر جامعه تولید میکند.
خواجه پاشا ادامهداد: اگر میبینید درباره برخی موضوعات، مثلاً دفاع مقدس، فیلمهای غیرواقعی و غیر اثرگذار ساخته میشود، به این دلیل است که سازنده فیلم، دغدغه دفاع مقدس نداشته است.
وی با تأکید بر اینکه هر تصویری از ایران وجود دارد، باید صادقانه باشد، افزود: دورنمای رؤیایی که به ما گفتهشده، دست یافتنی نیست و بهشدت سورئالیستی است.
این کارگردان سینما با اشاره به تأکیدات قرآن کریم در خصوص رحمانیت و رحیمیت در جامعه و ضرورت نشر آن، افزود: به نظر من بخشی از موضوع ترویج فرهنگ وظیفه حاکمیت نیست و باید آن را به پایگاههای اجتماعی مردمی مانند مسجد و هزاران پایگاه مردمی دیگر که در جامعه ما وجود دارد، بسپارد.
وی تأکید کرد: آنچه میتواند رویای آینده ایران را بسازد هنر است؛ هنر اصیل و بدون شعار.
ارائه تصویری برای ایران آینده وابسته به بررسی وضعیت کنونی جامعه است
مصطفی فارویی، مدیر طراحی راهبردی مرکز طرح و برنامه صدا و سیما نیز در این نشست با بیان اینکه هنر و سینما مهمترین ابزارهای خلق واقعیت هستند، اظهار کرد: به نظر من ما از آینده ۲ خواسته داریم؛ یکی الگو و دیگری آرزو.
وی توضیح داد: تصویر آینده به این منجر میشود که زندگی فرد بهسمت یا جهت حرکت کند. همین امر تصویر ایران آینده را میسازد.
فاروی، ناموفق بودن ارائه تصویر برای مردم را مرتبط با چالشهای مختلف دانست و افزود: یکی از این چالشها مربوط به روند سیاسی است که جامعه طی کرده است. چالش دیگر این است که تعداد آثار رسانهای ما در همه ژانرها درباره آینده بسیار اندک است.
مدیر طراحی راهبری مرکز طرح و برنامه صداوسیما با بیان اینکه برای ارائه تصویر ایران آینده باید وضعیت کنونی جامعه را بهخوبی بشناسیم، افزود: همچنین باید مبانی اندیشهای مان را برای نسلهای آینده تصویرسازی کنیم.
ضرورت تدوین یک تصویر واقع بینانه از آینده ایران
همچنین وحیدرضا غفاری، تهیه کننده برنامه نوجهان با اشاره به اینکه این برنامه بیشتر به پیشرفت علم و فناوری از نگاه افراد کلیدی آن حوزه میپردازد، اظهار کرد: این برنامه میتواند به نوجوانان کمک کند تا برای خود هویت تعریف کرده و با این هویت، رویای آینده خود را ترسیم کند.
وی با بیان اینکه بدون توجه به تغییر و تحولات در جهان نمیتوانیم تصویری برای آینده ایران ترسیم کنیم، افزود: نگاه ما باید هم به شرایط اقتصادی و فرهنگی و... کشور خودمان باشد و همه مسائل دنیا را مدنظر قرار دهیم.
غفاری تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم تصویری از آینده ایران به نوجوانان و نسل آینده ارائه دهیم، لازم است که همه ابعاد پیشرفتهای علم و فناوری را ببینیم و در یک فضای واقع بینانه به طراحی این تصویر بپردازیم.
ضرورت بازنمایی از تصویر فعلی ایران در جهان
مجتبی قافله باشی، مسئول کارگروه پیشرفت رسانه ملی، در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه برای ارائه تصویر ایران آینده باید از خاطرات جمعی ایرانی بهره بگیریم، اظهار کرد: لازم است تصویری واقعی از جایگاه مان در جهان را به مردم ارائه دهیم و بگذاریم مردم خود درباره آینده تصویرسازی کرده و به تصویر مشترک برسند.
وی با بیان اینکه تصویر فعلی ایران که به مردم و دنیا مخابره میشود، غیرواقعی است، گفت: درست است که ما مشکل ناترازی انرژی داریم، اما چرا به این اشاره نمیشود که ایران جزو پنج کشور برتر دنیا در حوزه توزیع انرژی است و در کنار کشورهای پیشرفتهای مانند چین، ژاپن و... قرار دارد.
حاکمیت نباید در حوزه فرهنگ تصدیگری کند
محمد جنتی، کارگردان انیمیشن بچه زرنگ در بخش دیگر این نشست، با اشاره به اینکه باید به انیمیشن بهعنوان یک فرصت نگاه کنید، اظهار کرد: حتی اگر برای ارائه تصویری از ایران آینده نگاه اقتصادی داشته باشیم و تولیدات رسانهای در این زمینه بخواهیم، تولید انیمیشن بسیار ارزانتر است و جوانانی که علاقهمند به کشور و آینده هستند، در تولید آن دخیل میشوند.
وی با بیان اینکه تنها چند کشور در دنیا هستند که به فناوری تولید انیمیشن سینمایی دستیافتهاند، افزود: تولید انیمیشن در کشور ما نیز به چرخه صنعتی رسیده و البته ایراداتی دارد. با این حال برای انتشار و فروش آن در دنیا مشکلاتی نظیر انتقال و جابهجایی فیزیکی و تحریم وجود ندارد. بنابراین میتوان با هزینه بسیار اندکی انیمیشن ایرانی تولید و به همه مردم دنیا عرضه کرد.
جنتی با اشاره به اکران بچه زرنگ در سینماهای جهان و سینماهای رژیم صهیونیستی، گفت: اولین اقدام برای توسعه صنعت انیمیشن این است که باید تهدیدات را رفع کنیم، که مهمترین تهدید تصدی گری حاکمیت است.
کارگردان انیمیشن بچه زرنگ با بیان اینکه مشکل بزرگ انیمیشن و سینمای ایران فیلمنامه است، از اینکه تصویری از کاراکتر ایرانی در تولیدات رسانهای ایجاد نشده، افزود: بهعنوان مثال وقتی از کاراکتر ژاپنی صحبت میشود، تصویری از آن در ذهن همه ما نقش میبندد، یا کاراکترهای کارتونی فرهنگهای آمریکایی، اروپایی و... اما وقتی درباره کاراکتر ایرانی صحبت میکنیم، آیا به ذهن شما تصویر خاصی خطور میکند؟
جنتی بیان کرد: تجربیات کشورهای دیگر درباره اینکه در چه فضایی توانستهاند رویای آینده را برای جامعه خود تبیین کنند، مهم است و میتوان از این تجربیات، برای ایجاد تصویر ایران آینده نیز استفادهکرد.
خلق رؤیا را به هنرمندان بسپارید
صابر اکبری خضری، پژوهشگر مردم شناسی، نیز در این نشست با اشاره به اینکه انقلاب هنری، اظهار کرد: هنر شروع کننده تحولات اجتماعی است و این تحولات را راهبری میکند.
وی بیان کرد: اگر تصویر ایران آینده قبل از آنکه توسط سیاستمداران یا فیلسوفان ترسیم شود، هنرمندان این تصویر را دارند ایجاد میکنند و هنر اولین واگن در این زنجیره است.
اکبری خضری با بیان اینکه خلق رؤیا، خلق کنش و زمین بازی است، گفت: هنرمندان متخصصان خلق رؤیا هستند و باید این کار را به آنان سپرد.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد مصرف کتاب کودک و نوجوان ما، ترجمه است، ادامهداد: میانگین شنیدن موسیقی در قشر نوجوان و جوان در کشور ما، روزانه حدود ۱۲۰ دقیقه است. این یک فرصت است و باید سهم خودمان را در این زمینه بیشتر کنیم.
این پژوهشگر حوزه مردم شناسی در ادامه به ارائه آماری در زمینه فروش بلیط سرگرمیهایی مانند اتاق فرار، سرزمین بازی، فعالیت ۵ میلیون گیمر حرفهای و... اشاره کرد و گفت: همه این عرصههای مختلف محصولات فرهنگی، زیست روزمره جوانان و نوجوانان ما را پر کرده و سهم ما در آن بسیار کم رنگ است.
وی با بیان اینکه هم در سبد مصرف و هم سواد مصرف در جامعه ما مشکلاتی وجود دارد، افزود: نیاز داریم نهضت سواد مصرف را در کشور ایجاد کنیم.
هوش مصنوعی ریشه تصویر آینده ایران باشد
میلاد حبیبی، نویسنده کتاب آرزوهای دستساز نیز در این نشست با اشاره به توصیههای حضرت امیرالمومنین (ع) برای مقابله با ظلم ظالمان و تأکیدات رهبر انقلاب در خصوص عدالت و پیشرفت، اظهار کرد: دال مرکزی جهان آینده درباره موضوع علم، فناوری و تکنولوژی در عرصههای فنی، اجتماعی و سیاسی است.
وی با تأکید بر اینکه پروژه ایران آینده در حال پیشرفت است، گفت: این تصویر در حالی شکل میگیرد که مسئولان و هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر از آن عقب ماندهاند.
حبیبی با بیان اینکه ابتدا باید تصمیم بگیریم که از آینده ایران چه میخواهیم، گفت: لازم است به آینده ایران نگاهی چندبعدی داشته باشیم و این تصویر را در جنبههای مختلف دسته بندی کنیم و راه حل متناسب با همه ابعاد آن را درنظر بگیریم.
وی گفت: مهمترین سؤال این است که بدانیم پیشرانی که آینده را خلق میکند چیست؟ ریشه آن را باید در هوش مصنوعی و فناوریهای نوین دنبال کنیم و براساس آن، تصویری واقع بینانه از ایران آینده ارائه دهیم.
قهرمانهای تصویر ایران آینده را در اختیار داریم
اسماعیل هاشم آبادی، قائم مقام جبهه فرهنگی انقلاب در بخش دیگری از این نشست، اظهار کرد: بخش زیادی از کسانی که میتوانند بهعنوان قهرمان، تصویر ایران آینده را ایجاد کنند، در حوزههای مختلف وجود دارند.
وی ادامهداد: عرصهای که باید ایران آینده را تصویر کنیم، بسیار گسترده است که پیشرفت فقط بخشی از آن است.
هاشم آبادی بیان کرد: سؤال اینجاست که کدام مجموعه متولی ادبیات سازی ایران امروز است و چه کسی برای روایت مسائل امروز باید طراحی داشتهباشد؟
وی تصریحکرد: روایت امروز بسیار مهم است، باید بدانیم که امروز کجا ایستادهایم که بتوانیم برای فردا و آینده تصویرسازی کنیم.
دیگر حاضران این نشست به موضوعاتی نظیر لزوم تصویرسازی از وضعیت فعلی کشور، تدوین یک رویای مشترک بین همه ایرانیان، لزوم برنامه ریزی برای تولیدات جدید و... اشاره کردند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید