کدخبر :309644 پرینت
06 آبان 1403 - 09:38

تاکید وزیر ویتنام بر اهمیت صنعت نیمه ­رساناها در سال های آینده

به منظور تقویت و چارچوب مند کردن اقدامات ویتنام در زمینه صنعت نیمه رسانا، نخست وزیر ویتنام در 21 سپتامبر 2024 راهبرد این کشور در توسعه این صنعت تا سال 2030 و چشم انداره 2050 را امضاء و برای اجرا به بخش های مختلف دولت ارسال کرده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، ویتنام اهمیت فزاینده صنعت نیمه‌رسانا را در توسعه اقتصادی، پیشرفت فناوری و رقابت جهانی به رسمیت شناخته است و در پاسخ به این موضوع دولت این کشور اخیراً استراتژی توسعه صنعت نیمه‌رسانا با یک نقشه راه روشن برای دستیابی به اهداف تا سال 2030 و چشم‌انداز بلندمدت برای سال 2050 را اعلام کرد.

تدوین چنین برنامه راهبردی با هدف تبدیل ویتنام به عنوان یک بازیگر کلیدی در زنجیره تأمین جهانی نیمه‌رسانا و ترویج خودکفایی و نوآوری ملی صورت گرفته است.

صنعت نیمه‌رسانا به عنوان یک ستون حیاتی در عصر دیجیتال و قلب تپنده بسیاری از فناوری‌های پیشرفته، توجه ویژه‌ای را از سوی قدرت‌های جهانی و نوظهور به خود جلب کرده است. این صنعت نقش مهمی در رشد فناوری‌های نوین مانند اینترنت اشیا (IoT)، هوش مصنوعی (AI)، خودروهای خودران، و فناوری‌های مخابراتی پیشرفته مانند 5G دارد و از نظر راهبردی برای اقتصادهای بزرگ و توسعه‌یافته بسیار مهم و به دلیل پیشرفت‌های سریع فناوری و تقاضای بالای محصولات الکترونیکی در سراسر جهان، ارزش آن به طور مداوم در حال افزایش است.

افزایش تقاضا برای تراشه‌های تخصصی، تغییرات ژئوپلیتیکی به ویژه در روابط تجاری بین آمریکا و چین و پیگیری سیاست کاهش وابستگی به چین و متنوع‌سازی زنجیره تأمین نیمه رسانا توسط دولت‌های غربی باعث ایجاد فرصت‌های بزرگی برای کشورهای نوظهوری مانند ویتنام شده تا به عنوان گزینه‌های جایگزین برای تولید و تأمین تراشه‌ها مورد توجه قرار گیرند و همزمان ویتنام به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، نیروی کار جوان و سیاست‌های حمایتی از سرمایه‌گذاری خارجی و با حمایت و سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگی مانند سامسونگ، اینتل و اپل در حال تبدیل شدن به یکی از قطب‌های مهم در زنجیره تأمین نیمه‌رسانا و در حال جانمایی خود در اکوسیستم تولید جهانی است.

در همین راستا و به منظور تقویت و چارچوب مند نمودن اقدامات ویتنام در زمینه صنعت نیمه رسانا آقای فام مین چین نخست وزیر ویتنام در 21 سپتامبر 2024 راهبرد این کشور در توسعه این صنعت تا سال 2030 و چشم انداره 2050 را امضاء و برای اجرا به بخش های مختلف دولت ارسال نموده است.

در این راستا، نخست وزیر ویتنام بر اهمیت صنعت نیمه ­رساناها در آینده نه تنها به دلیل نیاز گسترده به این قطعات در صنایع مختلف، بلکه به دلیل تأثیر آن بر خودکفایی کشورها و جایگاه آن‌ها در زنجیره تأمین جهانی تاکید و بر توان کشورهای پیشرو در تولید نیمه‌رسانا‌ها و کنترل بیشتر بر توسعه این فناوری‌های اشاره و صنعت نیمه‌رسانا را به عنوان یک صنعت حیاتی در شکل‌دهی به اقتصاد دیجیتال آینده که قادر به ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی و کلید دسترسی به تکنولوژی‌های نوین است، تعریف کرده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.