کدخبر :309496 پرینت
02 آبان 1403 - 14:35

حذف ۸۵ میلیون شغل با ظهور هوش مصنوعی

عضو انجمن هوش مصنوعی ایران گفت: با ظهور هوش مصنوعی ۸۵ میلیون شغل کنونی نابود شده و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می شود و اگر تغییر نکنیم در حجم بزرگ آن حذف می شویم.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در همایش هم اندیشی و هم افزایی توسعه اقتصادی دیجیتال در استان قزوین، حسن رضا برجعلی، مدیرعامل شرکت مهام و عضو انجمن هوش مصنوعی ایران در این همایش گفت: بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری بایستی بر عمق هوش مصنوعی مسلط باشیم که در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت و این فنآوری لایه های عمیقی دارد که باید بر آن تسلط کامل پیدا کنیم.

وی افزود: علم به معنای وافعی یک قدرت است و توانایی می آورد و امروز که از انقلاب صنعتی چهارم عبور کرده ایم و سیستم های انسانی و سایبری فیزیکی جهان را در نوردیده اند پیش بینی می،شود عمر انقلاب های صنعتی به کمتر از ۱۰ سال برسد.

برجعلی یادآورشد: از انقلاب اول تا دوم صنعتی حدود ۱۲۰ سال و تا انقلاب سوم حدود ۷۰ سال و سپس ۳۰ سال طول کشید تا وارد انقلاب صنعتی چهارم شویم اما امروز سرعت تحول و تغییر دانش به گونه ای است که فهم انسان به آن نمی رسد.

عضو انجمن هوش مصنوعی ایران تصریح کرد: باید آموزش را جدی گرفت زیرا در انقلاب صنعتی پنجم، هوش مصنوعی و رباتها و پهبادها آمده اند به طوری که حتی با رباتها کارهای انتحاری می کنند و آینده همه صنایع دیجیتالی است و تحول از آنچه فکر می کنید به شما نزدیکتر است.

این عضو انجمن هوش مصنوعی ایران اظهارداشت: اقتصاد دیجیتال بر پایه فناوری های دیجیتال است که با ظهور اینترنت شاخص شده و ارزش جهانی اقتصاد دیجیتال در پنج سال دیگر بیست تریلون دلار خواهد شد و ۲۵ درصد اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۵دبجیتال خواهد شد و شاهد طلوع عصر هوش مصنوعی در اقتصاد دیجیتال هستیم.

وی بیان کرد: ارزش اقتصاد دیجیتال جهانی از نیم تریلیون دلار به ۲۰ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید که حدود ۱۵ درصد تاثیردر اقتصاد می گذارد.

برجعلی یادآورشد: امروزه داده ها مثل نفت است که هوش مصنوعی می تواند این داده ها را عملیاتی کند و حجم داده های جهانی تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۸۱ «زتابایت» خواهد رسید که از ذهن بشر خارج است و قدرت محاسباتی هوش مصنوعی درهر ۱۰۰ روز دو برابر می شود.

مدیرعامل شرکت مهام اظهارداشت: اقتصاد دیجیتال مدرن بدون هوش مصنوعی مثل جنگلی است که نمی توان از آن استفاده کرد و امروز شرکت هایی که از ai  استفاده کنند تا ۲۵ درصد بهره وری بالا را تجربه خواهند کرد.

وی بیان کرد: هوش مصنوعی بیش از ۲۴ نوع کاربرد دارد که در این راستا ایران در حوزه تحقیقاتی هوش مصنوعی در جهان رتبه ۱۵ و در خاورمیانه رتبه یک را دارد اما در میزان سرمایه گذاری در این عرصه کشور چین ۵۴ هزار میلیارد دلار و ایران ۳۰ میلیون دلار مشارکت داشته که تقریبا هیچ است.

عضو انجمن هوش مصنوعی با بیان فرصتها و تهدیدهای هوش مصنوعی گفت: خطرات هوش مصنوعی شامل هزینه های بالا، بیکاری و تنبلی افراد،حذف اخلاق مداری، تهدید امنیت و حریم خصوصی و از بین رفتن برخی مشاغل است.

وی اضافه کرد: با ظهور هوش مصنوعی ۸۵ میلیون شغل نابود شده و ۹۷ میلیون شغل جدید ایجاد می شود و آنقدر این هوش بزرگ است که شاید زیر تحولات آن نابود شویم و اگر تغییر نکنید تعویض می شوید.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.