کدخبر :308942 پرینت
22 مهر 1403 - 12:06

ثبت بیش از یک میلیون درخواست استعلام‌ در سامانه پنجره واحد زمین

طبق اعلام مسوولان تعداد کل درخواست‌ های ثبت شده در سامانه پنجره واحد مدیریت زمین حدود 827 هزار مورد بوده که از این میان به بیش از 764 هزار مورد پاسخ داده شده و تعداد کل استعلام‌ های اخذ شده در این حوزه نیز حدود یک میلیون و 600 هزار مورد است.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین یکی از پروژه‌های اولویت دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و راه اندازی شده است که ثبت و صدور مجوزهای مرتبط با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش‌های مردمی زمین‌خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با حوزه زمین است.

این سامانه که اکنون به نشانی https://iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است، دارای دو سامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است.

یکی از اصلی‌ترین مزایای این سامانه این است که زمین، پایش رفتارهای سازمانی را امکان‌پذیر می‌کند. ضمن این که کوتاه‌شدن مسیر فرآیندها از طریق سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، شفافیت را به همراه می‌آورد و جاهایی که کار به بن‌بست می‌خورد قابل شناسایی است.

انجام پایش و پالایش در سامانه زمین، ویژگی مثبت این سامانه است، همچنین متعادل‌سازی در توزیع عادلانه ثروت در میان مردم از دستاوردهای مثبت سامانه زمین بوده که قادر است به کنترل جریان های سودجو در کشور بپردازد.

دکتر محمد خوانساری، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران پیرامون آخرین وضعیت سامانه پنجره واحد مدیریت زمین اظهار کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین خدمات متعددی ارائه می‌کند که تعیین حدود اراضی روستایی، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، تعیین نوعیت اراضی، استعلام اراضی(گواهی ملی مستثنیات)، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح‌های کشاورزی و صنعتی، صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک‌‌های صنعتی غیردولتی از جمله آنهاست.

وی گفت: تعداد کل درخواست‌های ثبت شده در این سامانه حدود 827 هزار مورد بوده که از این میان به بیش از 764 هزار مورد پاسخ داده شده و تعداد کل استعلام‌های اخذ شده در این حوزه نیز حدود یک میلیون و 600 هزار مورد است. بدین ترتیب با استقرار این سازمانه شاهد کاهش میانگین زمان صدور مجوز تغییر کاربری اراضی در کل کشور از حدود 253 روز به 163 روز (کاهش حدود 90 روزه – حدود 36 درصد بهبود) با اخذ 18 استعلام از دستگاه های اجرایی مختلف بوده‌ایم و از سوی دیگر این سامانه کاهش 3.2 میلیون مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی را به همراه داشته و به وسیله آن بیش از یک هزار میلیارد تومان کاهش هزینه‌های ثبت درخواست متقاضیان تغییر کاربری ایجاد شده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.