کدخبر :307427 پرینت
22 شهریور 1403 - 10:19

کلاهبرداری ۱۰ میلیون دلاری با هوش مصنوعی

مرد ۵۶ ساله آمریکایی با نام مایکل اسمیت توانسته با استفاده از هوش مصنوعی، آهنگ‌های جعلی تولید کرده و با پخش گسترده آن‌ها توسط ربات‌ها، ۱۰ میلیون دلار سود غیرقانونی به جیب بزند.

متن خبر

به گزارش سیتنا، مایکل اسمیت به‌خاطر ساخت گروه‌های موسیقی و آهنگ‌های جعلی با هوش مصنوعی و استفاده از بات برای افزایش تعداد پخش این آهنگ‌ها و کسب میلیون‌ها دلار درآمد غیرقانونی دستگیر شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه مطبوعاتی خود توضیح می‌دهد که مردی ۵۶ ساله از کارولینای شمالی با نام «مایکل اسمیت» به انجام طرحی ظاهراً هفت‌ساله متهم شده که در آن از مهارت‌هایش در موسیقی به‌شکل غیرمجاز برای بیش از ۱۰ میلیون دلارکسب درآمد استفاده کرده است.

به نقل از وزرات دادگستری ایالات متحده آمریکا، اسمیت ظاهراً با همکاری ۲ همدست ناشناس خود (یک مبلّغ موسیقی و یک مدیرعامل شرکت ساخت موسیقی با هوش مصنوعی) و با استفاده از هوش مصنوعی صدها هزار آهنگ تولید کرد. سپس هزاران حساب کاربری در پلتفرم‌های پخش موسیقی مختلف (مثل اسپاتیفای،‌ آمازون موزیک،‌ یوتیوب موزیک و…) ایجاد کرد و سراغ آهنگ‌های خود فرستاد تا آهنگ‌هایش را چند هزار بار گوش دهند! این پلتفرم‌ها بابت هربار که اثر یک هنرمند شنیده شود،‌ یک حق امتیاز کوچکی به هنرمند می‌پردازند.

به این ترتیب موزیک‌های ساخته شده توسط اسمیت که میلیاردها بار توسط اکانت‌های جعلی و ربات پخش شده بود و در واقع هیچ انسانی به آنها گوش نداده است، حدود ۱۰ میلیون دلار حق امتیاز دریافت کرد! به عبارت دیگر این پلتفرم‌ها را دور زده!

اما نهایتا او دستگیر شد و اکنون با اتهام کلاهبرداری و پولشویی مواجه است.

«مایکل اسمیت» اهل کارولینای شمالی، به سه فقره کلاهبرداری آنلاین، توطئه کلاهبرداری اینترنتی و اتهامات توطئه پولشویی متهم شده است و ممکن است برای هر اتهام خود به حداکثر ۲۰ سال زندان محکوم شود.

دادستان‌ها می‌گویند که این اولین پرونده جنایی در نوع خود است که به آن رسیدگی می‌کنند.

«دیمین ویلیامز» وکیل آمریکایی گفت: «اسمیت از طریق طرح کلاهبرداری وقیحانه خود، میلیون‌ها حق کپی‌رایت را که باید به نوازندگان، ترانه‌سراها و دیگر صاحبان حقوقی که آهنگ‌های‌شان به طور قانونی پخش می‌شد، پرداخت می‌شد، دزدید».

بر اساس یک کیفرخواست بدون مهر که جزئیات اتهامات را شرح می‌دهد، این مرد 52 ساله از صدها هزار آهنگ تولید شده توسط هوش مصنوعی برای دستکاری سرویس‌های پخش موسیقی (استریم‌ها) استفاده کرده است.

این آهنگ‌ها میلیاردها بار در چندین پلتفرم توسط هزاران حساب ربات خودکار پخش شد تا از شناسایی شدن جلوگیری شود.

مقامات می‌گویند که آقای اسمیت در طول این طرح که چندین سال طول کشید بیش از 10 میلیون دلار به عنوان حق امتیاز دریافت کرد.

«کریستی ام. کرتیس» مامور FBI گفت: «اف‌بی‌آی به بیرون کشیدن افرادی که فناوری پیشرفته را برای دریافت سودهای غیرقانونی دستکاری و به استعدادهای هنری واقعی دیگران را تجاوز می‌کنند، متعهد است».

بر اساس کیفرخواست، اسمیت در نقاطی از خارج از کشور، بیش از ۱۰ هزار حساب ربات را برای پخش آهنگ‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی خود فعال کرده بود.

در اوایل سال جاری مردی در دانمارک پس از مجرم شناخته شدن در زمینه کلاهبرداری از حق امتیاز پخش موسیقی، به ۱۸ ماه حبس محکوم شد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.