کدخبر :306848 پرینت
11 شهریور 1403 - 08:53

تاثیر منفی بازی‌ های ویدیویی بر سلامت روان

بر اساس گزارشات منتشر شده، چند ساعت بازی‌ ویدیویی در روز فشارهای روانی را کاهش و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد، با این حال اگر این بازی‌ها بیش از سه ساعت طول بکشد دیگر این اثرهای مثبت را نخواهد داشت و سبب بهبود و افزایش سطح سلامت روان نمی‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از نیچر، یک مطالعه ژاپنی که در مجله طبیعت رفتار انسان منتشر شده است نشان می‌دهد که چند ساعت بازی‌ ویدیویی در روز فشارهای روانی را کاهش و رضایت از زندگی را افزایش می‌دهد و در نتیجه سلامت روان را بهبود می‌بخشد. با این حال اگر این بازی‌ها بیش از سه ساعت طول بکشد دیگر این اثرهای مثبت را نخواهد داشت. محققان خاطرنشان کردند از آنجایی که این تحقیق در طول دوره همه‌‌گیری کووید انجام شده است ممکن است در شرایط دیگر نتیجه متفاوتی داشته باشد. به هر حال اگر اهل بازی ویدیویی هستید حالا دیگر بهانه خوبی برای بازی دارید، البته به شرطی که از سه ساعت بیشتر نشود.

اندرو پرزیبلسکی، روان‌شناس در دانشگاه آکسفورد، به ارتباط بازی و مزایای سلامت روان پی برده است. به گفته او، این یافته‌ها اولین قدم‌ها برای نشان دادن فواید بازی‌های ویدیویی است. البته او به این نکته اشاره می‌کند که این پژوهش در دوره همه‌گیری کرونا، که سطح سلامت روان پایین بود، انجام شده است و می‌گوید که تاثیر این بازی‌ها در شرایطی جز آن موقعیت هم باید بررسی شوند.

به گفته هیرویوکی ایگامی، دانشمند علوم رفتاری در دانشگاه نیهون توکیو، به‌دلیل داده‌های مشاهده‌ای و تنظیمات آزمایشگاهی کنترل‌شده، نقش بازی‌های ویدیویی در اعتیاد، سلامت روان، عملکرد شناختی و پرخاشگری متفاوت بوده است، از این رو ارزیابی علت و معلولی دشوار می‌شود.

حدود سه میلیارد نفر در سراسر جهان بازی‌های ویدیویی می‌کنند. در طول همه‌گیری این تعداد افزایش یافت و تقاضا برای کنسول‌های بازی ویدیویی بسیار زیاد شد تا جایی که برای آن قرعه‌کشی به راه انداختند.

بر همین اساس، مطالعه‌ای که روی هشت هزار و ۱۹۲ فرد ۱۰ تا ۶۹ ساله انجام شده بود نشان داد که کسانی که کنسول سوییچ یا پلی‌استیشن‌ ۵ را در قرعه‌کشی به دست آوردند در مقایسه با افرادی که آن را از دست داده بودند، فشار روانی کمتر و از زندگی رضایت بیشتری داشتند. این رضایت در مردان، بازیکن‌های حرفه‌ای و افرادی که فرزند نداشتند بیشتر بود.

بنابر شواهد به‌دست‌آمده، بازی‌های ویدیویی هر دو کنسول رضایت از زندگی و بهبود سلامت روان بازیکنان را به همراه داشت. با این حال، این تاثیرهای مثبت در افرادی که بیش از سه ساعت در روز بازی می‌کردند کاهش یافت و نشان داد که طولانی بازی کردن سبب بهبود و افزایش سطح سلامت روان نمی‌شود. البته این مطالعه سایر عوامل موثر بر سلامت روان بازیکنان مانند رویکرد آنها به بازی و بازی‌های انتخابی را بررسی نکرد، از این رو گام بعدی محققان تکرار این مطالعه در شرایطی جز همه‌گیری و بررسی عوامل تاثیرگذار دیگر است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.