کدخبر :306802 پرینت
10 شهریور 1403 - 10:44

زمان اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور، نتایج اولیه کنکور سراسری در اوایل شهریورماه و نتایج نهایی انتخاب رشته، در مهرماه اعلام می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، در این مطلب به بررسی زمان اعلام نتایج، تغییرات صورت گرفته در نحوه برگزاری کنکور و اعلام نتایج کنکور سراسری 1403 می‌پردازیم.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش و آموزش کشور، نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 در مهر ماه اعلام خواهد شد.

معاون فنی و آماری سازمان ملی سنجش ضمن اشاره به زمان بندی اعلام نتایج اولیه و نهایی کنکور، اظهار کرد که نتایج اولیه کنکور سراسری در اوایل شهریور ماه و نتایج نهایی انتخاب رشته، در مهرماه اعلام می‌شود. در سال گذشته نیز سازمان سنجش چند هفته پس از انتخاب رشته ها و در بازه زمانی مهر ماه، نتایج نهایی کنکور سراسری را اعلام کرد.

تغییرات صورت گرفته در فرآیند برگزاری کنکور سراسری

در سال‌های اخیر تغییرات قابل توجهی در نحوه برگزاری و اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری صورت گرفته است. چند سالی است که کنکور دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شده است. با توجه به این موضوع متقاضیان می‌توانند با شرکت در آزمون سراسری، در نهایت از بین هر دو گروه دانشگاه‌ها انتخاب رشته کنند. همچنین پیش از این کنکور سراسری صرفا در یک نوبت انجام می‌گرفت، اما در حال حاضر کنکور دو مرتبه در سال، در اردیبهشت و تیر برگزار می‌شود و داوطلبان این شانس را دارند که در هر دو کنکور یا یکی از آنها شرکت کنند. امسال نیز نوبت دوم کنکور سراسری در دو روز در تیر ماه برگزار شد.

داوطلبان این امکان را دارند که در هر دو کنکور و یا یکی از آنها شرکت کنند، اما انتخاب رشته فقط در یک نوبت و پس از برگزاری آزمون تیر ماه انجام خواهد شد.

داوطلبان برای ورود به دانشگاه در رشته‌های با آزمون می‌توانند پس از شرکت در آزمون سراسری، به صورت اینترنتی نسبت به انتخاب رشته و اولویت بندی دانشگاه‌های مد نظر خود اقدام کنند.

در مرحله آخر اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری نیز می‌توانید با ورود به سایت sanjesh.org نتایج را بررسی کرده و از قبولی یا عدم قبولی خود اطلاع پیدا کنید.

یکی دیگر از تغییرات اساسی صورت گرفته در فرآیند برگزاری کنکور سراسری نیز حذف دروس عمومی است. حذف این دروس از کنکور سراسری سبب تشدید رقابت بین داوطلبان شده و موفقیت در کنکور را نیازمند تلاش بیشتری کرده است.

هر چند که در مقابل، در حاضر این امکان نیز فراهم شده که دانشجویان بتوانند بدون کنکور و صرفا با تکیه بر سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. پیش از این تعداد محدودی از رشته‌های دانشگاهی وجود داشتند که می‌شد بدون کنکور در آنها تحصیل کرد.

حال در سال‌های اخیر تعداد این رشته‌ها افزایش یافته و برخی رشته‌های پر طرفدارتر نیز به آنها اضافه شده‌اند. با توجه به این موضوع بسیاری از داوطلبان که قصد شرکت در کنکور را ندارند نیز می‌توانند برای ورود به دانشگاه با ثبت نام بدون کنکور اقدام کنند.

نحوه اعلام نتایج کنکور سراسری 1403

کنکور

ابتدا نتایج اولیه کنکور سراسری به صورت یک کارنامه اولیه و حدودا یک ماه پس از برگزاری آزمون اعلام می‌شود. امسال نیز کارنامه اولیه کنکور سراسری در مرداد ماه اعلام شد و داوطلبان با مراجعه به وب سایت سازمان سنجش می‌توانستند این کارنامه اولیه را مشاهده کنند. سپس سازمان سنجش یک بازه زمانی دو هفته‌ای را برای ثبت اعتراض‌ها اعلام کرد و داوطلبان در این مدت به کمک سیستم پاسخگویی سنجش، اعتراض خود را جهت بررسی این سازمان ثبت کردند.

نحوه برگزاری کنکور سراسری

در حال حاضر قسمت انتخاب رشته و کارنامه نهایی روی پنل سنجش فعال شده است و به نظر می‌رسد که به زودی نتایج نهایی کنکور سراسری اعلام شود. طبق آخرین صحبت‌های رئیس سازمان سنجش، احتمالا تاریخ اعلام نتایج کنکور تا دهم شهریور ماه خواهد بود. ملاک عمل برای انتخاب رشته در کنکور سراسری نیز همین کارنامه نهایی است.

پس از اعلام نتایج، داوطلبانی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری را دارند، با ورود به سایت سنجش می‌توانند اولویت بندی خود را انجام دهند. سپس سازمان سنجش با توجه به کارنامه داوطلب و فرم انتخاب رشته، محل قبولی آنها را مشخص کرده و در نهایت داوطلب با مراجعه به سایت سنجش می‌تواند نتایج نهایی کنکور سراسری را مشاهده کند.

شایان ذکر است که به گفته عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور، تراز کنکور تا دو سال اعتبار دارد. این به این معنی است که داوطلب آزمون سراسری می‌تواند تا دو سال از ترازی که یک بار ثبت می‌کند استفاده کرده و مجددا از طریق همان تراز انتخاب رشته کند. هرچند داوطلبان باید این نکته مهم را در نظر داشته باشند که این اعتبار صرفا مربوط به تراز آزمون سراسری است. تراز امتحانات نهایی هر سال تغییر می‌کند.

مشاهده نتایج نهایی کنکور سراسری

آن دسته از داوطلبان که فرم انتخاب رشته را تکمیل کرده باشند، می‌توانند پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری با ورود به سایت sanjesh.org از منوی سمت راست گزینه سراسری را انتخاب کرده و روی لینک نتایج کنکور سراسری کلیک کنند. در این مرحله می‌توانید ابتدا کارنامه نهایی خود را مشاهده کرده و در بازه زمانی اعلام شده نسبت به انتخاب رشته اقدام نمایید.

مراحل مشاهده نتایج نهایی انتخاب رشته آزمون سراسری

ابتدا لازم است که وارد سایت سنجش به نشانی sangesh.org شوید. سپس باید روی گزینه نتایج نهایی آزمون سراسری کلیک کنید.

در مرحله بعد با باز شدن صفحه جدید، داوطلبان باید کد ملی و رمز عبور خود را وارد کنند. سپس برای مشاهده نتیجه قبولی لازم است که وارد پنل کاربری خود شوند که در آنجا رشته محل‌های قبولی آنها نمایش داده خواهد شد. اگر داوطلبی در هیچ یک از رشته‌های مورد نظر خود قبول نشده باشد و بخواهد نسبت به این موضوع اعتراض کند، مجدد بازه زمانی مشخصی توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد. در این بازه می‌توانید اعتراض خود مبنی بر عدم قبولی را ثبت کرده و در انتظار پاسخ اعتراض بمانید.

در نهایت پس از اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه خود، از زمان بندی ثبت نام و مدارک لازم اطلاع پیدا کنند. برخی دانشگاه‌ها تاکید دارند که داوطلب ابتدا مراحل ثبت نام اینترنتی را طی کرده و سپس برای ثبت نام حضوری اقدام کنند. عدم انجام ثبت نام غیر حضوری و همچنین عدم مراجعه به دانشگاه برای ثبت نام به منزله انصراف داوطلب از تحصیل در آن دانشگاه تلقی خواهد شد.

هر ساله تعدادی از دانشجویان به هر دلیلی از ثبت نام در دانشگاهی که در آن قبول شده اند امتناع می‌کنند. این موضوع سبب می‌شود تا دانشگاه‌ها برای تکمیل ظرفیت خود اقدام کرده و صندلی‌های خالی مانده را با سایر داوطلبان واجد شرایط، پر کنند. 

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.