کدخبر :306686 پرینت
07 شهریور 1403 - 12:12

زارعیان: مخابرات به نحوه اجرای طرح UNSP اعتراض دارد

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، گفت: به نحوه اجرای طرح UNSP اعتراض داریم وگرنه مخالف حضور دیگر بازیگران این عرصه نیستیم، اما روش و انحصار موجود، حیف‌ و میل منابع و عدم فعالیت برخی از شرکت ها موضوع مورد اعتراض ماست.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، گردهمایی مدیران ستادی و مناطق مخابراتی سراسر کشور به منظور تقویت همکاری و همیاری و حمایت از سیاست‌ها و راهبردهای دولت چهاردهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، معاونان، مدیران، مشاوران و جمعی از مسؤولان ارشد این شرکت برگزار شد.

علی نوروزی، مدیر مخابرات منطقه مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار سیتنا پیرامون مزایا و معایب طرح UNSP، گفت: یکی از افتخارات دولت گذشته و همچنین دولت های گذشته پروژه USO بود که طرحی برای خدمات اجباری دولت در روستاها و مناطق محروم به شمار می رفت؛ در این مناطق شرکت های FCP به عنوان رقیب حضور داشتند.

نوروزی، ادامه داد: الزام طرح UNSP این بود که در جهت تحقق دولت الکترونیک، زیرساخت اصلی دولت را بر بستر فیبرنوری قرار دهیم که این پروژه در کشور آغاز شد، منازل و کسب و کارها به فیبرنوری و اینترنت پرسرعت تجهیز شدند اما در کنار محاسن این پروژه، رقابت از میان رفت، چراکه تا ماقبل از طرح UNSP انحصاری وجود نداشت، اما پس از مطرح شدن این طرح انحصار ایجاد شد و شرکت مخابرات با وجود برخورداری از شبکه های گسترده فیبرنوری از دور رقابت ها کنار زده شد.

مدیر مخابرات منطقه مازندران، تشریح کرد: جلسات متعددی پیرامون طرح UNSP توسط مدیرعامل و معاونین شرکت مخابرات ایران با وزارت ارتباطات برگزار شد که طرح UNSP جز تعهدات شرکت مخابرات قرار گیرد، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و نواقضی را به دنبال داشت و با شعار مبارزه با انحصار، انحصار ایجاد شد.

وی، افزود: در اجرای طرح UNSP شفافیتی مطرح نشد؛ در همین حال در طرح نجمای مخابرات در تمامی مناطق به طور مثال استان مازندران بدون دریافت مشوق، تعداد بسترسازی و طرفیت سازی ما بیشتر از رقمی بود که در طرح UNSP مطرح شده بود؛ بدین معنا که باید از پتانسیل شرکت مخابرات ایران با توجه به ثروت ملی که از قبل ایجاد شده بود، استفاده می شد، اما حذف مخابرات از چالش های اجتماعی و غیرانسانی بود و خیل عظیمی از نیروی انسانی متخصص مخابرات در پروژه فیبرنوری نادیده گرفته شدند.

نوروزی، اشاره کرد: در گذشته ما برای ایجاد بستر فیبرنوری کانال های ارتباطی در دو متری زمین داشتیم که در برخی مواقع حتی دستگاه های امنیتی از حضور آن اطلاعی نداشتند، اما متاسفانه در اجرای طرح UNSP این پروژه در 30 الی 40 سانتی متری زمین صورت گرفته است که این موضوع در آینده برای ارتباطات کشور چالش امنیتی ایجاد خواهد کرد.

مدیر مخابرات منطقه مازندران، معتقد است: منابع درآمدی که می توانست ثروت ملی را برای ارزش افزوده کل کشور ایجاد کند، محقق نشد و پیشنهاد ما در همان مقطع این بود که اگر شرکت های FCP وارد رقابت با شرکت مخابرات شوند، صلاح بر این بود در مکان هایی که مخابرات داکت و کانال برای فیبرنوری داشت، در اختیار مخابرات قرار می گرفت و در مناطقی که به تازگی به طرح UNSP اضافه شده بودند و در این طرح مورد تقسیم و تفکیک شرکت های FCP قرار گرفته بودند، اجرا شود که آن موضوع رعایت نشد.

وی، اضافه کرد: طرح UNSP، به نوعی طرحی شتاب زده بود البته باید اجرا می شد، اما اینکه 20 میلیون پوشش برای فیبرنوری مطرح شد، همین موضوع باعث افزایش تورم تجهیزات مخابراتی و ورود این تجهیرات از کشورهای دیگر به ایران شد.

نوروزی، گفت: آماری که در گذشته درخصوص طرح UNSP مطرح شد، شفاف نبود؛ علاوه بر اینکه این طرح به طور کارشناسی و فنی اجرا نشد، در آینده نیز نقطه ضعف بزرگی برای مشترکین شرکت های FCP خواهد بود.

مدیر مخابرات منطقه مازندران، اظهار کرد: خواهش ما از دولت چهاردهم و وزیر ارتباطات بازنگری در طرح UNSP است؛ همچنین به منظور حفظ رقابت، شرکت مخابرات حتی برای مناطق جدید به تیم اجرای طرح UNSP ورود پیدا کند تا مردم از اینترنت پرسرعت برخوردار شوند.

در همین حال، مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در پاسخ به سیتنا، اعلام کرد: درخصوص توسعه لایه دسترسی مبتنی بر فیبرنوری، ما در مخابرات طرح نجما و UNSP را دنبال می کنیم؛ وزارت ارتباطات نیز به هفت الی هشت شرکت دیگر مجوز لایه دسترسی داد و قطعا این طرح مزایا و معایب خود را دارد؛ یکی از مزیت های آن این بود که این اقدام بین شرکت های مختلف تقسیم می شد و موازی پیش می رفت تا سرعت کار افزایش یابد و همچنین تمامی بازیگران برای رقابت امکان حضور داشتند.

وی، ادامه داد: در اجرای طرح UNSP نیاز بود که از تجربه مدیران مخابراتی استفاده شود تا چالش ها کاهش یابد و بهره وری به حداکثر برسد، مخابرات در سال 1401 برای کمک به وزیر ارتباطات، نامه ای در جهت بیان مزایا، معایب و پیشنهادهای طرح، تهیه و ارسال کرد که به امضای تمام مدیران مخابراتی کشور رسید، که البته توجهی به آن نامه نشد و حتی می توانیم آن را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

 مدیرعامل شرکت مخابرات ایران، توضیح داد: شهرداری ها و فرمانداری ها همکاری خوبی در زمینه طرح UNSP با مخابرات داشته اند و در استان خراسان شمالی شاهد نتایج بسیار خوبی بوده ایم؛ و هیچ مشوق و تسهیلاتی تا کنون به مجموعه مخابرات اختصاص پیدا نکرده است و با توانمندی خود و مولد سازی این طرح را پیش برده است، تا دغدغه مردم را کاهش دهد.

در همین راستا، دکتر داوود زارعیان، معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران نیز به سیتنا اعلام کرد: شرکت مخابرات ایران به نحوه اجرای طرح UNSP اعتراض دارد وگرنه مخالف حضور دیگر بازیگران این عرصه نیست، چراکه در حوزه ADSL بیش از 40 شرکت سروکو و 17 شرکت FCP فعالیت دارند.

معاون تجاری و امور مشتریان شرکت مخابرات ایران، ادامه داد: از نظر ما تعداد بازیگران این عرصه می تواند افزایش یابد، چراکه این حجم کار عظیم نیاز به بازیگران بیشتری دارد و 20 میلیون خانوار در کشور داریم اما در حال حاضر 500 مشترک FTTH داریم، بنابراین روش و انحصار موجود، حیف و میل منابع و عدم فعالیت برخی از شرکت ها موضوع مورد اعتراض ماست.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.