کدخبر :306493 پرینت
03 شهریور 1403 - 15:13

آشنایی با وزرای زن در دولت‌های پس از انقلاب

در کابینه نخست محمود احمدی نژاد، مرضیه وحید دستجردی به عنوان نخستین وزیر زن پس از انقلاب عهده‌دار سکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد و در دولت چهاردهم هم فرزانه صادق مالواجرد به عنوان وزیر راه و شهرسازی، رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کرد تا دومین وزیر زن راه یافته به کابینه دولت‌های پس از انقلاب باشد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، امروزه حضور بانوان در جایگاه های کلیدی دولتی بیش از پیش شده است و تا جایی پیش رفته که در مقام وزیر نیز فعالیت می کنند و تاثیرگذار هستند.

اگرچه زنان در عرصه سیاست کشور در دوره بعد از انقلاب اسلامی حضور فعالی داشتند و در مناصب مختلف از نمایندگی مجلس تا معاون رئیس جمهور و معاونت‌های وزارتخانه‌های مختلف فعال بودند، اما در کابینه نخست محمود احمدی نژاد برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران سه وزیر زن برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند که نهایتا تنها یک نفر از آن‌ها از نمایندگان رای اعتماد کسب کرد.

مرضیه وحید دستجردی نخستین وزیر زن پس از انقلاب بود که در سمت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب شد.

مرضیه وحید دستجردی

در دوره های بعدی ریاست جمهوری خبری از حضور زنان به عنوان وزیر در کابینه نبود؛ اما خود روسای جمهور از حضور بانوان در جایگاه معاونت‌های ریاست جمهوری بهره بردند.

در نهایت در دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان، فرزانه صادق مالواجرد را به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت خود به مجلس معرفی کرد و او در تاریخ 31 مرداد 1403 با رأی اعتماد نمایندگان مجلس به عنوان دومین وزیر زن در دولت‌های پس از انقلاب، به کرسی وزارت رسید.

فرزانه صادق مالواجرد

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.