کدخبر :306247 پرینت
29 مرداد 1403 - 13:36

تعویض هارد مک بوک پرو + 4 نکته که قبل از تعویض هارد باید بدانید

شاید شما هم جزو دسته افرادی باشید که ترجیح می‌دهید مک خود را به روز کرده و مک جدیدی با امکانات بهتر داشته باشید.

متن خبر

گزارش آگهی/ مدل‌های قدیمی مک بوک پرو همواره با مشکلاتی مثل هنگ کردن و کند شدن، مواجه بودند که به کم بودن میزان حافظه داخلی و رم آنها مربوط می‌شد. شاید شما هم جزو دسته افرادی باشید که ترجیح می‌دهید مک خود را به روز کرده و مک جدیدی با امکانات بهتر داشته باشید. در برخی از مک‌های اپل دیگر نیاز به خرید مک بوک جدید نیست و می‌توان بخشی از سخت افزار آنها، شامل هارد و رم را تعویض کرده و ارتقاء دهید. مثلاً به جای هارد HDD قدیمی از حافظه‌های SSD استفاده نمود.

مشکلات مربوط به هارد

مشکلات هارد مک بوک، به دو بخش تقسیم می‌شود:

1.کم بودن میزان هارد و لزوم تعویض آن

2.خراب شدن و آسیب دیدن هارد.

از جمله مشکلاتی که کم بودن میزان رم یا هارد دستگاه می‌تواند برای شما ایجاد کند، می‌توان به مواردی مانند: بسته شدن خودکار برنامه‌ها هنگام اجرا و کار با آنها، بروز خطا مربوط به اجرا نشدن برنامه‌ها، کند شدن سیستم و زود خالی شدن شارژر دستگاه اشاره کرد.

گاهی نیز هارد شما آسیب دیده است که از علائم خراب بودن هارد می‌توان به کند کار کردن مک بوک، خاموش شدن تصادفی لپتاپ، نمایش صفحه آبی رنگ، شنیدن صداهای عجیب از مک بوک، نشان دادن خطاهای ورودی/ خروجی به طور مکرر، اشاره کرد. هر یک از این علایم می‌توانند نشان دهنده آسیب هارد دیسک شما باشند.

وارد شدن ضربه، روشن و خاموش کردن دائمی لپتاپ، ویروسی شدن سیستم، گرمای بیش از حد و نوسانات برق، از مهمترین عوامل خرابی هارد مک بوک می‌باشد.

تست آسان سلامت هارد مک بوک

خرابی هارد را می‌توان بدون نرم افزار خاصی تست کرد. برای این کار شما باید به سرعت لود سیستم توجه کنید. در واقع چنانچه سرعت لود سیستم 10 ثانیه و حافظه SSD زیر 10 ثانیه باشد، می‌توانید از سالم بودن هارد و حافظه اطمینان داشته باشید.

پیشتر در مطلب بررسی آیا مک بوک ارزش خرید دارد یا خیر، پ به دشواری‌هایی که کاربر در مسیر ارتقای سخت‌افزار با آن مواجه می‌شود اشاره کردیم.

در بیشتر موارد لازم است که کاربران برای ارتقای مک بوک از خود این کمپانی کمک بگیرند. البته این مسأله را نمی‌توان یک نقطه ضعف برای مک بوک دانست، زیرا همین دشواری باعث می‌شود که احتمال وارد شدن آسیب به دستگاه هنگام نصب قطعات نامناسب به صفر برسد. در صورتی که از دانش و اطلاعات کافی در حوزه فناوری برخوردار باشید، می‌توانید مک بوک را به اندازه دیگر سیستم‌های ویندوزی تغییر و ارتقا دهید.

نکات مهم پیش از تعویض هارد مک بوک

برای عملکرد بهتر دستگاه، انجام نکات زیر پیش از تعویض هارد مک بوک، الزامی است:

  • پشتیبان گیری از داده‌ها: قبل از تعویض هارد دیسک، از اطلاعات روی دیسک نسخه پشتیبان تهیه کنید. این به معنای کپی کردن اطلاعات مهم و مفید است. پشتیبان گیری از داده‌ها به روش‌های مختلفی مانند استفاده از هارد اکسترنال و... انجام می‌شود.
  • هارد مناسب مک بوک را تهیه کنید: یکی از قطعاتی که عمر کوتاه و دوام کمتری دارد، هارد مک بوک است، بنابراین هنگام ارتقاء یا تعویض آن، باید از هارد اصلی و با کیفیتی استفاده کنید.
  • نصب و راه اندازی هارد مک بوک جدید: پس از ذخیره داده‌ها و تهیه هارد مک بوک ، باید آنرا راه اندازی کرده و روی سیستم خود نصب کنید. برای این کار ابتدا مکبوک را خاموش کرده و سپس یکی از روش‌های زیر اقدام کنید.
  • اتصال مجدد به اینترنت: بعد از تعویض هارد مک بوک، بایستی مجددا به اینترنت متصل شوید.

مراحل تعویض هارد مک بوک پرو

در این قسمت نحوه تعویض هارد مک بوک با هارد SSD به صورت مرحله به مرحله آورده شده است:

1. مک بوک پرو را خاموش کنید

مک بوک را خاموش کرده و دو شاخه آن را از پریز برق جدا کنید. مطمئن شوید که هارد دیسک در این مرحله غیر فعال شده باشد زیرا احتمال آسیب رسیدن به آن وجود دارد. دستگاه را بچرخانید تا لوگوی اپل رو به بالا و لولای مشکی در پشت باشد.

2. پیچ مک بوک را باز کنید

در زیر مک بوک، پیچ‌هایی وجود دارد که باید آنها را با پیچ گوشتی باز کنید. این کار نیاز به احتیاط زیادی دارد تا سیستم آسیب نبیند.

3. قاب پشتی مک بوک را بردارید

درب پشت مک بوک را برداشته و آن را کنار بگذارید. شاید در حین انجام این کار، صدای بلندی ایجاد شود اما این صدا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست.

4. هارد مک بوک را شناسایی کنید

هارد در پایین سمت چپ نصب شده است، شما می‌توانید آن را با دقت شناسایی کنید.

5. نوار پلاستیکی مشکی کنار هارد مک بوک را بردارید

به دنبال نوار پلاستیکی مشکی در کنار هارد دیسک مک بوک، در بالای درایو بگردید. دو پیچ روی نوار مشکی را با پیچ گوشتی باز کنید، اما مراقب باشید که اشتباها پیچ‌های نقره‌ای را باز نکنید. نوار مشکی را از روی دیسک بردارید و آن را کنار بگذارید.

6. هارد دیسک را از لپتاپ خارج کنید

زبانه پلاستیکی را به سمت خود بکشید تا هارد دیسک را جدا کنید.

7.نوار پلاستیکی مشکی را از هارد جدا کنید

در مرحله تعویض هارد مک بوک باید نوار مشکی کنار هارد را بردارید اما مراقب باشید زیرا این نوار مشکی به سیستم شما متصل است.

8. SSD را به جای هارد دیسک قدیمی مک بوک قرار دهید

نوار پلاستیکی مشکی را که در مرحله قبل، جدا کرده اید، روی هارد دیسک جدید قرار دهید.

برای تعویض هارد مک بوک، مراحل بالا را به صورت معکوس انجام دهید و پیچ‌های هارد دیسک جدید را ببندید.

در کدام مدل‌ها امکان ارتقاء هارد و رم مک بوک پرو وجود دارد؟

هارد macbook pro

تا اواسط سال ۲۰۱۲ :

ارتقا رم: تا ۱۶ گیگابایت برای هر دو سری تراشه Core i و Core 2Dou.

ارتقا هارد: هارد ۲.۵ اینچ (HDD) ارتقا تا ۲ ترابایت. همچنین دارای قابلیت ارتقا به SSD.

از اواسط سال ۲۰۱۲ تا اواسط سال ۲۰۱۵:

ارتقا رم: ندارد.

ارتقا هارد: هارد SSD تا ۱ ترابایت. (این هارد SSD با انواع دیگر SSD متفاوت است).

از اواسط سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷:

ارتقا رم: ندارد.

ارتقا هارد: تنها مدل A1708 دارای قابلیت ارتقا هارد SSD تا ۵۱۲ گیگبایت. (این هارد SSD با انواع دیگر SSD متفاوت است).

از سال ۲۰۱۷ به بعد:

ارتقا رم: ندارد.

ارتقا هارد: ندارد.

آیا ارتقاء هارد مک بوک، به دستگاه آسیب می‌رساند؟

ارتقا مک بوک به دستگاه آسیب نمی‌رساند و شما بدون هیچگونه نگرانی می‌توانید این کار را انجام دهید. ارتقاء سخت افزار مک بوک با سایر لپتاپ‌ها متفاوت است، از این رو هر مرکز یا فردی توانایی انجام این تغییرات را ندارند.

سخن آخر

اگر یک مک بوک پرو 16 قدیمی دارید، بهترین و مقرون به صرفه‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید تا به مک بوک خود جان تازه‌ای بدهید، جایگزینی هارد دیسک سنتی خود با یک درایو SSD است. دلیل استفاده همه مک بوک های مدرن و اکثر لپتاپ‌های امروزی از SSD این است که کمتر انرژی استفاده می‌کنند، قابل اعتماد‌تر و بی‌صداتر از هارد دیسک‌های مکانیکی چرخان هستند. از طرف دیگر، در حال حاضر اصلا به اندازه اوایل ورودشان به دنیای کامپیوتر، گران قیمت نیستند.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.