کدخبر :305844 پرینت
21 مرداد 1403 - 20:20

آغاز دور جدیدی از روند رشد اکوسیستم استارتاپی ایران

«خرید بلوک ۴۰ درصدی سهام دیجی کالا توسط همراه اول بر اساس ارزشگذاری ۳۰ همتی این شرکت، نویدبخش آغاز دور جدیدی از روند رشد اکوسیستم استارتاپی و فناوری ایران است».

متن خبر

دکتر داوود ‌ادیب، عضو هیات امنا و هیئت رئیسه کانون ‌ملی کارافرینان برتر رسمی ‌کشور طی یادداشتی در سیتنا نوشت:

خرید بلوک ۴۰ درصدی سهام دیجیکالا توسط همراه اول بر اساس ارزشگذاری ۳۰ همتی این شرکت، نویدبخش آغاز دور جدیدی از روند رشد اکوسیستم استارتاپی و فناوری ایران است.

این اتفاق از چند زاویه حایز اهمیت است و تاثیرات مهمی بر اکوسیستم استارتاپی ایران خواهد داشت که در اینجا به دو مورد اشاره می کنیم:

۱. زمانبندی نهایی شدن این معامله:

 این امر نشانگر نقطه عطف در تحلیل ریسک اقتصادی و خوشبینی نسبت به روند میان مدت و بلند مدت در فضای سرمایه گذاری کشور است. این موضوع وقتی به مبلغ معامله توجه کنیم، بیشتر مشخص می شود‌، لذا به نظر می رسد با استقرار دولت جدید که به دنبال استراتژی کاهش تنش های بین المللی و گشایش در فضای داخلی کشور است، سرمایه گذاران برآورد می کنند که در آینده میان مدت و بلند مدت شاهد کاهش ریسک های سیستماتیک موثر بر بازار هستیم. در حوزه اقتصادی هر چند دستیابی به اهداف معین زمانبر باشند، اما "روند" مثبت به معنای ایجاد امید و خوشبینی و رشد صنایع استارتاپی خواهد بود.

۲. خروج موفق و خیره کننده سرمایه گذار استارتاپی: 

خروج موفقیت آمیز سرمایه گذار دیجیکالا آن هم با چنین ارقام خیره کننده ای، به دنبال خروج موفقیت آمیز بنیانگذار تپسی در ماههای گذشته، می تواند جان تازه ای در ارکان اکوسیستم دانش بنیان از قبیل صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، صندوق های CVC و مراکز شتابدهی بدمد. 

در چند سال اخیر، این ذهنیت در بین فعالان بازار در حال تقویت بود که چرخه سرمایه گذاری استارتاپی، در "مرحله خروج" به دلایلی در کشور قفل شده و این ذهنیت منجر به تضعیف و از بین بردن انگیزه سرمایه گذاران استارتاپی شده بود‌. این اتفاق می تواند به اصلاح این ذهنیت کمک شایانی کند و جرقه ای برای شروع دور جدید رونق در اکوسیستم استارتاپی کشور باشد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.