کدخبر :304712 پرینت
31 تیر 1403 - 11:40

بازگشت به وضعیت عادی پس از اختلال اخیر سامانه‌های رایانه‌ای

در پی مشکل فنی و اختلال گسترده جهانی در سیستم رایانه‌ای مایکروسافت ۳۶۵ که در روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) رخ داد، بسیاری از کشورها اکنون از رفع این مشکل و بازگشت به وضعیت عادی خبر می‌دهند.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از دویچه وله، به دنبال بروز مشکل فنی و اختلال گسترده جهانی در سیستم رایانه‌ای "مایکروسافت ۳۶۵" در روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر)، بسیاری از کشورها اکنون از حل این مشکل و بازگشت به وضعیت عادی خبر می‌دهند.

این اختلال بسیاری از شرکت‌ها و موسسات از جمله فرودگاه‌ها، بیمارستان‌ها و بانک‌ها در برخی کشورها از جمله آلمان، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و هند را دچار مشکل جدی کرده بود. همچنین سوپرمارکت‌های زنجیر‌ه‌ای، راه‌آهن‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی تحت تاثیر این اختلال قرار گرفتند.

در آلمان علاوه بر این بیمارستان دانشگاه پزشکی شلسویگ-هولشتاین تمام عمل‌های جراحی غیرضروری را لغو کرد و ترافیک هوایی در فرودگاه برلین نیز دچار اختلال شد. بنا به اعلام رسانه‌های آلمانی، در روز جمعه یک سرور در این فرودگاه از کار افتاد و سخنگوی این فرودگاه اعلام کرد که انتظار نمی‌رود هیچ هواپیمایی تا ساعت ۱۰ صبح پرواز کند یا فرود بیاید.

در دوسلدورف و کلن نیز مشکلاتی در پذیرش مسافران گزارش شد. لوفت‌هانزا و شرکت زیرمجموعه آن "اویرووینگز" اعلام کردند که این مشکلات فنی جهانی بر آن‌ها اثر گذاشته است.

کمی قبل از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه فرودگاه هامبورگ نیز از وقوع یک اختلال خبر داد، اختلالی که به دنبال آن چهار شرکت هواپیمایی این فرودگاه از جمله "رایان ایر" و "ترکیش ایرلاینز" (شرکت هواپیمایی ترکیه) تحت تاثیر قرار گرفتند. گفته می‌شود که این شرکت‌ها اقدام به صدور دستی بلیت‌ها کردند.

در آمریکا خطوط هوایی "امریکن ایرلاینز"، "یونایتد" و "دلتا" از اداره هوانوردی آمریکا درخواست "توقف جهانی تمام پروازها " را کردند. همچنین در ژاپن، حدود ۳۰ درصد از شعبه‌های مک دونالد به دلیل مشکلات فنی مجبور به تعطیلی زودهنگام شدند.

گفته می‌شود، در استرالیا تمام مانیتورهای ایستگاه تلویزیونی "ای‌بی‌سی نیوز" برای مدتی قطع شدند. همچنین مشکل مشابهی در فرودگاه‌های سیدنی و ملبورن گزارش شد. چندین بانک استرالیایی نیز گزارش دادند که سیستم‌های پرداخت آنها تحت تاثیر این اختلال قرار گرفت و انجام هیچ تراکنشی در این بانک‌ها ممکن نبود.

بر اساس گزارش‌ خبرگزاری‌های آلمانی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی "تگوت" نیز به دلیل از کار افتادن سیستم صندوق خود به طور موقت ۳۰۰ شعبه خود را در آلمان تعطیل کرد.

اختلالات در فرودگاه‌های آمستردام، زوریخ، پراگ و هنگ‌کنگ و خطوط هوایی مهمی مانند دلتا، ایرفرانس، ایروایندیا و کی‌ال‌ام نیز گزارش شد و همچنین بزرگترین شرکت راه‌آهن بریتانیا نیز تحت تاثیر این اختلال قرار گرفت.

منابع خبری از نروژ نیز گزارش می‌دهند که مجموعه‌های خدمات داروخانه‌ای طی روز گذشته نتوانستند داروهای تجویزی را به مشتریان ارائه دهند. سازمان خدمات بهداشت و درمان بریتانیا نیز اعلام کرد که تقریبا تمامی مطب‌های پزشکان دچار مشکل شده‌اند و سیستم نوبت‌دهی و داده‌های بیماران مختل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت‌های بزرگ ابری مانند آمازون وب سرویس و گوگل‌کلاود نیز دچار مشکلات فنی شدند و کانال‌های خبری در بریتانیا، فرانسه و استرالیا نیز نتوانستند بخشی از برنامه‌های خود را پخش کنند.

ریشه اختلال: به‌روزرسانی شرکت امنیت سایبری "کراود استرایک"

به گفته کارشناسان، این اختلال گسترده در اثر بروز خطا در به‌روزرسانی برنامه شرکت امنیت سایبری کراود استرایک (CrowdStrike) رخ داده است.

جورج کورتز، مدیرعامل شرکت کراود استرایک با اعلام این که این شرکت، مشکلی که سبب اختلال جهانی مایکروسافت شده را شناسایی کرده است گفت، این خطا در جریان یک به‌روزرسانی برای رایانه‌های دارای سیستم عامل ویندوز مایکروسافت پیش آمده است.

او تاکید کرد: «این یک حادثه امنیتی یا حمله سایبری نبوده است، مشکل شناسایی شده و به‌روزرسانی برای حل آن ارائه شده است.»

در همین حال ایلان ماسک، کارآفرین ثروتمند و مالک کمپانی‌‌های تسلا، اسپیس‌اکس و اکس (توییتر سابق) با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اکس در واکنش به اختلال سیستم‌های ویندوز، این مشکل را "بزرگ‌ترین شکست فناوری اطلاعات تاریخ" توصیف کرد و با انتشار پست‌هایی به انتقاد و تمسخر شرکت مایکروسافت پرداخت.

نگرانی آلمان از بروز مجدد اختلالات مشابه

در همین راستا، وزارت کشور آلمان اعلام کرد که این رخداد به طور مداوم ارزیابی می‌شود. به گفته این وزارتخانه، اداره فدرال امنیت اطلاعات این کشور با تمامی نهادهای مرتبط در تماس است و به طور مداوم اطلاعات جدید را منتشر می‌کند.

پیتر ولشرینگ، کارشناس کامپیوتر در رسانه دویچلندفونک، پیامدهای این اختلال را بسیار شدید ارزیابی کرد. به گفته او، خسارت‌های ناشی از این اختلال، میلیاردی بوده است. ولشرینگ می‌گوید، حتی اگر در آلمان بسیاری از مشکلات حل شده باشد، مناطق دیگر همچنان دچار مشکل‌اند و تاثیرات آن حتی در آخر هفته نیز ادامه خواهد داشت.

ولشرینگ فشار زمانی زیاد بر روی شرکت‌ها را یکی از علل بروز این اختلال دانست. به گفته او، به دلیل مضیقه زمانی، در اغلب شرکت‌ها آزمایش‌های لازم بر روی نرم‌افزارهای سیستم‌ها انجام نمی‌شود و "ضرورت فرهنگ امنیتی بهتری در این زمینه حس می‌شود."

کلاودیا پلاتنر، رئیس اداره فدرال امنیت در فناوری اطلاعات آلمان نیز با اشاره به این که "چند نقطه و محور وجود دارد که باید در آن‌ها اقدام کرد" افزود که "باید به کیفیت محصولات تولیدکنندگان نرم‌افزار توجه بیشتری شود."

رئیس اداره فدرال امنیت در فناوری اطلاعات آلمان در عین حال خاطرنشان کرد که "هیچکس نمی‌تواند امنیت کامل در برابر چنین خسارت‌‌هایی را تضمین کند."

علاوه بر پلاتنر، دومشایت-برگ، نماینده مجلس آلمان گفت: «باید در سیستم‌های فناوری اطلاعات، کمتر به انحصارها تکیه کرد، چرا که وابستگی به تعداد کمی از شرکت‌ها همیشه خطرناک است.»

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.