کدخبر :304412 پرینت
25 تیر 1403 - 13:02

عربستان میزبان نخستین بازی‌های المپیک ورزش‌های الکترونیک می‌شود

کمیته بین‌المللی المپیک از برگزاری نخستین دوره بازی‌های المپیک ورزش‌های الکترونیک در سال ۲۰۲۵ در عربستان سعودی خبر داد. این رویداد به عنوان بخشی از یک شراکت دوازده‌ساله با کمیته ملی المپیک عربستان برگزار خواهد شد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، کمیته المپیک در بیانیه خود گفت اطمینان حاصل کرده تا در این همکاری ارزش‌های کلی المپیک از قبیل انتخاب عناوین بازی‌ها، ترویج برابری جنسیتی و تعامل با مخاطبان جوان محترم شمرده شوند.

هنوز شهر محل میزبانی، تاریخ دقیق برگزاری و همچنین عناوین بازی‌های این رویداد اعلام نشده است.

عبدالعزیز بن ترکی، وزیر ورزش و رییس کمیته ملی المپیک عربستان این رویداد را گامی برای ورزشکاران جوان این کشور و نیز جامعه جهانی ورزش‌های الکترونیک توصیف کرد.

عربستان هنوز میزان بودجه‌ای را که برای برگزاری این بازی‌ها اختصاص داده اعلام نکرده است.

خبر برگزاری المپیک ورزش‌های الکترونیک در عربستان در حالی اعلام می‌شود که این کشور هم‌اکنون مشغول برگزاری جام جهانی ورزش‌های الکترونیک در شهر ریاض است. حمایت مالی این رویداد دو ماهه را که از ۱۹ تیر ۱۴۰۳ آغاز شده، صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان به عهده گرفته است.

ورزش‌های الکترونیک به مسابقاتی اطلاق می‌شود که با استفاده از بازی‌های ویدیویی انجام می‌شوند. این‌گونه مسابقات به شکل انفرادی و یا در قالب تیم‌های چندنفره با شرکت گیمرهای حرفه‌ای برگزاری می‌شود.

همکاری عربستان با کمیته بین‌المللی المپیک برای برگزاری المپیک ورزش‌های الکترونیک آخرین نمونه از تلاش‌های گسترده این کشور در حوزه رویدادهای ورزشی بین‌المللی است. دسامبر ۲۰۲۳ خبرگزاری آسوشیتدپرس از احتمال میزبانی جام جهانی فوتبال مردان در سال ۲۰۳۴ در این کشور خبر داد.

برگزاری رویدادهای سرگرمی و ورزشی بخشی از برنامه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور به حساب می‌آید که هدف آن حرکت به سوی اقتصادی غیرنفتی و مدرنیزه کردن جامعه این کشور است.

عربستان سعودی در سال‌های گذشته میزبان بسیاری از رویدادهای بوکس سطح بالا، از جمله مسابقات قهرمانی سنگین‌وزن این رشته نیز بوده است. این کشور همچنین میزبان جام ملت‌های آسیا در سال ۲۰۲۷، بازی‌های زمستانی آسیایی در سال ۲۰۲۹ و بازی‌های چندورزشی آسیایی در سال ۲۰۳۴ خواهد بود.

با این حال منتقدان عربستان باور دارند این کشور با سرمایه‌گذاری در رویدادهای ورزشی به دنبال تطهیر نام خود در مسائل حقوق بشری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.