کدخبر :296199 پرینت
02 تیر 1403 - 11:24

رئیس سازمان فضایی: ۳۰ ماهواره در دست طراحی و ساخت است

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد که اکنون حدود ۳۰ ماهواره در دست طراحی و ساخت است، البته پروژه‌های ماهواره‌ای در بازه زمانی حدود دو سال به بالا تعریف می‌شود.

متن خبر

به گزارش سیتنا، حسن سالاریه در گفت‌وگو با ایرنا، درباره آخرین وضعیت ماهواره‌های در دست ساخت و آماده پرتاب، اظهار داشت: اکنون حدود ۳۰ ماهواره در دست طراحی و ساخت است، البته پروژه‌های ماهواره‌ای در بازه زمانی حدود ۲ سال به بالا تعریف می‌شود.

وی افزود: اکنون ماهواره ناهید۳، پارس۳، دو ماهواره راداری، پارس۲ و مدل ارتقا یافته پارس۱ در دست کار و توسعه است. ماهواره پارس۲ و نمونه ارتقا یافته پارس۱ در حال پایانی قرار دارد و امیدواریم امسال، رونمایی و آماده پرتاب شوند.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: حدود چند هفته قبل نیز نمونه پروازی ماهواره کوثر رونمایی شد که قرار بود در همان زمان پرتاب شود، اما چون پرتاب بین‌المللی بود و شرایط پرتابگر مهیا نشد، به زمان دیگری موکول شده است و الان منتظر پرتابگر هستیم.

سالاریه با بیان اینکه اولین پروژه ماهواره راداری کشور سال آینده به اتمام می‌رسد، خاطرنشان کرد: چند ماهواره کوچک تحقیقاتی نیز در حال طراحی و تولید است که در تلاش هستیم تا حتماً یکی از نسخه‌های ماهواره‌های سری «پژوهش» تا پایان سال جاری آماده و از طریق پایگاه فضایی چابهار پرتاب شود.

وی اعلام کرد: نمونه‌های آزمایشی منظومه شهید سلیمانی نیز به‌زودی به پایان می‌رسد و اولین پرتاب‌های آن در سال جاری انجام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: برنامه‌ریزی جدی برای انجام ۲ پرتاب در تیرماه داریم، البته سازگاری و تست‌های مشترک پرتاب و پرتابگر جزو موضوعات فنی مهم و حساس است که گاهی به دلیل برخی مسائل فنی ممکن است دچار تاخیر شود. اکنون تست‌های سازگاری میان ماهواره و پرتابگر در حال انجام است.

سالاریه گفت: ما در آزمایشگاه و روی کاغذ باید به ۱۰۰ درصد اطمینان برسیم تا پرتاب را انجام دهیم. اگر در تست‌ها احتمال موفقیت حتی ۹۹ درصد باشد صبر می‌کنیم تا تست‌ها تکرار شود و به ۱۰۰ درصد اطمینان برسیم و پس از آن برای پرتاب به میدان می‌رویم.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.