نانِ اینترنتی باید به قیمت مصوب عرضه شود
رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی گفت: بر اساس دستورالعمل فروش نان به صورت اینترنتی، مشخص شد که اگر نانوایی قرار باشد، با آرد یارانهای در سکوی اینترنتی فروش داشته باشد باید بر مبنای قیمت تمام شده، فروش داشته باشد، به این معنی که فروش نان باید بر اساس قیمت مصوب باشد.
به گزارش سیتنا، نرخ مصوب نان کماکان برای ۳ تا ۴ سال پیش است و نانوا قادر نیست نان را به این قیمت عرضه کند. مثلا الان نرخ مصوب نان سنگک ۳ هزار تومان است و اما هیچ نانوایی نمی تواند این نرخ را رعایت کند و در واقع هزینه ها با این قیمت همخوانی ندارد.
محمد سلیمانی با بیان اینکه دستورالعمل فروش نان بهصورت اینترنتی از طرف اتاق اصناف اعلام شده، گفته است که «براساس این دستورالعمل مشخص شد اگر نانوایی قرار باشد، با آرد یارانهای در سکوی اینترنتی فروش داشته باشد باید بر مبنای قیمت تمام شده، فروش داشته باشد، به این معنی که فروش نان باید بر اساس قیمت مصوب باشد.»
سلیمانی، افزوده: معمولا نانهایی که در مغازهها به فروش میرسد، هم یارانه آراد به آن تعلق میگیرد و هم مشمول کمک هزینه میشود؛ از طرفی اگر قیمت نان قرار باشد آزاد محاسبه شود، باید به سامانه نانینو وصل شده تا مشخص شود چه تعداد نان در بازه زمانی روزانه و ماهانه به فروش رسیده است و طبق آن تعداد نان به فروش رفته و ما بهالتفاوت قیمتی که به فروش رفته است به حساب غله واریز شود. یعنی اینجا عرضه و تقاضا و همچنین توافق بین نانوا و آن سامانه اینترنتی تعیینکننده است.
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی، توضیح داده است که «آنچه که در این دستورالعمل جدید مشخص است این نکته است که اگر نانوا، نان را به قیمت مصوب به صورت اینترنتی بفروشد، دولت هم یارانه آرد را می دهد و هم آرد به آن تعلق می گیرد اما اگر نان به قیمت مصوب عرضه نشود، معمولا در انتهای همان ماه به تعداد نانی که فروش رفته است، آرد آزاد به نانوا تعلق می گیرد.»
از طرفی بهگفته سلیمانی: بحث زیرساخت های مورد نیاز برای فروش اینترنتی نان در نانوا نیز مطرح است. یک دستگاه شماره انداز برای نوبت دهی در نانوایی ها مورد نیاز است. این دستگاه های نوبت دهی به نانینو وصل می شود تا هم مشخص شود نوبت اینترنتی به چه صورت است و نوبت افرادی که حضوری در نانوایی هستند به چه ترتیبی است. از طرفی باید مشخص می شود چند نفر داخل صف هستند تا مراجعان راحت تر وقت خود را تنظیم نمایند. البته تمام این گفته ها هنوز عملی نشده است و دستورالعمل هایی است که روی کاغذ نوشته شده است و تا اجرایی نشود، کاستی های آن مشخص نمی شود.
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی همچنینی افزوده: هزینه حمل و نقل و بستهبندی باید با ذکر جزئیات مشخص شود و معلوم شود چقدر مربوط به حمل و نقل است و چقدر حمل نقل هزینه داشته است. در دستورالعمل آمده است که تمام موارد شامل هزینه حمل و نقل، بستهبندی، قیمت نان، تعداد نان و وزن نان باید در فاکتور خرید اینترنتی درج شود. همچنین باید بازخورد مشتریان در مورد خرید اینترنتی نان قابل مشاهده باشد تا کیفیت پروسه خرید اینترنتی نان به اشتراک گذاشته شود.
سلیمانی تاکید کرده: نکته دیگری که در دستورالعمل فروش نان به صورت اینترنتی مطرح است، حذف نشدن فروش نان به صورت حضوری است. یعنی نانوایی باید قابلیت فروش نان را هم به صورت حضوری و هم اینترنتی داشته باشد و همچنین با اتصال به سامانه نانینو و هوشمندسازی از این طریق، تمامی فروش ها از طریق حضوری و اینترنتی ثبت شود.
رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی در این خصوص که هزینه مجهزشدن نانواییها به عهده کیست، گفته: در این دستورالعمل هنوز مشخص نشده که هزینه مجهزشدن نانواییها به تجهیزات مورد نیاز برای فروش اینترنتی از چه منبعی تامین میشود و آیا دولت در این زمینه کمک خواهد کرد یا خیر؛ در مجموع قرار است این دستورالعمل سه ماه به صورت آزمایشی اجرا شود و اگر این طرح مشکلی نداشت به اجرایی ۱۰۰ درصدی برسد.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید