کدخبر :294531 پرینت
23 اردیبهشت 1403 - 13:00

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش اثرات طوفان‌های خورشیدی بر شبکه‌های مخابراتی در اولویت فوری قرار گیرد

یک کارشناس فناوری، معتقد است: به دنبال وقوع پدیده طوفان خورشیدی و احتمال آسیب بر شبکه‌ها و زیرساخت‌های اینترنتی و خطوط انتقال داده، باید اقدامات پیشگیرانه با ایجاد آنتن پوششی، استفاده از سیستم‌های حفاظتی و تجهیزات الکترونیکی پشتیبان در دستور کار باشد.

متن خبر

به گزارش سیتنا، بنابر اطلاعات منتشر شده توسط سازمان ملی اقیانوسی و جوی آمریکا، طوفان‌های خورشیدی انفجارهای بزرگی از تشعشعات الکترومغناطیسی هستند و زمانی رخ می‌دهند که انرژی از خطوط میدان مغناطیسی خورشید آزاد می‌شود و می‌توان بر اساس قدرت، آن‌ها را طبقه‌بندی کرد. این تشعشعات هنگامی که شعله‌های خورشیدی فوران کنند، با سرعت زیادی به زمین می‌رسند و در نتیجه منجر به طوفان خورشیدی می‌شوند.

در همین راستا، نرجس مفیدی، کارشناس حوزه فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تاثیرات طوفان‌ خورشیدی بر فناوری‌های زمینی، گفت: ابرهای گاز داغی که در فوران‌های تاج خورشید خارج می‌شوند، طوفانی از ذرات یونیزه پرانرژی را تشکیل می‌دهند و به دنبال رخ دادن انفجاری در خورشید، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می‌وزد و ذرات باردار را روانه منظومه شمسی می‌کند و زمانی که ذرات باردار به زمین می‌رسند و با میدان مغناطیسی برهم کنش می‌کنند، طوفان خورشیدی رخ می‌دهد.

این کارشناس فناوری، افزود: در پدیده طوفان خورشیدی، انرژی پرقدرتی از خورشید به سمت زمین حرکت می‌کند. پدیده طوفان خورشیدی بر شبکه‌های کابلی و بی‌سیم، زیرساخت‌های اینترنتی و خطوط انتقال داده تاثیر می‌گذارد؛ نویز و ایجاد اختلال، بهم ریختگی سیگنال‌های الکتریکی، کاهش کیفیت ارتباطات، مخدوش کردن سرعت انتقال داده، آسیب رساندن به تجهیزات شبکه‌ای و...از جمله این تاثیرات‌ هستند.

مفیدی پیرامون تاثیر طوفان خورشیدی بر حیات کره زمین، گفت: طبیعت طول عمر مشخصی دارد و تا حد مشخصی از خود، تاب‌آوری نشان می‌دهد. اگر سرعت شعله‌های خورشید از حد معمول بالاتر رود، ممکن است برای حیات کره زمین خطر آفرین باشد، در نتیجه مسئولان باید پیشگیری‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.

این کارشناس فناوری، خاطرنشان کرد: این اقدامات پیشگیرانه می‌تواند ایجاد آنتن پوششی، استفاده از سیستم‌های حفاظتی و تجهیزات الکترونیکی پشتیبان باشد.

وی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه طوفان‌های خورشیدی به زیرساخت‌های اینترنتی مانند کابل و سرورها آسیب می‌رسانند، هزینه‌های زیادی را روی دست سازمان‌های تولیدکننده و یا مرتبط خواهد گذاشت، بنابراین اقدامات یاد شده می‌تواند تا حد زیادی از تاثیرات منفی طوفان‌های خورشیدی بکاهد.

انتهای پیام

 

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.