کدخبر :317939 پرینت
19 فروردین 1404 - 11:29

کاهش هزینه‌ها با پیاده‌سازی خدمات روی ابر در حوزه شبکه‌های مخابراتی

پیاده‌سازی خدمات مختلف روی ابر در حوزه شبکه‌های مخابراتی مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد.

متن خبر

به گزارش سیتنا به نقل از معاونت شبکه شرکت مخابرات ایران، بسیاری از کاربران اینترنت از سالیان گذشته بدون اینکه خودشان متوجه باشند از سرویس‌های ابری استفاده کرده‌اند. برای نمونه، شخصی که از سرویس ایمیل استفاده می‌کند در واقع نامه‌ها و فایل‌های خود را از یک فضای ذخیره ابری بازیابی می‌کند.

این شخص بدون اینکه نیاز داشته باشد، حجم زیادی از نامه‌ها و فایل‌های الصاق شده را با خود حمل کند، در هر نقطه‌ای که به اینترنت دسترسی داشته باشد می‌تواند با اتصال به سایت سرویسدهنده ایمیل به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند. این یک مثال ساده از یک سرویس مبتنی بر ابر است.

 نمونه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد که با کمی تأمل می‌توانید آن‌ها را در ذهن خود مرور کنید. پس یک مثال از سرویس‌های ابری مربوط به ذخیره اطلاعات و بازیابی آن‌ها بدون نیاز به در اختیار داشتن تجهیزات ذخیره‌سازی اطلاعات و تنها دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از طریق اتصال شبکه است. نمونه دیگری از سرویس‌های مبتنی بر ابررایانش ابری است.

در این حالت کاربر برای پردازش اطلاعات و محاسبات مورد نیاز خود به‌جای هزینه کردن و خریدن سرورهای گران‌قیمت از یک فضای پردازش مشترک که توسط دیتاسنترها ارائه می‌شود؛ استفاده می‌کند. باز هم در اینجا مسئله مهم اتصال یا Connectivity مورد نیاز میان کاربر و دیتاسنتر است که از طریق شبکه مخابراتی یا شبکه اینترنت و مانند یک ابر واسط عمل می‌کند و بسته‌های دیتا را بین نقاط انتقال می‌دهد.

با توجه به مثال‌های فوق در اینجا به نمونه‌هایی از سرویس‌های ابری و کاربردهای آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)
این مدل به کاربران امکان می‌دهد زیرساخت‌های شبکه‌ای مانند سرورها، ذخیره‌سازی و شبکه‌ها را به صورت مجازی و از طریق اینترنت اجاره کنند. این امر علاوه بر جذابیت برای کاربران، به اپراتورهای مخابراتی نیز اجازه می‌دهد منابع خود را بهینه‌سازی کرده و هزینه‌های عملیاتی خود را کاهش دهند. یعنی لازم نیست ما سرورهای متعدد و پراکنده را در بخش‌های مختلف شرکت به‌صورت توزیع شده داشته باشیم. بلکه با تجمیع آن‌ها در یک یا چند نقطه به‌صورت بهینه از زیرساخت‌های مورد نیاز استفاده می‌کنیم و هزینه‌های نگهداری را نیز به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهیم. 

2-پلتفرم به عنوان سرویس (PaaS)
این مدل به توسعه‌دهندگان حوزه CT/IT این امکان را می‌دهد برنامه‌ها و سرویس‌های مخابراتی را بدون نیاز به مدیریت زیرساخت‌های پیچیده ایجاد کنند. این پلتفرم‌ها معمولاً شامل ابزارها و خدماتی برای توسعه، تست و استقرار نرم‌افزار هستند. در PaaS درست مانند  IaaS، یک سرویس‌دهنده وظیفه مدیریت شبکه، ذخیره‌سازی و سرورهای شما را برعهده دارد. علاوه بر آن ارائه‌دهنده سرویس شما سیستم عامل، میان افزار و عملیات سرویس و نگهداری سایت را نیز مدیریت می‌کند. 

3- نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS)
نرم افزار به عنوان یک سرویس (SaaS) راهی برای ارائه خدمات و برنامه‌های کاربردی از طریق شبکه‌های مخابراتی و اینترنت است. در این سرویس، به جای نصب و نگهداری نرم‌افزار، به‌سادگی از طریق شبکه به آن دسترسی داریم و خود را از مدیریت پیچیده نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بی نیاز می‌کنیم. خدمات نرم‌افزارهایی که از طریق اینترنت قابل دسترسی هستند، مانند CRM،  ERP  و سیستم‌های مدیریت شبکه این نرم‌افزارها به اپراتورهای مخابراتی کمک می‌کند خدمات خود را بهبود بخشند و ارتباطات بهتری با مشتریان برقرار کنند. در حال حاضر مدیریت شبکه  IPNI و شبکه دسترسی به‌صورت ابری و با استفاده از مدل Network Cloud Engine در حال پیاده‌سازی هستند.
 
4- شبکه‌های تعریف شده توسط نرم‌افزار (SDN)
این فناوری به اپراتورهای مخابراتی اجازه می‌دهد شبکه‌های خود را با استفاده از نرم‌افزار مدیریت کنند. این امر موجب افزایش انعطاف‌پذیری، کاهش هزینه‌ها و بهبود عملکرد شبکه می‌شود.

5- مجازی‌سازی شبکه (NFV)
این فناوری امکان مجازی‌سازی تجهیزات شبکه‌ای مانند روترها و سوئیچ‌ها را فراهم می‌آورد. با استفاده از NFV، اپراتورها می‌توانند هزینه‌های سخت‌افزاری را کاهش دهند و به‌راحتی خدمات جدیدی را ارائه دهند.

6- تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشین
استفاده از ابر برای تحلیل داده‌های بزرگ و بهره‌برداری از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به اپراتورهای مخابراتی کمک می‌کند الگوهای مصرف مشتریان را شناسایی کرده و خدمات شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند. علاوه بر کاربردهای تجاری استفاده از این فناوری در کنار هوش مصنوعی به بهبود عملکرد و فرایندهای کلیه شرکت‌ها  و از جمله اپراتورها کمک می‌کند در  کاهش هزینه‌های خود به‌نحو چشمگیری موفق عمل کنند. نگهداری پیشگیرانه یکی از کاربردهای مهم این فناوری است. 

7-امنیت سایبری
سرویس‌های امنیتی مبتنی بر ابر می‌توانند به اپراتورهای مخابراتی کمک کنند تهدیدات امنیتی را شناسایی و مدیریت کنند. این خدمات شامل فایروال‌ها، سیستم‌های تشخیص نفوذ و حفاظت از داده‌ها هستند. علاوه بر آن ارائه خدمات  امنیتی به مشتریان نیز به‌عنوان یک سرویس جذاب رو به گسترش است.

8-خدمات CPaas و UCaaS
پیاده‌سازی خدمات تلفن اینترنتی (VoIP) در قالب Communication Platform as a service و ارتباطات یکپارچه(UCaaS) به‌صورت ابری، امکان ارائه خدمات تماس صوتی و تصویری با کیفیت بالا را فراهم می‌آورد. این سرویس از طرف اپراتور شبکه به کاربران شبکه قابل ارائه بوده و به‌نحو قابل ملاحظه‌ای هزینه مشتزیان B2B و B2C را کاهش می‌دهد تا به‌جای خرید تجهیزات مخابراتی از سرویس‌های اپراتور خود استفاده کند. نمونه‌ای از این سرویس‌ها خدمات مربوط به مراکز PBX مجازی و دفاتر کار مجازی است که روزبه‌روز در حال گسترش است. 
 
پیاده‌سازی خدمات مختلف روی ابر در حوزه شبکه‌های مخابراتی مزایای زیادی از جمله کاهش هزینه‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد ارائه می‌دهد. با توجه به پیشرفت‌های روزافزون در فناوری‌های ابری، انتظار می‌رود این روند ادامه یابد و خدمات جدیدتری نیز به بازار معرفی شود.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.