کدخبر :294148 پرینت
14 اردیبهشت 1403 - 19:07

شکایت هشت روزنامه آمریکایی از «چت جی‌پی‌تی» به دلیل نقض قانون کپی‌رایت

هشت روزنامه آمریکایی از «اوپن‌اِی‌آی»، شرکت سازنده هوش مصنوعی «چت جی‌پی‌تی» و شرکت مادر آن «مایکروسافت» شکایت کردند. این روزنامه‌ها می‌گویند شرکت فناوری میلیون‌ها مقاله خبری دارای کپی‌رایت آنها را بدون مجوز یا پرداخت پول برای آموزش چت‌بات هوش مصنوعی خود استفاده کرده‌ است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، این روزنامه‌ها که مشهورترین‌شان «نیویورک دیلی نیوز»، «شیکاگو تریبون»، و «دِنوِر پست» هستند، دادخواست خود علیه اوپن‌ای‌آی را به دادگاه فدرال نیویورک ارائه داده‌اند.

در بیانیه مطبوعاتی این روزنامه‌ها آمده است: «ما میلیاردها دلار برای گردآوری اطلاعات و گزارش اخبار در نشریات خود هزینه کرده‌ایم، و نمی‌توانیم به اوپن‌ای‌آی و مایکروسافت اجازه دهیم تا به شیوه مالوف شرکت‌های بزرگ فناوری، با سرقت دسترنج ما کسب و کار خود را توسعه دهند.»

این دادخواست، اولین پرونده سرقت ادبی و نقض قانون کپی‌رایت در حوزه هوش مصنوعی علیه اوپن‌ای‌آی و مایکروسافت نیست، و دو غول تکنولوژی در دادگاه‌های فدرال نیویورک و سانفرانسیسکو با مجموعه دیگری از دادخواست‌ها مواجه هستند.

روزنامه «نیویورک تایمز» به همراه شماری دیگر از روزنامه‌های پرخواننده، و نویسندگان مشهوری همچون جان گریشام، جودی پیکولت، و جورج آر.آر. مارتین، نویسنده مجموعه داستان‌های «بازی تاج و تخت» نیز از دو شرکت شکایت کرده‌اند.

شرکت‌های فناوری استدلال می‌کنند که محتوای اینترنتی در دسترس عموم که آنها برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی خود استفاده کرده‌اند، تحت پوشش قانون «استفاده منصفانه» از محتوای دارای کپی‌رایت در آمریکا قرار می‌گیرد. در برخی موارد، مایکروسافت و اوپن‌ای‌آی با پرداخت پول به صاحبان محتوا، از چالش‌های حقوقی بالقوه جلوگیری کرده‌اند.

خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و اوپن‌ای‌آی پارسال با هم توافق کردند تا در ازای مبلغی که میزانش به‌طور عمومی اعلام نشده است، شرکت فناوری بتواند به بایگانی خبرگزاری دسترسی داشته باشد.

اوپن‌ای‌آی با سایر شرکت‌های رسانه‌ای، از جمله غول‌های خبری مثل «اکسل اسپرینگر» آلمان، «پریسا مدیا»ی اسپانیا، «لوموند» فرانسه، و «فایننشال تایمز» بریتانیا توافق‌های مشابهی انجام داده است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.