دلیل تمرکز استارتآپ ارسال سریع مواد غذایی با نام «گیتیر» به ترکیه چیست؟
توقف فعالیت استارتآپ ارسال سریع مواد غذایی به خریداران با نام «گیتیر»، نشاندهنده تغییر وضعیت اینگونه مشاغل است که در طول همهگیری کرونا و تمایل مردم برای خرید از طریق آنلاین به سرعت رشد کرد، اما پس از آن به شدت کاهش یافت.
به گزارش سیتنا به نقل از یورونیوز، استارتآپ ارسال سریع مواد غذایی به خریداران با نام «گیتیر» (Getir) از بریتانیا، آلمان، هلند و آمریکا خارج و بر ترکیه متمرکز میشود.
توقف فعالیت این استارتآپ ارسال سریع مواد غذایی به خریداران، نشاندهنده تغییر وضعیت اینگونه مشاغل است که در طول همهگیری کرونا و تمایل مردم برای خرید از طریق آنلاین به سرعت رشد کرد اما پس از آن به شدت کاهش یافت.
بر اساس اسناد نهاد ثبت شرکتها در بریتانیا موسوم به «خانه شرکتها»، استارتآپ «گیتیر» در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی هزار و ۵۰۰ کارمند در بریتانیا داشته است که بیشتر آنها پیک موتوری بودهاند.
با این حال، این استارتآپ از آن زمان به بعد، فعالیتهای خود را در چندین شهر بریتانیا از جمله لیورپول و برمنگام متوقف کرده است.
آخرین عقبنشینی استارتآپ «گیتیر» در سال گذشته روی داد که این گروه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج کرد. این کاهش نیرو بیش از یک دهم کارکنان استارتآپ را دربرمیگرفت.
این استارتآپ پیشتر از فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال خارج شده بود زیرا بحران هزینههای زندگی باعث کاهش تقاضا برای تحویل مواد غذایی به خریداران در کمتر از ۲۰ دقیقه شده بود. البته افزایش هزینههای خود این گروه نیز دلیلی دیگر برای توقف فعالیتش بود.
استارتآپ «گیتیر» اعلام کرد که شعبه آمریکایی خود موسوم به «فرشدایرکت» را که چند ماه پیش خریداری کرده، حفظ خواهد کرد. براساس اعلام این استارتآپ، بسته شدن فروشگاههای این گروه فقط ۷ درصد از فروشش را تحت تأثیر قرار داده است.
استارتآپ گیتیر پس از پایهگذاری در سال ۲۰۱۵ با وعده تحویل مواد غذایی به خریداران در چند دقیقه، به یکی از بزرگترین شرکتهای خردهفروشی آنلاین تبدیل شد که برای جذب مشتریان نیز تخفیفهای زیادی میداد.
بیشتر رقبای این استارتآپ فروخته یا تعطیل شدند و شرکتهایی که باقی ماندند هم فعالیتهای خود را محدودتر و پیکهای موتوریشان را اخراج کردند و هم انبارهای خود را فروختند.
استارتآپ «گیتیر» که در مارس ۲۰۲۲ میلادی تا ۱۱.۸ میلیارد دلار ارزش داشت، در آوریل سال گذشته ارزشش به ۶.۵ میلیارد دلار کاهش یافت.
در هر حال بازار همچنان رقابتی است و شرکتهای سفارش غذا مانند «اوبر ایتس» و «دلیورو» با سوپرمارکتها برای تحویل خواربار به خریداران همکاری میکنند و شرکت خردهفروشی چندملیتی بریتانیایی «تسکو» و سوپر مارکت آنلاین «اکادو» هم فعال هستند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید