کد مطلب: 

293621

دبیر کمیسیون سلامت دیجتال نصر تهران: به آینده سلامت دیجیتال امیدواریم

دبیر کمیسیون سلامت دیجتال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران معتقد است که در زمینه‌ی رگولاتوری، روزهای امیدوار کننده‌ای در انتظار حوزه سلامت دیجیتال کشور است.
دبیر کمیسیون سلامت دیجتال نصر تهران: به آینده سلامت دیجیتال امیدواریم

به گزارش سیتنا، در روزهای گذشته، آیین‌نامه توزیع دارو از طریق سکوهای آنلاین به سرانجام رسید و ابلاغ شد.

مهدی خدادادی گفت: «در طول هر سال، بیش از 400 میلیون ویزیت در کشور انجام می‌شود که برای حدود 60 درصد آن‌ها نسخه دارویی صادر می‌شود. در واقع ما با 250 میلیون نسخه دارویی مواجه هستیم. بر اساس این آمار، هر فرد در سال سه بار نیازمند دریافت سرویس از داروخانه‌ها است. در کنار اهمیت کمیت این مسئله، کیفیت آن نیز دارای اهمیت است. این خدمت به صورت مستقیم با سلامت افراد جامعه در ارتباط است و این مسئله بر حساسیت آن می‌‎افزاید. با توجه به همه‌ی این موارد، حساسیت‌های متعددی نسبت به فروش اینترنتی دارو وجود داشت».

او در ادامه افزود: «سال‌هاست که موضوع جایگاه‌یابی قانونی کسب‌وکارهای حوزه‌ی سلامت دیجیتال در سازمان نصر در حال پیگیری است. از سال 1397 و با تشکیل کارگروه استارتاپ‌های حوزه سلامت، فعالیت‌ها در این زمینه آغاز شد. پیگیری‌های گوناگونی صورت گرفت و جلساتی با ذینفعان این حوزه در لایه‌های مختلف برگزار شد. سرانجام به این نقطه رسیدیم که نداشتن پایه قانونی و حقوقی در این حوزه ما را از رسیدن به نقطه مطلوب و تنظیم یک آیین‌نامه مشخص دور می‌کند. پیگیری‌های صورت گرفته منتج به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه 05/ 04/ 1401 هیئت وزیران شد. در این آیین‌نامه ما ماده‌ها و تبصره‌هایی را داریم که در جهت بهبود فضای کسب‌وکاری در حوزه سلامت دیجیتال نوشته شده است. رگولاتوری، توزیع دارو و نوع فعالیت سکوها سه موضوعی است که در این آیین‌نامه به آن‌ها پرداخته شده است. آیین‌نامه‌ای که به تازگی به تصویب رسیده است مربوط به تبصره 2 از ماده 8 (توزیع دارو) است. از زمان شروع این بحث، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تنها نهادی بود که به نمایندگی بخش خصوصی، با تلاش و دقت بسیار به دنبال حل چالش‌های این بخش بود. سازمان تنها نهادی بود که به نمایندگی از بخش خصوصی در کارگروه اقتصاد دیجیتال حضور داشت و به همین جهت از نقش پررنگی در این مسئله برخوردار بود.»

خدادای درباره‌ی سایر نهادهایی که در این زمینه مشارکت داشتند می‌گوید: «از جمله نهادهای که در این زمینه مشارکت داشتند می‌شود به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اقتصاد و امور دارایی، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صمت و وزارت بهداشت اشاره کرد. همچنین رضا باقری‌اصل نیز نقش پررنگی در این خصوص داشت و امیدواریم کمک‌های او برای رفع چالش‌های موجود ادامه داشته باشد زیرا هنوز موضوعات زیاد دیگری باقی مانده است که باید به آن‌ها توجه شود».

دبیر کمیسیون سلامت دیجتال سازمان نصر تهران درباره‌ی اهمیت تصویب ای آیین‌نامه برای کل اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایران نیز می‌گوید: «دستورالعملی که برای توزیع دارو منتشر شد، از چند جنبه اهمیت بالایی دارد. این دستورالعمل به سایر فعالان اقتصادی این پیام را فرستاد که دیجیتالی شدن حتی در حوزه‌ی دارو که از حساسیت‌های بالایی برخوردار است نیز ورود کرده است و دیر یا زود به سایر حوزه‌ها نیز تسری پیدا خواهد کرد. بنظرم خود این مسئله دستاورد بزرگی برای کلیت اقتصاد دیجیتال است. همچنین این اتفاق پیامی به کل کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال ارسال می‌کند. در واقع وقتی حوزه توزیع دارو قانون‌مند شد، به زودی این اتفاق در سایر بخش‌های این اکوسیستم رخ‌ خواهد داد. دستاورد دیگر این دستورالعمل، کمک به بهبود وضعیت کسب‌وکارهای حوزه توزیع دارو است. قانون‌مند شدن این حوزه همراه است با رفع بسیاری از چالش‌ها. امیدواریم در آینده با تلاش نهادهای بخش خصوصی به ویژه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و در تعامل با بخش دولتی، شاهد رشد هر چه بیشتر حوزه سلامت دیجیتال کشور باشیم.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 5 (1 vote)
سیتنا 3
2024-04-21 12:48

افزودن دیدگاه جدید