کشف یک ماده سخت‌تر از الماس

شبیه‌سازی جدیدی که فیزیکدانان آمریکایی و سوئدی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که یک ماده جدید وجود دارد که ۳۰ درصد سخت‌تر از الماس در برابر فشرده‌سازی مقاوم است.
کشف یک ماده سخت‌تر از الماس

به گزارش سرویس بین‌الملل سیتنا، محققان از شبیه‌سازی‌های دینامیک مولکولی با دقت کوانتومی روی یک ابررایانه استفاده کردند تا رفتار الماس را تحت فشار و دماهای بالا که در تئوری آن را ناپایدار می‌کند، بررسی کنند.

نتایج نشان داد که تحت شرایط خاصی، اتم‌های کربن در الماس می‌توانند برای ایجاد یک ساختار غیرمعمول تحت فشار قرار بگیرند. این پیکربندی جدید به عنوان «فاز مکعبی هشت اتمی» یا BC8 شناخته می شود.

ساختار BC8 شکل نزدیک‌ترین خویشاوند چهاروجهی خود الماس را حفظ می‌کند، با این تفاوت که دیگر شکاف موجود در الماس را ندارد. محققان می‌گویند این ویژگی باعث می‌شود BC8 حتی از الماس نیز سخت‌تر باشد.

البته تلاش‌ها برای سنتز این ماده در واقعیت هنوز ناموفق بوده است، زیرا محدوده بسیار کوچکی از دما و فشار وجود دارد که در آن فاز BC8 می تواند رخ دهد و آن محدوده هنوز ناشناخته است.

به گفته محققان، فاز BC8 احتمالا تنها در یک ناحیه باریک با فشار و دمای بالا از نمودار فاز کربنی قابل دسترسی است. با این حال، آنها پیش‌بینی کرده‌اند که این ماده می‌تواند در فضای بیرونی سیارات و در محیط های بسیار تحت فشار درون سیارات فراخورشیدی وجود داشته باشد.

کشف یک ماده سخت‌تر از الماس می تواند کاربردهای مهمی در زمینه های مختلف از جمله تکنولوژی و صنعت داشته باشد. با این حال، محققان باید راه‌هایی برای سنتز این ماده در شرایط آزمایشگاهی پیدا کنند.

2024-03-26 08:59