عبور صادرات دانشبنیانها از دو میلیارد دلار تا پایان امسال
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور از فراتر رفتن میزان صادرات شرکتهای دانشبنیان از دو میلیارد دلار تا پایان امسال و عزم جدی برای رفع نیازهای صنایع به دست این شرکتها خبر داد.
به گزارش سیتنا، روح الله دهقانی که در برنامه گفتوگوی ویژه خبری سیما با موضوع بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای شرکتهای دانشبنیان سخن میگفت، اظهار کرد: این نمایشگاه که برای دومین سال برگزار شد، بحمدالله مورد تفقد و توجه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت و ایشان، فرصتی چهارساعته را برای بازدید از دستاوردهای دانشبنیان ارائه شده در این نمایشگاه و گفتوگو با فعالان شرکتها اختصاص دادند.
دهقانی با اشاره به رویکرد موضوعی این نمایشگاه و توجه به نقش دانشبنیانها در حل نیازهای فناورانه اقتصاد و صنعت گفت: رویکرد امسال این نمایشگاه، نسبت به سال گذشته تفاوت جدی داشت و در حالی که سال گذشته دستاوردها بر مبنای هر نهاد و دستگاه ارائه شد، امسال دستاوردها به صورت موضوعی و در حوزه هایی همچون انرژی، آب و محیط زیست، غذا، دام و طیور و آبزیان، فناوری اطلاعات معادن، حمل و نقل، کشاورزی، ماشین آلات و معادن معرفی شد. هدف اصلی این نمایشگاه، این بود که نقش دانش بنیان ها را در تکمیل زنجیره های ارزش صنایع مختلف و اقتصاد نشان داده و جاهای خالی در زنجیرههای ارزش را که میتوان با نقش آفرینی دانش بنیان ها پر شود، نمایان کند.
دهقانی بیان کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب بر «دانش بنیان شدن اقتصاد» به عنوان راه تحول و پیشرفت تاکید دارند، لازم است که ما به حوزه های اقتصادی که کشور در آن توانمندی دارد توجه کنیم و مزیتها، نقاط نیازمند کار بیشتر و جاهای خالی را در زنجیرههای ارزش بشناسیم. کشور ما در چند حوزه مزیت ویژه دارد که «انرژی» و«پزشکی و سلامت» از حوزههای مزیت های ویژه ما است، همین طور در آب، محیط زیست و برق، نیازهای جدی داریم؛ همان طوری که رهبری فرمودند برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان یعنی اقتصادی که بهرهور است، نوآور است و از فناوری های روزآمد استفاده میکند و می تواند محصولات با کیفیت و عرضه کند، میبایست در تمامی حوزه های اقتصادمان تأثیر فناوری را مشاهده کنیم.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رییسجمهور با بیان این که امروز با داشتن قریب به ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان توان کافی فناورانه برای حل هر مساله ای در کشور وجود دارد، عنوان کرد: برای این که شرکت ها تجمیع شوند و کارهای بزرگ انجام دهند، حمایت های بدون هدف کارساز نیست و باید کاری کنیم تا این شرکت ها میدان نقش آفرینی و به اصطلاح زمین بازی خود را در اقتصاد کشور پیدا کنند.
دهقانی با بیان اینکه در نسل چهارم معاونت علمی به دنبال بازارسازی برای شرکت ها هستیم، عنوان کرد: معتقدیم در نسل های قبلی معاونت علمی، زیست بوم این شرکت ها توسعه پیدا کرده است و اکنون، هدف اصلی این است که برای شرکت های دانش بنیان بازار ایجاد کنیم. توفیق شرکت های دانش بنیان زمانی است که به جای ارتباط مسقیم با معاونت علمی ریاست جمهوری با دستگاه ها و بازارهای مرتبط خودشان ارتباط پیدا کنند.
انتهای پیام
افزودن دیدگاه جدید