کد مطلب: 

288218

معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات: رویکرد برنامه هفتم توسعه، مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌هاست

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: برای تحقق ۷۰ درصد احکام مرتبط با وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و ۳۰ درصد باقی مانده نیز از طریق منابع مالی داخلی تامین می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات: رویکرد برنامه هفتم توسعه، مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌هاست

به گزارش خبرنگار سیتنا، مهندس علی اصغر انصاری در نشست خبری با موضوع تشریح تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه هفتم توسعه، اظهار کرد: طبق گزارش مجلس شورای اسلامی، برنامه ششم توسعه صرفا ۳۳ درصد اجرا شده است و بالغ بر ۶۷ الی ۶۸ درصد آن اجرایی نشده است، بدین معنا که ایده‌آل فکر می‌کنیم، اما در عمل اجرا نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات فعلی این است که پروژه‌ها مشکل تامین مالی دارند و دولت نیز منابع لازم را ندارد، در همین راستا یکی از رویکردهای برنامه هفتم توسعه مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه ها می‌باشد، عملا دولت الزام دارد که با تمام دستگاه های اجرایی برای اجرای احکام خود با بخش خصوصی مشارکت کند.

وی، افزود: در لایحه اقتصاد دیجیتال به مباحثی همچون ارتباطات، سخت افزار و نرم افزار پرداخته ایم و برای تحقق ۷۰ درصد احکام مرتبط با وزارت ارتباطات باید از سرمایه گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم و باید ۳۰ درصد باقی مانده نیز از طریق منابع مالی داخلی تامین گردد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اضافه کرد: در حوزه فضا برنامه ۱۰ ساله را در سال جاری تدوین کردیم و پیش می‌بریم.

انصاری، گفت: در ماده ۶۵ برنامه شبکه ملی اطلاعات یک طرح جامع و معماری کلان را برای اجرا دنبال می کنیم؛ همچنین برای دولت هوشمند نیز معماری از پیش تعیین شده ای داریم.

وی، بیان کرد: برای اقتصاد دیجیتال در کارگروه اقتصاد دیجیتال و کارگروه خودمان مرجع بومی داشتیم و به دنبال تسریع و اجرای آن بودیم و نظام پایش و سنجش را با کمک مرکز آمار پیش می بریم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تشریح کرد: اقتصاد دیجیتال از سهم ۷/۹ درصدی از اقتصاد کلان کشور برخوردار است و این میزان باید به رقم ۱۵ درصد برسد که مرجع اندازه گیری آن، مرکز آمار با همکاری وزارت ارتباطات بوده است.

انصاری، ادامه داد: نظام سنجش اقتصاد دیجیتال را باید اصلاح کنیم و در طول برنامه هفتم توسعه نسبت به اندازه گیری اقتصاد دیجیتال اقدام کنیم.

وی، افزود: در طول برنامه هفتم توسعه همه دستگاه ها مکلف هستند که برنامه هوشمندسازی خود را مدنظر قرار دهند و آنچه در نظام سنجش با اهمیت است، اندازه گیری آثار اقتصادی که در تولید ناخالص داخلی موثر هستند، می باشد.

انصاری، اعلام کرد: وزارت ارتباطات در برنامه هفتم توسعه موضوع اقتصاد دیجیتال را از منظر هوشمندسازی و کاربردهای آن در صنایع دنبال می‌کند.

معاون برنامه‌ریزی وزارت ارتباطات: رویکرد برنامه هفتم توسعه، مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌هاست

وی، ادامه داد: ما یک سری احکام داریم که بخش زیادی از آن اجرایی و توسعه ای است، همچون ابر دولت، ذخیره ساز گسترده، شبکه ۲۰ میلیون اتصال و... که عموما دولت برای اجرای آنها بروکرات و گام های بزرگ را به بخش خصوصی واگذار کرده است و خود نیز به تسهیل گری می پردازد.

وی، گفت:  اساسا وزارت ارتباطات در خصوص منابع و تامین مالی به شیوه رگولاتوری عمل می کند و روش دیگر نیز برگزاری مناقصه و تامین منابع کار از منابع داخلی می باشد، اما اکنون در روش سوم وزارت ارتباطات به دنبال این است که عموم کارها را با مشارکت بخش خصوصی انجام دهد، همانطور که وزارتخانه های راه و شهرسازی و نیرو سال‌ها از طریق برگزاری تشریفات شریک، پروژه های خود را انجام می‌دهند.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد: منابعی که ما محاسبه کرده ایم را باید به مراتب بیشتر از منابع حق السهم خودمان توسعه دهیم.

انتهای پیام

گزارش از فرزانه احمدی منش

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-12-02 15:14

افزودن دیدگاه جدید