کد مطلب: 

286906

رئیس اتحادیه مخابرات در گفت‌وگو با سیتنا: میزان تشعشعات دکل‌های اپراتورهای موبایل در کشور ما، مناسب‌تر از استانداردهای جهانی است

رئیس کانون هماهنگی فاوا، تاکید کرد: نتیجه بررسی نهادهای مرجع نشانگر آن است که میزان تشعشعات آنتن‌های BTS تلفن همراه در کشور ما عددی بین 1.5 (در بیشتر اماکن) تا 4 (در برخی اماکن محدود) است که مناسب‌تر از استانداردهای جهانی است؛ به عبارتی تشعشعی که از دکل‌های اپراتورهای تلفن همراه کشور ما در محیط اطراف پراکنده می‌شود، 45 بار پایین‌تر از استاندارد اروپایی زیان‌آور برای سلامت انسان و موجودات زنده است.
رئیس اتحادیه مخابرات در گفت‌وگو با سیتنا: میزان تشعشعات دکل‌های اپراتورهای موبایل در کشور ما، مناسب‌تر از استانداردهای جهانی است

دکتر «داوود ادیب» رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا پیرامون تشعشعات ساطع شده از آنتن‌های شبکه تلفن همراه، گفت: اصولا امروزه در تمامی کشورها، استانداردهای تشعشع که برای تعیین سلامت یا مضرات دکل‌های BTS و یا هرگونه تجهیزات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد، استانداردی دارد که توسط نهادهای بین المللی و مخابراتی تعیین شده و به عنوان یک شاخص مدنظر اکثر کشورها قرار می‌گیرد. بر اساس این شاخص جهانی، اگر میزان تشعشع بالاتر از حد استاندارد باشد، خطرناک و اگر پایین‌تر از آن باشد، قابل قبول خواهد بود.

وی، ادامه داد: در این راستا یک سری توصیه‌های ایمنی و اسـتانداردهایی نیز توسط مؤسسه مهندسین بـرق و الکترونیک (IEEE)، موسسه استانداردهای ملی آمریکا (ANSI)، کمیسیون بین المللی حفاظت در برابر تشعشعات غیر یونیزه (ICNIRP)، انجمن ملی اندازه گیری و حفاظت در برابر تشعشعات رادیویی آمریکا (NCRP) تهیه شده است که تماما در راستای جلوگیری از کاهش خطرات تشعشعات دکل‌های BTS و یا تجهیزات رادیویی است.

رئیس کانون هماهنگی فاوا، اظهار کرد: اطلاعات منتشر شده از استاندارد تشعشعات سایت‌های مخابراتی در کشور ما نشان‌گر این موضوع است که این عدد بین 1.5 (در بیشتر اماکن) تا 4 (در برخی اماکن محدود) توسط نهادهای مرجع اعلام گردیده که مناسب‌تر از استانداردهای جهانی است و طبق استانداردهای ملی، اگر سطح تشعشعات از این عدد بالاتر رود حتی اجازه نصب سایت نیز داده نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های فناور «هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران»، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد موجود و با معیار قرار دادن استاندارد اروپا، تشعشع دکل‌های BTS عددی معادل یک به 45 از میزان استاندارد جهانی می‌باشد که این عدد امیدوار کننده است، یعنی تشعشعی که مثلا از دکل‌های همراه‌اول، ایرانسل و یا رایتل در محیط اطراف پراکنده می‌شود، 45 بار پایین‌تر از مقداری است که استاندارد اروپایی برای سلامت انسان و موجودات زنده تعیین کرده است.

وی، ادامه داد: با این حال بسیاری تصور می‌کنند تشعشعات حاصل از دکل‌های موبایل یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به انواع سرطان است، اما این موضوع تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است و به نظر می رسد که استفاده نمودن طولانی مدت از تلفن همراه یا استفاده نمودن از تلفن‌های همراه غیر استاندارد می‌تواند تبعات فراوانی به نسبت دکل‌های مخابراتی داشته باشد.

رئیس کانون هماهنگی فاوا در ادامه‌ گفت‌وگو با سیتنا تصریح کرد: همان‌طور که مطرح شد، در حال حاضر، شواهد قطعی وجود ندارد که قرار گرفتن در معرض RF را با بیماری‌های خطرناک از قبیل سرطان مرتبط نماید. سازمان‌هایی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و دارو (FDA) و مؤسسه ملی بهداشت (NIH) مطالعات زیادی را در این خصوص انجام داده اند و به نتایج قابل اتکا نرسیده اند، ولیکن هیچ گونه شواهد کافی نیز مبنی بر بی ضرر بودن این نوع تشعشعات در تحقیقات اخیر به صورت قطعی وجود نداشته است.

ادیب، افزود: گروه کاری محیط زیست (EWG) که یک گروه فعال آمریکایی بوده و در حوزه مسایل مرتبط با سلامت و محیط زیست فعالیت می نماید، در مطالعاتی که در نوامبر 2022 انجام داد، محور فعالیت اخیر خود را بر روی تمامی تجهیزاتی که به نوعی از خود اشعه ساطع می کنند قرار داده و مطالب قابل توجهی را در این خصوص مطرح نموده است. در این گزارش به عنوان اصل اول مطرح شده است زمانی که از گوشی همراه و یا تجهیزات رایانه‌ای موقتا استفاده نمی‌شود، در حالت پرواز به صورت پیش فرض قرار گیرد. در بند دوم اشاره شده است که همواره از دستگاه‌های بی‌سیم فاصله گرفته شود و به عنوان اصل سوم مطرح نموده است که اگر از تجهیزاتی مانند مودم و تلفن همراه استفاده نمی‌شود، دستگاه را خاموش کنید و در نهایت به این موضوع پرداخته است که در صورت امکان، از دستگاه ها و یا لوازم جانبی سیمی استفاده شود که فاصله با دستگاه بی‌سیم را به حداکثر برساند.

وی، اظهار کرد: در این گزارش همچنین آمده است که وقتی کسی به طور فعال از دستگاه استفاده نمی کند، باید در حالت پرواز قرار دهد، در غیر این صورت، دستگاه به جستجوی سیگنال ادامه خواهد داد و تلاش خواهد کرد که برای برقراری ارتباط با برج‌های سلولی مجاور، ارتباط برقرار نماید و این همان چیزی است که می‌تواند منجر به تولید و انتشار تشعشعات غیرضروری گردد.

رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های فناور «هوش مصنوعی و‌ اقتصاد دیجیتال ایران»، تاکید کرد: مواردی که توسط FDA مطرح شده است بیشتر از جنس پیشگیری است و آن چیزی است که ما کمتر به آن توجه می نماییم. قراردادن گوشی همراه بالای سر و استفاده از زنگ بیدار باش و یا استفاده از تلفن همراه در بالای سر، هنگام خواب به عنوان دستگاه پخش موزیک همه از جنس مواردی است که می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد و در این گزارش به آن پرداخته شده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران، گفت: این یک واقعیت است که امروزه فناوری‌ها با سرعت تصاعدی در حال رشد و تغییر هستند و ما شاهد نوآوری‌هایی هستیم که قبلا غیرقابل تصور بودند. در جهان امروز انسان‌ها بدون تکنولوژی نوین از قبیل اینترنت، تلفن همراه و رایانه نمی‌­توانند زندگی کنند، به این دلیل که تکنولوژی‌­های جدید نقش مهمی را در تکامل بشر امروزی ایفا می‌­کنند و بسیاری از افراد، زندگی بدون آن را غیرقابل تصور می‌­دانند. برای همزیستی با این تکنولوژی ها، باید فرهنگ استفاده امن از آنها را نیز یاد گرفت و به جای فرار از تکنولوژی، به استقبال تکنولوژی‌های نوین رفت.

انتهای پیام

گفت‌وگو از زهرا طاهری

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-11-01 13:21

افزودن دیدگاه جدید