کدخبر :286825 پرینت
08 آبان 1402 - 13:02

معاون وزیر ارتباطات خبر داد: کاهش قابل توجه نرخ تاخیر در شبکه 5G

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در حال حاضر در تهران در سرویس‌های داخلی متوسط تأخیر در شبکه ثابت حدود ۱۰ میلی ثانیه است. این فناوری وقتی وارد ۳G می‌شود، ۱۰ میلی ثانیه تبدیل به ۴۰ میلی ثانیه می‌شود. این تاخیر در ۴G در تهران به ۳۰ میلی ثانیه می‌رسد، اما اگر ما فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، این تأخیر در نسل پنجم به ۱۲ الی ۱۳ میلی ثانیه کاهش پیدا می کند و در واقع نرخ تأخیر نصف خواهد شد.

متن خبر

به گزارش خبرنگار سیتنا، امیر لاجوردی، جانشین وزیر در امور ارتباطات در همایش ایران 5G، گفت: حدود ۱۲ سال است که تحقیق و توسعه در خصوص نسل پنجم موبایل در دنیا آغاز شده است و ادامه دارد و سرعت آن ۲۰‌ مگاهرتز است و به صورت عملیاتی حداکثر سرعت کشورها یک تا سه مگاهرتز است.

لاجوردی، تاکید کرد: در نسل چهارم در هر کیلومتر مربع حدود چهار هزار گوشی هوشمند و در نسل پنجم ارتباطی، یک میلیون گوشی هوشمند پشتیبانی می‌شوند.

وی، افزود: اکنون در تهران در سرویس‌های داخلی متوسط تاخیر در شبکه ثابت ۱۰ میلی‌ثانیه است. در سرویس‌های مربوط به اینترنت نسل‌ سوم این عدد به ۴۰ میلی‌ثانیه می‌رسد و پس از یک نسل توسعه در اینترنت نسل چهارم به ۳۰ میلی‌ثانیه می‌رسد. اگر فناوری نسل پنجم را در کشور توسعه دهیم، این تأخیر به حدود ۱۳ میلی ثانیه خواهد رسید که از ویژگی‌های ممتاز اینترنت نسل پنجم است.

قائم مقام وزیر ارتباطات تاکید کرد: نسل پنجم اینترنت نیازمند یکسری زیرساخت‌ها است که اصلی‌ترین آن فرکانس است. این سرویس در باندهای فرکانسی مختلف پیاده‌سازی می‌شود. برخی باندها زیر هزار مگاهرتز است که ضریب نفود و پوشش گسترده‌ای دارد، در این باند بیش از ۱۰۰ کیلومتر را می‌توانیم تنها با احداث یک سایت پوشش بدهیم. مشکل این است که اگر قصد توسعه فناوری نسل پنجم اینترنت در باند پایین (low band) داشته باشیم با محدودیت سرعت مواجه هستیم و در نهایت می‌توان به سرعتی حدود ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه دست یابیم. بسیاری از کشورهای دنیا سرویس اینترنت نسل پنجم را در این باند فرکانسی ارائه نمی‌دهند.

لاجوردی گفت: در باندهای فرکانسی میانه (mid band) سرعت می‌تواند تا یک گیگاهرتز افزایش پیدا کند که توسعه اینترنت نسل پنجم در آن محدوده بسیار معقول است. پوشش‌دهی آن با ایجاد یک سایت نیز تا چندین کیلومتر امکان‌پذیر است. باندهای فرکانسی ۳۷۰۰ – ۳۶۰۰ برای این کار مناسب هستند و به زودی مزایده آن برگزار خواهد شد.

رئیس رگولاتوری تصریح کرد: محدوده فرکانسی دیگری که می‌توانیم از آن استفاده کنیم «باند بالا» یا (high band) است که از محدود ۲۵ گیگاهرتز شروع می‌شود و تا ۶۰ گیگاهرتز نیز می‌رسد که به آن باند میلی‌متری هم می‌گویند. برخی اعتقاد دارند که اینترنت نسل پنجم در این باند فرکانسی معنا پیدا می‌کند. ما نیز در سازمان تنظیم مقدمات بررسی، نحوه استفاده و مزایده آن را بررسی می‌کنیم. امیدواریم تا سال بعد شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

لاجوردی، اشاره کرد: با کمک اپراتورها بر روی تخصیص فرکانس ها کار می‌کنیم، البته اپراتورهایی داریم که در حوزه 5G کار می کنند و در حال حاضر ۸۰۰ سایت نسل پنجم داریم و پیش بینی می کنیم که این تعداد تا پایان امسال به ۱۲۰۰ سایت برسد تا به تعهد ۱۰ درصدی در سند ملی کلان معماری شبکه ملی اطلاعات برسیم، البته تا پایان سال ۱۴۰۳ به چهار هزار سایت فعال 5G خواهیم رسید، البته تمام نیازمندی ها از سمت اپراتورها نیست و پشتیبانی گوشی های هوشمند هم با اهمیت است.

رئیس رگولاتوری، بیان کرد: در حوزه پروانه های اپراتورها نیز پروانه یکپارچه خدمات ارائه دادیم که البته اپراتورهای ثابت هم می توانند شبکه سیار ایجاد کنند و این امکان برای آنها فراهم شده است.

وی، در پایان اشاره کرد: در رگولاتوری امیدواریم که فرکانس های ۳۶۰۰ و ۳۷۰۰ را فراهم کنیم و در تعهدات مزایده ای اپراتورها، آنها باید تا ۱۴۰۳ میزان ۱۵ درصد و تا ۱۴۰۴ میزان ۲۵ درصد پوشش 5G را فراهم کنند.

انتهای پیام

خبرنگار: فرزانه احمدی منش

عکاس: حسین شهلایی

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.