کدخبر :2860 پرینت
21 خرداد 1391 - 11:51

سرقت خبر اعتبار یک رسانه را زیر سوال می‌برد

متن خبر

ذکر منبع یک نکته اساسی است که به اخبار هویت می‌دهد و می‌گوید یک خبر از کجا آمده و کجا اتفاق افتاده است. ذکر منبع خبر حتی اهمیتش از ذکر محل خبر نیز بیشتر است و اگر خبری منبع نداشته باشد اعتبار لازم را ندارد و به تدریج اعتماد مردم نسبت به رسانه‌ای که اینگونه اخبار را منتشر می‌کند سلب می‌شود.

به گزارش سیتنا، فائزه تقی پور- استاد دانشگاه - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یکی از دلایل تمایل نداشتن شهروندان نسبت به اشتراک روزنامه‌های محلی را عدم اعتماد دانست و اظهارکرد: مردم فکر می‌کنند هیچ کدام از اخبار منتشر شده در رسانه‌های اصفهان منبع خاصی ندارد و عمومی و قابل دسترس است.

او در خصوص سرقت خبر از یک رسانه و انتشار آن در رسانه‌ای دیگر بدون ذکر منبع افزود: سرقت خبر در اصل وجدان کاری روزنامه‌نگار را زیر سوال می‌برد و این یک سرقت ادبی محسوب میشود و از جمله جرایم قابل پیگیری است.

وی تصریح کرد: این کار اعتمادسازی، تقابل و تعامل رسانه‌ای را در میان نشریه‌ها از بین می‌برد به طوریکه ممکن است یک خبر توسط سه نشریه چاپ شود و مخاطب نمی‌داند این نشریه‌ها با هم تعامل دارند یا خیر و حتی تنوع کار نیز کم می‌شود.

تقی‌پور ادامه داد: امروزه مردم بیشتر به دنبال گزارش‌های خبری و تکمیل شده هستند که اطلاعات بیشتری از یک خبر در اختیار آن‌ها قرار دهد، اما با سرقت خبر بسیاری از فرصت‌ها را از مردم می گیریم و یک موضوع تکراری به مخاطب ارایه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی در رسانه‌های محلی خبری یکسان از شهرستان‌های استان بدون ذکر منبع منتشر می‌شود، بیان کرد: مطمئنا چند خبرنگار در یک شهرستان گزارشی یکسان تهیه نکرده‌اند و مخاطب این موضوع را درک می‌کند و این امر در حقیقت اصل و اعتبار یک رسانه محلی را زیر سوال می‌برد.

او خاطرنشان کرد: این کار موجب می‌شود مخاطب فکر کند تمام نشریات محلی مطالب یکسانی دارند و بار دیگر این نشریه‌ها را با رغبت کمتری تهیه کند.

این استاد دانشگاه در خصوص لزوم رعایت اصول خبرنویسی در تمام رسانه‌ها گفت: اصول اساسی خبرنویسی در تمام دنیا رایج است و هر چه رسانه‌ای حرفه‌ای‌تر باشد این اصول را بیشتر رعایت می‌کند.

وی در خصوص پیگرد قانونی سرقت ادبی اظهارکرد: خبرنگاری که مطلب را نوشته و آن را در نشریه دیگری جز رسانه خود مشاهده می‌کند می‌تواند موضوع را به لحاظ قانونی بررسی کند.

تقی پور به حق امضا در کشورهای اروپایی و آمریکا اشاره کرد و افزود: در کشورهای اروپایی و آمریکا اگر چک کنند و مشاهده شود متن خبری که توسط یک خبرنگار نوشته شده در رسانه دیگری بدون ذکر منبع منتشر شده است حق امضا سردبیر را به مدت حداقل شش ماه می‌گیرند و به صورت جدی با این موضوع برخورد می‌کنند چون معتقد هستند مخاطب به دنبال تنوع خبری است.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.