کدخبر :285758 پرینت
10 مهر 1402 - 10:29

پیشتازی چین در بازار خودروهای الکتریکی

رهبران چین با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری، چین را به بزرگترین مرکز تولید خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل کرده‌اند و تولید خودروهای برقی در چین به یک صنعت پیشتاز تبدیل شده است.

متن خبر

به گزارش سیتنا، فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا طی سخنانی در پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص سیاست دولت چین در زمینه صادرات خودروهای الکتریکی اعلام کرد: «کمیسیون اروپا مانع از سرازیر شدن خودروهای برقی ارزان قیمت و یارانه‌ای چینی به اتحادیه اروپا خواهد شد».

رئیس کمیسیون اروپا، از آغاز «تحقیقات ضد یارانه‌ای» در مورد خودروهای الکتریکی چینی خبر داد و گفت: «بازار جهانی در حال حاضر پر از خودروهای الکتریکی چینی است که قیمت آن‌ها به‌ طور مصنوعی توسط یارانه‌های عظیم دولتی پایین نگه داشته شده است و این روند بازار ما را مخدوش می‌کند. رقابت فقط تا زمانی درست است که منصفانه باشد. بدین ترتیب اغلب شرکت‌های ما از بازارهای خارجی حذف می‌شوند».

ایده اولیه مقابله با ورود خودروهای یارانه‌ای چینی در بازار اروپا، از سوی دولت و صنعتگران فرانسوی مطرح شد. فرانسه از مدافعان حمایت‌گرایی در تجارت اروپا و اتخاذ سیاست صنعتی قوی در برابر رقباست.

در همین رابطه، تیری برتون، کمیسر بازار داخلی اتحادیه اروپا که فرانسوی است، هفته گذشته در مورد افزایش صادرات خودروهای برقی چینی به اروپا هشدار داده بود. طرح تحقیقات ضد یارانه‌ای اتحادیه اروپا می‌تواند راه را برای اعمال مالیات‌های سنگین علیه خودروهای چینی باز کند و به یک جنگ تجاری جدید بین دو قطب اقتصادی در جهان منجر گردد. طرح ضد یارانه‌ای اتحادیه اروپا ممکن است واکنش متقابل چین را در پی داشته باشد. در این صورت، خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله شرکت‌های آلمانی و حتی فرانسوی که مورد استقبال بازارهای چینی می‌باشند، بیشتر آسیب خواهند دید.

رهبران چین با سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری چین را به بزرگترین مرکز تولید خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل کرده‌اند و تولید خودروهای برقی در چین به یک صنعت پیشتاز تبدیل شده است؛ بنابراین خودروسازان بزرگ جهانی با رقابت فزاینده‌ای از سوی برندهای چینی که سهم عمدۀ بازار را در اختیار دارند، روبرو هستند. سازندگان خودروهای برقی از جمله BYD و گروه خودروسازی جیلی فروش خود را در سال جاری در ژاپن و اروپا آغاز کرده‌اند.

شرکت جیلی همچنین سهامدار ولوو سوئد و برند لوکس تمام الکتریکی آن به نام پولستار است. چین، در مرحله جدید سیاست‌های تشویقی خود، از سال 2025 به خودروهای برقی با قیمت زیر 41500 دلار، تا 10 درصد معافیت مالیاتی اعطا خواهد کرد، اما یک سال پس از آن، این رقم به پنج درصد کاهش خواهد یافت. بلومبرگ پیش‌بینی کرده است که چین حدود 60 درصد از فروش 14.1 میلیون خودروی برقی جدید جهان را در سال جاری به خود اختصاص دهد.

همزمان با حمایت چین از شرکت‌های خودرو ساز برقی، اتحادیه اروپا درگیر اجرای طرح‌های زیست‌محیطی و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جهت مقابله با انتشار گاز‌های گلخانه‌ای است. در همین راستا، قانون صنعت صفر خالص (Net Zero Industry Act) را با هدف صدور مجوزهای سریع به تولیدکنندگان فناوری‌های کلیدی جهت جذب و ذخیره‌سازی کربن، انرژی‌های تجدیدپذیر، تاسیسات تولید هیدروژن و باتری‌های الکتریکی وضع نموده است. قرار است تا سال 2030، اتحادیه اروپا 50 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد و انتشار آلاینده‌ها تا سال 2050، به صفر برسد. صندوق بازیابی اتحادیه اروپا در این رابطه نقش مهمی‌بر عهده دارد. قرار است 225 میلیارد یورو وام و 20 میلیارد یورو کمک بلاعوض از این صندوق به طرح صنعتی معامله سبز اختصاص یابد.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا (EIB) نیز باید نیمی از بودجه خود را تا سال 2025 جهت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مرتبط با انرژی‌های سبز اختصاص دهد. تا کنون ده‌ها پروژه در زمینه متنوع سازی انرژی، کاهش گازهای آلاینده و تولید فناوری‌های جدید و سازگار با محیط‌زیست از سوی اتحادیه به اجرا در آمده است، اما این طرح‌ها، بهای سنگینی را برای کشورهای عضو به دنبال داشته و ادامۀ آنها نیازمند حمایت بیشتر اعضا می‌باشد. در سوی دیگر، بخش تحقیقات صنعتی اتحادیه اروپا معتقد است کاهش 50 درصدی آلودگی سوخت‌های فسیلی، صنایع اروپا را فلج خواهد کرد. علاوه بر آن، شرکت‌های معظم انرژی‌های فسیلی در اروپا با دولت‌های خود بر سر نحوه کاهش گاز‌های گلخانه‌ای اختلاف نظر جدی پیدا کرده و حتی دولت‌های خود را به دادگاه کشانده‌اند.

اگر چه رئیس کمیسیون اروپا، چین را بر هم زننده رقابت در بازارهای خودروهای برقی دنیا معرفی کرده است، اما انتقاد اتحادیه اروپا به آمریکا در این مورد، کمتر از چین نیست. اتحادیه اروپا از اجرای قانون مالیاتی آمریکا که 370 میلیارد دلار یارانه برای وسایل نقلیه الکتریکی و سایر محصولات سبز اختصاص داده است، انتقاد کرده است. مقامات اتحادیه جهت متقاعد ساختن طرف آمریکایی، تلاش‌های زیادی به عمل آورده‌اند، اما تا کنون دستاوردی حاصل نشده است. در نتیجه کمیسیون اروپا اعلام داشت که در بلندمدت، یک صندوق حاکمیت اروپایی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های نوظهور را تاسیس خواهد کرد.

انتهای پیام

نظرات خود را با ما درمیان بگذارید

افزودن دیدگاه جدید

کپچا
CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.